SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej där tycker vi olika tydligen. ett Kl insug tycker jag är betydligt mycket bättre på flera olika sätt gämfört med glt insuget. förstår inte hur du räknar om du får det till 10000rpm eller så har du inte sätt rätt insug? 16v insuget är det du kanske blandar ihop det med? sen fins det viktigare parametrar än insugs längd. plenium utformnigen är överlägsen sen är det mycket större spjäll och mer flöde i runners samt att det har efi spridare färdigt bland annat.

jag har också tänkt på längden vi kommer justera det lite med flänsar och längre bultar lite om det behövs då vi vill ha ganska bra mellan register i en 2150cc RC motor. men jag har inte hunnit räkna på det än men vi återkommer med det.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Jag köpte en långloppsbil för nån månad sen som gått i en klass där man var tvungen att ha originalinsug.
Det sitter en 230 bottendel med 405 topp med svanhalsinsug och hängande K-jet från SAAB turbo.
Tydligen en rätt seriöst gjord 405 topp från Dalarna men vem som gjort den vet jag inte.
Men med K-jet så tänkte jag att den lämnar kanske max 160 hästar och det är väl OK för 20K för hela bilen.
Jag blev väldigt förvånad när jag provade den för den går riktigt jävla bra.
Får köra och bromsa den för att se vad den ger.
Var inne och kollade på KL:s sida på insuget och det var längre runners, du har rätt jag trodde det var lika kort som 16V.
Men varför har dom gjort innerradien så ful från spjällen på insugen, det skulle vara fina insug annars.
Nu får man kapa ut och svetsa i en bit så luften kan vända in mot ettans cylinder.
Pratade med KL om det när jag fick ett 16V insug och han sa att det blev problem med gjutningen annars.
Men det är kanske bra att det alltid är nåt som måste ändras så man har jobb.

Erland
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jakesta »

Jens Gustavsson skrev:
steg 1 är att få igång den och det är minst nån vecka bort då det är en sug motor här som ska dynas först och främst.
Va e det för en sugmotor då? Berätta mer :)
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

här bromsas det sug motorer åt kunder lite nu och då men jag vill inte skriva så mycket om dem på forumet. i detta fall är det en 2.4 evo som jag ska byta sprut på och mappa in och testa lite grenrör mm på.

Det är ett sådant här insug erland jag ska köra med. mycket prisvärt (1999kr) och man kan porta till dem lite om man vill öka arian före man svetsar ihop det (på större motorer än 2.3 liter eller om man ska varva mycket) framförallt designat för 2.3L gat turbo bilar mellan standard effekt till 750hk men jag har testat det lite snabbt på en 2.5L 215kh sug motor som hadde delorto 48:or och utan att mappa mer än 2 pull med F3 och 1680cc spridare (inget optimalt) så va vi väldigt nära vad delorto gasarna gav efter en hel dags bestyckande.

mvh jens

Bild
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av PFR »

Jag har själv gått den vägen ni kommer göra nu för några år sen och det bästa tipps jag kan ge är att kör ni med std kolvar & ringar så är det inte lönt varvar den över 7000rpm för då börjar de bli otätt med dom ringarna och ska du ha något i vridmoments väg så se till att ha den tät i grunden Att ha kolvspel över 0.10 kommer bara att ge er problem och leakdown i massor. Vändkanten kör du med lite snyggare med en flex-Henare (ta inte bort dom bara runda kanten) sen henar du med en stabil Henare och använde en stressplatta. Hena minimalt så den blir runt. Mindre volym = mycket känsligare på tätheten. Har själv fått kassera ett block som en borra åt mig och han Hena den med för fina stenar så Nya Mahle kolvar å ringar aldrig blev täta leakdown på 15-18% hela tiden körde ca 350 pulls i Dynon med den och använde Mineral olja länge för att gå den å slita in sig men inte det Vi testa till å med demontera allt och Hena den här i verkstan med riktiga grejer men då blev det för stor spel mellan 9-11 hundradels mm och den gav lite bättre effekt 5-10 pulls sen föll den tillbaka . Den motorn prestera sämre effekt med samma grejer som en 27000mils underdel pga att den var tätare. Så fort vi bytte block till ett korrekt Henat block och montera dom nästa nya kolvarna men med nya ringar börja den producera Hp och Nm efter lite inkörning.
200hp är inte så bara att få på dessa rackare med enkla medel som man kanske tror. Men ca 180-185hp är en annan sak.
Sen när man ska mot 100 liter hp får man jobba betydligt mer. Har kört otaliga combos med rör och förgasar storlekar & Kammar etc etc så de ska bli kul se vad ni får fram. :thumbright:

Tror du får plana toppen den dubbla vad du skrivit (2mm) till ca 4mm med andra ord för att få när en vettigt komp förhållande samt :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag trodde också det skulle bli att plana mer men det blir 12:1 ungefär om man kör standard förbränings rum och plana kolvar med 1.0mm klämspalt. den kan ju va planslipad toppen tidigare ett par tiondelar?

kjell har redan honat loppet som han bruka göra, honar det så lite som möjligt med ett riktigt honigs huvud med ganska fin yta få se vad det blir för borr mått men jag gillar inte för stora kolv spel heller.

jag håller koll på vevhus gasernas flöde då vi bromsar sen kollar vi leekdown och med kompa mätaren så vi vet vart vi står då vi kör igång. har inte sett hitils att det händer nått över 7000rpm om kolvrings spelet upp och ned inte är väldigt nött. men vi håller ögonen öppna kul att höra från andras erfarenheter.

i sävar bänken hitils så är det svårt att nå över 200hk utan att allt är super special och proffs byggt men vi har mätt 210 och 220 hk på de värsta 2150cc motorerna men det som är viktigast är vridet vid 4500 och mot 5000rpm. ganska lätt att öka toppeffekten 10hk på pik men då tappar man aldeless för mycket vid 4500rpm.

den bästa 2150cc motorn som är körd här hadde 245nm vid 4500 och pik 250nm vid lite drygt 5000rpm sen 212hk pik effekt vid 6800rpm om jag mins rätt men det va en mycket extrem motor så den ska vi inte jämföra med denna enkla och pris värda motor :) den gick bra att stämma om med kam och insug för 15hk till men det går dem inge fortare av runt banan.

tänk på vart man behöver effekten/vridet bäst och vart man ligger och kör oftast så inser man att på en sån här 2150cc motor inte ska avstämmas på höga varv med de dåliga däcken och stegningen på ladan mm. I proffs racing som F1 och så sitter analytiker och räknar på detta på alla banaor och under alla förhålanden så bilen kan mappas rätt till så den går snabbast möjligt runt banan :thumbright: nu är nivån på dessa motorer betydligt lägre men man kan ju hålla ögon och öron öppna åt det hållet så man förstår grunden iallafall. mycket av det som händer i F1 är hur man justerar "gas pedalen VS spjäll" så det passar chafören och banan i dag.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Jag tittade på det gjutna insuget.
Detta har fin sväng i innerradien men ligger för nära och svänger in för tidigt vid 4:ans tratt.
Om det finns plats kunde du lagt i mellanrummet mellan plenum och insug med aluplåt så som det ligger på bilden.


Erland
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av PFR »

Jens: Du menar att det är viktigt att ha bra vrid och vist stämmer det jag föredra tala om i termen "effekt Yta" och det är en av dom viktigaste parametern i en Rally/ rallycross motor det håller jag med dig om. Har själv varit aktiv Rc åkare så genom det har jag en klar bild på vad man behöver och eftersträvar i flesta fall.

Det konceptet vi jobbar på nu är har en effekt yta på ca5000rpm alltså den har 250-255nm vid ca 4700-5300rpm men skillnaden är att den levererar max hp i området 7500-7700 rpm men tappar endast 5-8hp vid 8000rpm och vid 8200 tappar vi mellan 3-4hp till och vi kan ha full belastning på motorn vid ca 3200-3400rpm med Weber 50or. Med andra ord så har den mer effekt vid 6800rpm än ex du nämner och mer effekt vid 8000rpm sen är det upp till föran att reglera pådraget. Att bygga en motor som leverera låg rpm effekten är aldrig problem men det kommer med efter strävan om effekt ytan alltså varva tal och låg rpm effekten. Ju mer motorn varvar desto kortare tid har den att fylla cylindern :thumbdown:
Den vägen är inte lätt att ta sig igenom och därav min påpekan på kolvrings problemet (att dom inte tätar riktigt) genom att jag mäter flera parametrar genom avgaserna och de var en av nycklarna till att få till ett fungerande Fb-rum. :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jakesta »

Håller man koll på vevhus gaserna och leakdown ska det väl vara lugnt och klart att det finns motorer som bromsat några hk upp eller ner i en annan bänk, men det låter ju som ett intressant koncept Peter du får starta en tråd ;)

Ska bli kul att följa denna iaf, finns mycket att testa när man väl börjar.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej toppen och blocket är nu planat och fina men i övrigt standard. vevaxeln ska kollas av micke på umeå motor renovering http://www.umrab.se/ så den är rak men kommer inte att balanseras. kolvar, kolvringar och lager kommer i mån av att de håller måtten att återanvändas.

toppen kommer bara att köras med indian pinnen på säterna, std ventiler.

ihopmonteringen börjas på måndag tror jag?

mvh jens och kjell
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Intressant tråd, :thumbright: Jag håller själv på att fixa till min 2150 motor och satsar på en 531 topp och då undrar jag hur mycket planade ni er topp för o få 12.0 i komp ? 0,2 i kolvuppstick på min med ska det bli och standard förbränningsrum.
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite över 2mm men vi vet inte om den va rikt planad lite före kanske? vi ska mäta lite mer noga sen för att få exakt cc för 12:1 så vi kan återkomma till nästa vecka med mer exakta siffror.

mvh jens
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Ja han borde vara planad från början då om ni tog 2,1 mm och det blir tillräckligt hög komp, folkrace topparna tar man ju 3 mm som går på 230 underdelar och det blir lagom komp så runt 3,5-4 tycker jag det skulle hamna på en 2150 :) . Tänkte ha runt 11,8 iaf på min 531 topp :D
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

du har ju inte toppdäckat blocken i folkrace motorena, sen har du en grop i kolvarna, sen har du mätt och räknat noga vad det blir för kompa? tror många gånger det är alldeles för hög kompa i folkrace.

kommer med mer exakta kompa beräkningar efter jag cc förbränings rummet igen.

mvh jens
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Inte alltid men oftast så hade jag planat blocket så kolvarna låg på 0,2. Har en fräs på jobbet där man planade blocken och topparna :D . Men då körde man på 10 % toulen och det är på gränsen, en gång hade jag en topp som va planad 3,5 mm men den spika o det blev bara krångel :( .En annan gång tog jag fel bensin så jag hade 95 oktan o då spika det direkt man kom upp i varv.
Roger (Magic T) Thomasson
Skriv svar