SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Pacman »

Ska man upp till 200hk och förbi så måste man varva över 7000rpm och det funkar inte jättebra med original 1,75mm kolvringar.
Köper man eftermarknadskolvar med tunnare ringar så kommer effekten med varvet med förutsatt att toppen hänger med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

i denna motor kör vi standard kolvar och kör det konceptet det är ingen super värsting, optimal, (fantasi) motor utan en motor vi bygger i verkligheten och ska prova saker i. vi ser om ringarna ballar ur då tar vi det problemet. jag har själv varvat 8300rpm med turbo med dessa kolvar så de håller iallafall rent mekaniskt.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Så länge cylindertrycket är högre än ringens tyngdacceleration över TDC så håller det tätt.
En bra kombination som håller trycket kan varva längre än en dålig.
En överladdad kan varva mycket längre, släpper ringarna så laddar man bara mer.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Pacman »

Det har inte med hållbarhet att göra. Det har med massa + g-kraft vs cylindertryck att göra.
En turbomotor har givetvis högre cylindertryck mot samma massa. Alltså klarar den högre g-kraft, alltså högre varv.

Ska man varva mer med samma cylindertryck får man minska massan, alltså tunnare ringar.

Tittar du runt lite ibland de 2150-motorer som faktiskt vinner tävlingar så brukar de sällan ha några fantasi-delar som du uttrycker det. Man har bara sållat ut de delar som behövs. Mahlekolvar till VW t.ex är väl att anse som basic i dessa sammanhangen. De har 1,5mm kolvringar, dvs inga fantasier, men det räcker för att lyfta varvet till ca 7500rpm och nå de där 200-220hk som man eftersträvar.

Ska man inte borra utan har ett fräscht B21-block, eller utgår från ett B200 och borrar det till 92mm så finns det ganska många BMW-motorer att plocka delar från. M30B35 t.ex har kolvar som är väldigt lika B21. M30B34 har kolvar med dome för att öka kompet. M62B44 '95-'97 har tunna andraring och oljeringar. Samtliga kolvar nämnda är 92mm och har 1,5mm förstaring. V8ans har även 1,5mm andraring och 2mm oljering samt ganska låg komphöjd och smal över skirten.
Alla BMW-kolvar har liksom VW 22mm kolvbult.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilka stakar till de kolvarna med standard dim b200/B21 nedtill och rätt längd?

det kräver en massa om bearbetningar, tid och pengar och det är inget vi ska jobba med här, vi ska bygga en enkel motor som vi ska prova toppar och kamaxlar i. allt är enkelt i fantasins värd :) vi kan bygga och kolla skilnader i olika bottendelar nån annan gång.

jag kommer rensa bort lite sen i denna tråd som inte har med denna motor att göra. 531 toppen är klar nu men ej ihopmonterad. den ar gjord för att klara 15mm lyft och planad det är allt till en början.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Kadett4wd »

Du vill med andra ord inte ha en diskussion om allt kring att bygga en effektiv motor?
Jag får uppfattningen du utnyttjar forumet till stor del för att marknadsföra dina grejer.
Det är lite som att, så fort nåt kan verka negativt istället för till din fördel med att bygga enkla billiga maskiner, då ska den infon rensas bort på grund av att den är lite obekväm?

Mvh
Thomas på Patricks login.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

denna tråd skall handla om en motor som byggs i verkligheten av enkla grejor men som fungerar bra. vad som är det optimala så som i en F1 motor kan vi snacka om i andra trådar på avancerade teori delen av forumet.

inget fel i om diskussionen drar iväg lite på sido spår men allt för långt från ämnet så städar jag lite här i min tråd i efterhand så det blir mer lätt läst.

jag är inte dum :) klart jag förstår att värsting race kolvar minskar friktions/pump förluster och ökar tätheten i motorn men priset och arbetet för att installera dem står inte i jämn vikt till verkligheten. få av mina kunder är intresserade av att bygga/ köpa en 2150cc RC motor för 250 000 kr de vill kunna bygga och köra snabbt med enkla grejor som de bygger själva (det va tanken med 2150RC klassen också).
Är denna tråd reklam? ja visst lite men samtidigt så släpper jag på mycket info som är användbart för de små teamens "hemma motor byggen" så det finns nog de som tycker det blir intressant. tycker man det är på för låg nivå kan man bläddra vidare i cyberrymden efter fränare dröm motor byggen :lol:

kan nog inte bli billigare och enklare än denna motor som den blir i första utförandet. inga motor bearbetningar överhuvudtaget förutom en topp planing och lite jobb för att göra plats för mera lyft och en omslipad A kam :)
i princip standard B21 bottendel i övrigt. vi kommer säkert att prova lite olika förgasare senare också som är en stor utgift.

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av PFR »

Jens: Kan du ge oss ett pris på en "billig" motor vad det handlar om för pengar så vi förstår nivån på denna tråd. I min värd ser jag mycket kostnader som är betydligt mer än detta motor snack låt dom som vill betala 200tusen men de ska sägas att fara å köra en bil som är 40-50hp under alla andra kräver sin man åxå dels pga insikten i att inte ha en chans att vara A-finalist trotts att det kostar xx antal tusen att deltaga och hålla allt rullande etc etc. Att ta på sig " den pris pressande hjälte kronan" har åxå ett pris och det kommer du så småning om bli varse om och då för man insikten i att man kan omöjligt vara till lags för alla och varför vissa tjänster kostar mer eller mindre för det ska ingå en viss form av service och support i tid och otid och att man får skiten som ge dom tipsen etc etc när det inte gått som tänkt.

Samt så håller jag med föregående talare att så fort visa saker blir lite diskutioner med olika viljor och fakta så då blir de "städning" därav finner jag inte detta forum som nått intressant i utvecklings syfte för sig själv men att sporadiskt bläddra lite här å där är en annan sak :thumbright: .
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av loop »

Jag har svårt att tro att det skiljer 40-50hk mellan billigaste Volvo 2150 och dyraste. Och jag tror det definitivt inte när det kommer till SAAB. Och att den dyraste alltid vinner, det tror jag verkligen inte på.

Jag som inte är det minsta tävlingsmänniska, men gillar teknik och motorsport, har all förståelse för att folk kör för att det är kul och inte för att vinna.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jakesta »

Ska bli intressant att se vad det blir för skillnad med olika grejer på motorn, oavsett vad kolvarna kostat ;)

Sämsta reklamen torde väl ändå vara alla de hundratusenkronors-motorer med titanventiler mm och jättehög papperseffekt som sen ändå inte inte levererar något på banan? Finns rätt många såna också ;)
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Dan (gearhead) »

Premisserna i denna tråd beskrivs i första inlägget, att gnälla på det förefaller sig en smula, eller en stor smula, naivt. För de som vill se andra kombinationer är det bara att starta en egen tråd, bygga sin egen motor, dokumentera och visa upp resultatet där, klarrtobetarrt! Ser fram emot alla dessa nya trådar!

Skall bli kul att följa tycker jag.
Z28
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Jens. mätte du upp förbränningsrummet på toppen ? jag har mätt min 531 a idag som är 143,7 mm hög och får den till 50 cc. Planad 2,3-2,4 mm.
Om jag räknat rätt får jag 10,4 i komp på min motor.
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska mäta upp förbränings rummet så fort som möjligt jag uppdaterar direkt jag vet nått. nån av oss har räknat fel :)

jag bruka använda denna ibland http://www.csgnetwork.com/compcalc.html enligt den behöver vi ett förbränings rum i toppen på 43cc då ligger vi på ca 11.9:1

mvh jens
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Den länken va bra :thumbright:
Blev samma resultat där på min motor :D . 10,4
Jag ska ha 44 cc i förbränningsrummet för o få 11,5
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycket har du fräst upp förbrännings rummen med filen? vi kör standard helt och hållet ännu det gör att volymen blir mindre sen kör vi kolv uppstick ca 0.3mm, plana kolvar, långt instickande ventiler ....

mvh jens
Skriv svar