SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Erland Cox »

OK, men du har mer kam än mig som har 2360cc och 255,7 hästar 299Nm i vrid.
Sen kan du kalla den snäll om du vill men jag hade aldrig kört en sån kam med en originaltopp.
Jag och grabben håller på med en omgång billiga toppar på 530 ämnen.
Med 35 ventil utan ens back cut så har vi 145CFM men det kräver rätt bearbetning i förbränningsrummet.
Det borde du utan problem kunna få, bara portat under ventilen i kanalen, standard i utloppet.

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av »

Erland får du lika lätt 145cfm på avgas på en 531 som på en 530?
Mina milda folkrace 530 toppar brukar flöda ca 145 ut då enbart filade lite under ventilen rundat till innerradien nya säten och filat i förbränningsutrymmet.
Knappt rört alls i taket bara jämnat styrningen sedan flödat med 15cm rör (flödar lite mera med längre)
Samma "snabbportning" på en 531 flödar under 140 antar att kanalen är för stor igenom svängen då den är högre i taket.
Där får ja fila mera och ta upp till 0,90 av ventilen mm för samma flöde (har dock bara gjort 2 531er så med org ventil) därav frågan om ja får exprimentera mera eller det bara är större Aria i slutet på svängen som gör det.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Erland Cox »

Jag har samma erfarenhet att 530 har bättre kanal ån 531.
Jag filar aldrig i taket utan breddar bara kanalen.
Med 38 ventil har jag fått 172 CFM vid 14 mm och med 40 ventil 190 CFM.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag jobbade ett par timmar i går kväll och fin putsa lite på insugs sidan sen mirra jag ett nytt avgassäte och fixa till innerradien där och slipa bort det lilla av styrningen som sticker upp. fortfarande minimalt med matreal som tagits bort i denna topp men bättre siffror nu. tappade nog lite kompa ca 13.9:1 nu. då jag frästa sätet på avgassidan lite djupare för att få 3 vinklar men flödes ökningen vart bra så det blev åt rätt håll totalt tror jag?


44x35 stock ventiler med liten backcut in och flödad med 92mm cylinder vid 28"

mm in ut %
2 52 43 82%

4 97 83 86

6 140 106 76

8 178 118 66

10 198 125 63

12 208 131 63

14 209 136 65

16 212 140 66% (292fps i mitten av insugs kanalen "vid stötstängerna")
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Kadett4wd »

Bromsa den så ser du =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kommer dit framöver men jag tar en del i taget sen när man jobbar med sånt här som egenföretagare så går alltid kundernas jobb först och ibland så hinner hinner man inte med allt man vill. jag gillar att fundera och testa i olika kapitel i både flödesbänken, Cam-pro + kamaxel bänken sen dyno bänken sen på en tävling så lär man sig mer i slutändan. men man får inte bli allt för teoretisk då blir det bara byggt fantasi motorer och än hur fina och optimala de må kännas så är det bara fantasi motorer... det som räknas är vad som blir gjort i verkligheten :hihi:

detta handlar inte om en F1 fantasi motor utan nått mina kunder kan köpa i delar från mig och sätta ihop själv med en vanlig lön. prisvärda HK som kan vinna race och som intresserade kan bygga, sköta och serva utan F1 team eller stora sponsorer.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bygget av 2150RC motorn går sakta men säkert framåt då jag har mycket annat att göra men vill inte stressa ihop nått (vill få allt perfekt). Jag håller nu på att prov montera ihop bottendel och topp+ kam mm för att kolla alla kritiska mått så allt passar innan slutmonteringen påbörjas.

Målet är att få en bottendel som håller låga leekdown och som har låg friktion och som kan ge hög kompressions förhållande för drift på Goat FuelsE85R bränsle. det i kombination med min custom special kam och E85 custom Weber förgasare kommer ge rekord i vridmoment och brett register med bra toppeffekt på rimliga rpm som gör motorn hålbar i många år.

Blocket har fått en topdäckning+ lite färg och allt ser bra ut i bottendelen som jag köpt som sats från UMR här i umeå :thumbright:

vist vart det fint blocket och kolvarna mm?

mvh jens

Bild

Ross och UMR och Total seel är en bra kombination! det har jag sett och mätt själv tidigare.
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Kadett4wd »

Ser ut som helt vanliga kinastakar med logga ditsatt.
Och OM det är det,, tips:
Byt bronsbussningen!
De är bara skit på kinesgrejerna.

Behöver inget svar på detta meddelande, utan du kan helt enkelt göra det utan att vi vet =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av »

Din special kam är det agap kammen för 39mm tryckare du gjorde en tråd om eller något du skrivit om här jens?

Stakarna är nog från Kina men längre än standard så man inte behöver toppdäcka blocket så mycket då man sänker slaget med umr,s 2150 sats.
så vilka krav det varit på material vid beställning jämfört med andra är svårt att säga
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Erland Cox »

Har du jobbat något med att minska pumpningsförluster i vevhuset?
Har du gjort något med oljeåterinningen från toppen?
Det blir 96,5 X 86 så att den går in i nya grupp H.
Jag tänkte försöka jobba mer inne i denna motorn också för att minska förlusterna.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Ser ut som helt vanliga kinastakar med logga ditsatt.
Och OM det är det,, tips:
Byt bronsbussningen!
De är bara skit på kinesgrejerna.

Behöver inget svar på detta meddelande, utan du kan helt enkelt göra det utan att vi vet =)


Hej UMR stakarna är kina stakar det är inget hemlighet men micke på UMR är ingen som bara säljer delar han har en komplett motorrenoverings chop och vet hur saker ska mätas och se ut och denna motor sats säljs som ett väl fungerande sats som vunnit många race och vi har kontrollerat motorer som gått flera säsonger och stakarna ser ut som nya efteråt och även leekdown har set väldigt bra ut i kolvarna och block. micke har också renoverat och sett dåliga stakar så han har designat satt upp toleranser och sett till att dessa stakar klarar uppgiften då han har bestält dem. jag vet att du tidigare jobbat på verdi så allt annat är så klart skit :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

CÅ skrev:Din special kam är det agap kammen för 39mm tryckare du gjorde en tråd om eller något du skrivit om här jens?

Stakarna är nog från Kina men längre än standard så man inte behöver toppdäcka blocket så mycket då man sänker slaget med umr,s 2150 sats.
så vilka krav det varit på material vid beställning jämfört med andra är svårt att säga
Nej det här är en kam speciellt framtagen med tanke på den höga kompan och motorns tanke med bra register och mycket vrid som mål (det som vinner tävligar inte toppeffekt). men detta är en utväcklings motor så det testas säkert fler innan jag är nöjd senare. går inte in på djupare data här just nu iallafall.


mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Har du jobbat något med att minska pumpningsförluster i vevhuset?
Har du gjort något med oljeåterinningen från toppen?
Det blir 96,5 X 86 så att den går in i nya grupp H.
Jag tänkte försöka jobba mer inne i denna motorn också för att minska förlusterna.

Erland

Hej jo jag har ökat flödet imellan cylindrarna och klurat en del på oljans väg tillbaka till botten på tråget och olje flödet och mycket av detta kommer testas fram i dynon då tråget tas av på 2 minuter. börjar med ett ganska enkelt olje system, tråg och olje retur dock som basline så man håller koll på vad som ger vad.

Tyvär har jag hitils alldrig på mina +10 år med bromsbänk sett nå väldigt stora vinster i volvo motorns olje system som man kan se i en cheva BB eller liknade men volvo folket har nog inte testat och jobbat jätte hårt där heller än?

mvh jens

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Kadett4wd »

Oj oj..
Om jag försöker ge ett tips då jag aldrig sett en Kina stake må bra i lilländen efter en tids användande får man en hel lektion i min historia och umr's.
Inte illa :)

Hur som.. det handlar inte om toleranserna.
Det är materialet som smids ut.
Det är nåt blött skit std i dem.
Låååångt ifrån det som bör användas där.

Men det är fritt att ta tillvara på mitt tips.

Lycka till =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo men bara för att en stake har haft dåliga bussningar så behöver inte alla ha det. beror mycket på vad man beställer och vad det får kosta. micke köper direkt från fabrik och har koll på läget och vad han beställer.

verdi är ju så klart jätte fina grejor men är inget som behövs eller kan motiveras i en 2150RC motor. jag skulle utan problem kunna köra standard stakar då det inte är nån direkt stor belastning på en sug motor med 77mm slag 8000rpm och 100 liter hk men denna finurliga stake gör att allt passar ihop på ett så fint sätt med custom slipade B21 vevaxeln och de fina Ross kolvarna så det blir ett väldigt fint 2150RC kitt :thumbright:
Skriv svar