Det är avgastakten som startar insugningstakten genom att tömma cylindern på avgaser och
skapa ett undertryck under överlapp som drar igång insug.
Det här fungerar ju inte på alla varvtal utan det blir ett lägsta och ett högsta varvtal då motorn går optimalt.
På låga varv har avgaserna gott om tid att hinna ut och då kan man bygga mer vridmoment genom att öppna avgas senare.
Vid max vrid fungerar motorn som bäst per varvtal sen sjunker effektiviteten.
Men så länge som varvtalet ökar mer än vad vridet sjunker så ökar effekten.
Vid max effekt så klarar avgas inte längre av att tömma cylindern och skapa det vakuum som krävs för att effekten ska fortsätta att öka.
Om man behåller insug på samma plats och öppnar avgas tidigare så optimerar man avgastömningen och vridmomentet för ett högre varv.
Effekten går upp medan maxvridet kan sjunka.
Min egen B239 på 2365cc ökar inte i varv med mera kam med samma lobseparation utan bara i medeleffekt.
Om jag kortar avgasgrenröret ökar varvtalet och toppeffekten men maxvridet sjunker.
Jag har nu vid 1,27mm på ventilen 267 grader in och ut med 105 graders lobseparation. 15,3mm i lyft in och 14,6mm ut.
Jag har en kam till som jag ska prova med samma lobsep, 275grader in med 16mm lyft och 267 grader ut med 15,3mm lyft.
När jag har provat den ska jag prova 267 graderskammen med 108 graders lobseparation.
106 till 108 grader låter inte som mycket skillnad men då öppnar och stänger avgas 6grader tidigare och luftar ur cylindern längre upp i varvtal.
Om jag hade kunnat öka kompet samtidigt som jag öppnar avgas tidigare så hade jag nog kunnat behålla maxvridet också.
Nedan effekt vid kambyte från R37-267-14,6 in och R33-264-14 ut till R37-267-15,3 in och R37-14,6 ut, båda med 105 graders lobseparation.
Toppeffekten är rätt flack så varvtalet brukar hamna mellan 6500 och 6900 varv. Olika beroende på väder.
har som bäst bromsat 251,6 hästar innan kambyte.
Varför blir bilden så stor på forumet? Vad gör man för att det inte ska bli så?
Erland