SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Samma på min med, original förbränningsrum. 0,2 kolvuppstick.94 borr 77,4 i slag.
Har fina evo ventiler i min topp nu. 7 mm skaft och 20 gram lättare :)
Roger (Magic T) Thomasson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Erland Cox »

För att räkna ut förbränningsrumsvolymen som krävs använder du denna formel:
Cylindervolym / (önskat komp - 1)
2150 / 4 = 537,5. För önskat komp 12: 537,5 / 11 = 52.14cc.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

toppen är iallafall 143.70mm hög. vad är en helt standard?

erland jag snackar om cc i toppen inte hela förbrännings rummet. ska mäta efter lunch.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

ca 48cc i toppen och det blir lite lite kompa (ca 10.9:1) men jag tror vi börjar där ändå nu när den är planad redan. svårt att räkna ut hur mycket man ska plana för att minska förbrännings rummet till en viss volym.

mvh jens
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Jag va till Lj trim och dom planade min topp idag, tog 0,6 till så nu är den 143,1 mm hög.3 mm planad då totalt. Och förbränningsrummet rymmer då enligt deras mätare som jag litar på 43 cc. ska mäta med mitt mätglas sen men tror det är missvisande .Då har jag 11,73 i komp på min och det får duga :) .
Trevlig semester Jens :wink:
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

du hade rätt angående kompan! jag tar nog av en mm till då blir det nått liknande i kompa lite beroende på kläm spalt. vad har du räknat på där?

mvh jens
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Räkna på 0,2 i kolvuppstick och 1,2 mm tjocklek på blockpackningen.
Och b21 originalpackning som är 95 ggr 94 mm i hålet och då räkna jag på 94,5 mm i diam på den.
Roger (Magic T) Thomasson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Erland Cox »

94,5mm packning ger 7cc per mm.
Sen har man alltid volym mellan kolv och cylinder ner till toppringen men det brukar inte vara mycket.
48+7 = 55cc, det blir 10,77:1 i komp om motorn är exakt 2150cc med 1mm klämspalt.

Erland
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Men jag hade fel på hur mycket man skulle plana från början kan jag erkänna, minst 3,5 mm trodde jag då man tog 3 på b230 in, men det va med skål i kolvarna på dom som jag inte tänkte på :?
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi planar toppen 1.5mm till nu (totalt ca 3.5mm) hoppas komma närmare 12:1.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån som har tips på bra grenrör som vi kan testa?

har semester ännu men samlar ihop lite grejor. tror det bästa röret jag testat är ett timo steg 3 med 44-54-64mm.

nån som har testat marelus eller vad de heter grenrören? de har längre prim rör ser det ut som. det kan ju va bra?

mvh jens
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Magic thomsson »

Kör ett timo typ 3 på min 2150 med och han dippar i kurvan runt 3600 rpm men inget jag kände på banan direkt.
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:nån som har tips på bra grenrör som vi kan testa?

har semester ännu men samlar ihop lite grejor. tror det bästa röret jag testat är ett timo steg 3 med 44-54-64mm.

nån som har testat marelus eller vad de heter grenrören? de har längre prim rör ser det ut som. det kan ju va bra?

mvh jens
http://martelius.com/

Det här du tänkte på http://www.martelius.com/verkkokauppa/i ... ct=550020B
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det va det röret jag tänkte på... lägger in bilden

som jag förstått så vänder det en puls då arian ändras och varför ska du prim rören va så korta som på timos mm? de blir ju typ 10000rpm. martelius röret ser ju ut att stämma av på typ 7500 och vid 4500?
tänker jag rätt eller? skulle va intresant att se vad dynon säger :lol:

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150cc test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jarmo du har inte testat dessa grenrör? nån annan som provat och jämfört med timo eller andra?

mvh jens
Skriv svar