SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag valde ta den diskussionen i en annan tråd. var vuxen och gör det du med.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jarmo Y skrev:Darin Morgan: "Make no mistake, velocity is the primary variable in the design of the entire induction system. I often say that my job title should be Velocity Manager instead of Cylinder Head Designer. Air speed is 10 times more important than raw flow numbers. If you kill the velocity by 10 percent, you will kill almost 40 percent of the wave and ram energy that dynamically fills the cylinder! Raw airflow cfm is an important variable as well; it's just not as important. If you buy a cylinder head that is properly sized for a flow of 400 cfm and your engine is only asking for 350 cfm, you will not only fail to achieve the power potential that the 400 cfm would have given you, you will also fail to reach the power that the 350 cfm would have given you. That's because you killed all the air speed in the induction system. If your engine is asking for 350 cfm and you give it a properly sized cylinder head flowing 350 cfm, your airflow demand is matched and your air speed is matched. You then have a chance of achieving the power potential that 350 cfm can give you.

En exempel, VW Bubbla boxer motor och en förgasade i mitten, det blir långa insugsrör. En liten ventil funkar bättre en större, original 35.5mm insugventil räcker långt, jag har haft 44mm och det gör ingen skillnad, tvärtom. En 37mm är suverän, 44mm flöder mycket mer men vad hjälper det om insug är så lång. Motor 1600 cc.

42mm insugventil hade varit bra i 2150 volvomotor, tycker jag. Om man har tex. 36.5mm under ventilen, fps blir ganska bra. Måste komma ihåg att denhär 2150 cc RC motor har inte byggt från F1 delar, inte ens på folkracedelar..kan inte vänta stora effektsiffror på höga rpm.

ja det är en bra text jag läst mycket och förstår mer och mer!

rätt kul bild som passar in här :) missförstå mig inte flödesbänken är ett mycket bra verktyg men max flöde är inte alltid rätt flöde! man måste bygga så det passar motorn och användnings området också.

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Om du nu förstår så mycket varför svarade du inte på denna frågan?

När du ser att toppeffekten sjunker när du förställer kammen Jens, vad säger det dig då?
Varför gjorde den det, vet du det?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag avstår och jobbar vidare med motorn istället erland.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Bör väl betyda att toppen trivdes med 'sen' rameffekt?
alltså sent på vevaxelvarvet.
för långt insug etc etc.

Edit.. kanske tänker fel med insugslängden, men det bjuder jag på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Karl V »

Gissar bara men om man förställer kammen och toppeffekten sjunker betyder det kanske att insugventilen hinner stänga innan sista övertryckspulsen från insuget hinner nå ventilen?
Men det skrev du nog mer eller mindre i klarttext tidigare..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jag förstod att du inte visste Jens.
Det är högsta kolvhastigheten som skickar ut sista undertryckspulsen i insuget.
Kamaxeln styr när ventilen stänger och den ska ställas rätt för att fånga tryckreflektionen från trattänden.
Kammen ska normalt om den är rätt stå runt 4 grader förställd. 0,5 till 1mm mer lyft in än ut vid TDC.
När effekten på höga varv minskar när man förställer kammen så är det en indikation på att insuget är för långt.
Tryckpulsen kommer tillbaka för sent för att kunna utnyttjas.
Man kan göra två saker, öka durationen eller korta insuget.
Det vettiga i detta fallet hade varit att korta insuget.
Nu står det väl rätt klart att det inte räcker med en bänk att bromsa i för att man ska få effekt?
Man måste veta vad man ska göra för att justera motorn för max effekt också.
Förutom att öka kompressionen och laddtrycket.
Du har mycket att lära som sugmotortrimmare Jens och du kunde ha lärt dig en del här men så blev det inte.
Lycka till i fortsättningen.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Pacman »

Om effekten sjunker när man ställer kamdrevet....så vrider man på fel håll!!

Så resonerar jag iaf :roll:

"förställer" vill jag förstå som att "avancera" kammen så ventilerna öppnar och stänger tidigare.
Då brukar normalt effektkurvan flyttas neråt i varvtal och effekten då självklart sjunka.
Det normala är väl snarare att man "retarderar" kammen om man vill flytta upp registret, men det går såklart bara sålänge systemet är med på det. Annars tappar man effekt på det hållet med.
DÅ är man kommen till vägs ende den dagen och bör fundera på ändringar i sitt system.

Jobbar man med förgasare så är det lite "lättare" att labba så med kamaxelinställningar.
Med ett insprutningssystem får man tänka lite längre!!
När man ändrar på kamaxeln flyttar man ju motorns VE och hela bränslemappen behöver justeras.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Karl V »

Fast om man har ett för långt insug och då retarderar kammen för att pulsen ska komma precis innan insugsventilen stänger, finns det inte då en risk att man tappar dynamisk kompression då insugsventilen stänger sent?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Efterställer man öppnar kammen för sent och hela överlappsfasen försenas.
Sen är det ställbara kamtider inbyggda original.
Den smala remmen sträcker sig, jag har hört siffran 6 grader på höga varv.
Förställer man hamnar den ändå när noll på varv.
Enkelt att kolla med en stroboskoplampa.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Pacman »

Jag menade inte teoretiskt.
Jag menade rent praktiskt när man står med motorn i bänk och kör dyno. Vrider man på drevet och ser på grafen att registret flyttas neråt samt att effekten sjunkit....så testar man såklart att vrida på andra hållet!!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jo, det gör man förstås.
Men har man detta insuget kan man prova att korta det lite med förställd kam också.

Bild

Det långa trånga insuget stryper bort all effekt toppen kunnat ge.
Insuget gör att ventilerna inte kan tillgodogöra sig lyftet, det chokar höglyftsflödet eftersom arean är för liten.
Nu menar jag inte på en flödesbänk utan på en motor.
Lite som detta:

Bild

Dom ersattes senare med detta insuget och en legend var född:

Bild

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jarmo Y »

En Fiat twincam motor blev effektivast av alla nånsin i bänken genom att bara vrida insugskammen så mycket man kunde. Normalt ventilen är öppet ca. 5-5.5mm/tdc. Vi stoppade vid 7.2mm/tdc avgas 4.3mm. Hann inte köra bilen, ventilen tog i kolven, gick av, blocket gick sönder etc..måste prova igen. En annan motor, Ford ohc 2.0, crane 310 kam, insug 0.5mm mer öppet än avgas, det var bra enligt rallyteamens mekaniker, effekt fanns inte. De skylde på toppen jag gjorde, pratade det överallt. De försökte allt annat men det blev inte effekt. Då hoppade jag in, kollade kamkortet, där fanns ingenting om att hur mycket ventiler är öppet vid tdc, fanns bara intake centerline 106 grader. De visste inte vad det menar :roll: Jag ställde kammen till 106, intake var 1.8 mm mer öppet än avgas/tdc. I bänken till slut 2mm mer öppet än avgas..det blev tiotals mer hästar. Efter det har jag inte gjort toppar till de, allt ellet inget sa jag, om man har tummen mitt i handen.. Så visst max.effekt kan bli bättre när man förställer kammen.
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av PFR »

Jag får 99% av gånger + resultat med att vrida kammen lite mer Advance samt att effekt piken blir sällan flyttad direkt utan en bredare kurva. Allt har ju givet en begränsning men tex om den ska ha 5.5mm så kan man dra den till 5.7-5.8mm då kommer några hp till samt Nm. gjorde om en 2400cc motorn som Gunnar hade byggt den hade en Motorpuls insug som var ihop svetsad alltså utan gummi samt det var extraktor röret gjort om för mer Nm. Jag bytte till ett kortare insugen ca 7cm samt kapa grenrörets förlängda collector med 33cm så vi får 3" snabbare från 2.5" sen öppnades toppen upp samt en värre kam samt korrekt kolv upp stick + gick från 237hp vid 6800rpm tappa till 215hp=7500rpm ca278Nm till 265hp=7200rpm 7800rpm= 248hp samt ca290Nm. Bilen är exakt samma och från att aldrig ta starter så är facit 7 av 10 tagna och ägan är mycket nöjd efter avslutat säsong. Nu uppdaterar vi den och gör färdigt det som vi inte hann nu sist och denna motorn är ingen värsting på nått sätt men den går bra.
Jag anser att behöver man ha överdrivna längder på insug etc etc då är det tokigt med konceptets sammansättning.

Fick ett privat meddelande om att jag betet mig respektlöst och att jag skulle ta bort detta inlägg skulle pga att jag namngav motor byggare och jag ställer mig frågande om denne person kunde precisera lite mer exakt om hur många motor byggare det finns som heter "Gunnar" och hur denne vet vem jag menar och på vilket sätt detta är som brev skrivan påtala respekt löst. Vi har ju publicera namn på otaliga företag och personer i detta forum så om det finns en kategori som inte får tas upp så informera gärna alla så vi sliper denna yterst tråkiga händelse i fortsättningen.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Fakta kan aldrig vara respektlös utan är bara fakta.

Erland
Skriv svar