SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo Y skrev:Darin Morgan: "Make no mistake, velocity is the primary variable in the design of the entire induction system. I often say that my job title should be Velocity Manager instead of Cylinder Head Designer. Air speed is 10 times more important than raw flow numbers. If you kill the velocity by 10 percent, you will kill almost 40 percent of the wave and ram energy that dynamically fills the cylinder! Raw airflow cfm is an important variable as well; it's just not as important. If you buy a cylinder head that is properly sized for a flow of 400 cfm and your engine is only asking for 350 cfm, you will not only fail to achieve the power potential that the 400 cfm would have given you, you will also fail to reach the power that the 350 cfm would have given you. That's because you killed all the air speed in the induction system. If your engine is asking for 350 cfm and you give it a properly sized cylinder head flowing 350 cfm, your airflow demand is matched and your air speed is matched. You then have a chance of achieving the power potential that 350 cfm can give you.

En exempel, VW Bubbla boxer motor och en förgasade i mitten, det blir långa insugsrör. En liten ventil funkar bättre en större, original 35.5mm insugventil räcker långt, jag har haft 44mm och det gör ingen skillnad, tvärtom. En 37mm är suverän, 44mm flöder mycket mer men vad hjälper det om insug är så lång. Motor 1600 cc.

42mm insugventil hade varit bra i 2150 volvomotor, tycker jag. Om man har tex. 36.5mm under ventilen, fps blir ganska bra. Måste komma ihåg att denhär 2150 cc RC motor har inte byggt från F1 delar, inte ens på folkracedelar..kan inte vänta stora effektsiffror på höga rpm.
Jarmo, hur mycket effekt får du ut med 42mm:s ventil och 36,5mm under ventilen?
En hyfsad 2150 motor lämnar 210 hästar, en riktigt bra mer.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jarmo Y »

Under 200 hk, men det räcker.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Kadett4wd »

Den som framställer faktan kan dock vara respektlös.

Fast, jag upplevde aldrig PFR´s inlägg som respektlöst.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har gått lite tid och vi har dynat denna motor ett par svängar till i olika utföranden.

har lite blandade känslor att posta mera exakta data om testerna då det ofta blir en massa tråkigt snack tycker jag av vissa här på forumet men samtidigt inget är hemligt här heller så det beror inte på det.... har iallafall jobbat nån dag med ett hitta en bra grund bestyckning på weber 48 DCO för E85 och de fungerar nu bra på denna hög kompade motor. inget är (F1) super optimerat på denna motor (läs första inlägget i denna tråd om tankarna om motorn) så inga siffror att skryta med direkt men den ger iallafall ljust lite över 200hk/6700 och 232nm/5200rpm på ett bra pull.

toppen är en små portad holmergare 530 med lite större ventiler och det sitter en 270/270 graders kam med 37 tryckare och 14.4mm in och 33 tryckare ut ca 12.6mm. 108 grader.

mvh jens
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av »

Roligt att du lägger ut info även om det ibland kan bli negativ kritik. :thumbright:
Ska själv bygga 2150 i vinter och såna här trådar ger mycket info och idéer man kan ha nytta av.
Har du några flöden på 530 toppen om det inte är hemligt?
Och provades org 531 an med 48erna? Roligt med en jämförelse där mot insprutningen.
Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är för såna som dig jag framförallt skriver som bygger och grejar där hemma och som kanske behöver lite grejor :thumbright:

530 toppen som sitter på är inte flödad ännu det kommer ske snart men jag gissar kring 200 in och 130 ut vid 14mm,

nej testade inte med förgasare med original 531 men vi testade båda med denna topp och kam.

efi/ insprutar insuget hade mer botten vrid och pik vrid men denna motor gav ca 5 hk mera toppeffekt med de större kanalerna förgasarna ger och lite kortare runners också.


mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Tommy Luhr »

skall köra förgasare på en maskin imorgon. Pinto. Önska mig lycka till :)
Är inte i förgasarsvängen alls!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ring om ni får problem så kanske jag kan hjälpa till :thumbright:

ligger man mellan 0.76-0.93 så är det bra då man sveper från 4500-8000rpm. lite jobbigt att se som efi tuner men ofta svårt att få bättre utan att spendera flera dagar i dynon :)

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Pacman »

Kul att denna tråden vaknade igen.
Jag har börjat bygga på en motor till 531-tävlingen och eftersom jag bor några km ifrån Svampabanan i Tomelilla så är Rallycross en stor sport här omkring så 2150 kändes som ett naturligt val. Alternativet hade varit en 2400cc.

Jag har medvetet varit tyst om min motor och kommer vara ett tag till men när den kommit ihop och blivit körd så kan jag presentera resultatet här i denna tråden om ni är intresserade.
Utan att avslöja för mycket så kommer det att bli en lite annorlunda B21. Inte som alla andra bygger....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av »

Alltid roligt om någon lägger ut info så det är välkommet pacman:)
Jag ska göra ett försök med något jag tror är lite annorlunda iaf.
Har letat fram 3st 631 toppar och exprimentera på.
Byter man sätesringarna (behövs ju inte för och exprimentera men ksk på en motor som ska användas)och sänker dom några mm sen sätter ventilerna djupt får man ju fria händer och göra förbränningsutrymmet.
Blir ju ändå bara 5-6 mm djupt och inte så många cc men borde kunna bli bra på en högkompad e85 motor.
Och satsar man på tidigt vrid och en motor som drar från botten borde den insugs kanalen med en bra portning räcka till med aria/flöde
Avgas kanalen får även med sänkt sätesring samma eller en lite längre radie upp från ventilen så den borde inte bli någon strypning.
Men det ska bli nöjjesgöra när norrländska vintern kommer och solen nästan aldrig lyser så får se om det blir lyckat eller om det blir en 530/531 i slutändan :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Tommy Luhr »

jag uppdaterar min dynotråd sen hur det går Jens! Kör jag fast så slår jag en signal.
Min erfarenhet med förgasare hittills är att lambda bör ligga i närheten, bättre blir det inte.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter kul pacman att du bygger volvo också. gör gärna en ny tråd som beskriver motorn sen hur den utvecklas och finliras i bänken :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och robin holmgren har jobbat 3-4 timmar med motorn i dag och plockat lös 530 toppen med 46x38 och kört den i flödesbänken (med kamaxel monterad och max lyft 14 och 12mm) bör tilläggas att det inte rör sig om nån värstig topp och att den va helt standard i förbrännings rum så den är ganska avskärmad och flödad med 92mm borrning.

vart 185cfm in och 129 ut. med förgasare och insug monterat så blev det 175 cfm/14mm.

vi körde före ett leekdown test och kompa test med kamaxeln justerad på 5.4mm lyft (+ ventilspel på ca 0.35) och vi insåg att bottendelen som aldrig varit speciellt tät nu kan klassas som ganska hel slut haha det förklarar nog varför vrid piken specielt börjar va lite lägre ca 230nm än vad vi vill ha. skiljde mellan 15.2bar på ettan till 17 bar på 2: ans cylinder som mest och på min extra känsliga leekdown mellan 1.8bar/6bar till ca 3 bar av 6.

men vi bestämde ändå att genomföra ett sista test på den slitna bottendelen så vi folkrace slipade upp avgas flödet (utan att demontera kam :) ) till 138cfm med lite öppnare runt ventilen och lite bredare i inner svängen. sen rengjorde vi noga och monterade ihop det mesta. ska se vad den ger inom ett par dagar. körde tre dyno pull i går och vart inte mer än 195hk då men olje tempen vart nog inte riktigt full temp eller så börja den tappa? men den har ännu trots repeterat rätt bra den gamla krigaren :thumbright: tror den närmar sig 1000 dyno pull. målet är att se om det ökade avgasflödet kan få effekt kurvan att sträcka ut sig lite längre upp i varv.

mvh jens
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Magic thomsson »

Såg det är en Bmw 2150 till salu nu som hade bromsrekord hos Jens i savar med Mikuni 45 er på :) , är det nåt du kan kommentera hur den motorn gick Jens ?. Jag har mikuni 40 på min 2150 och är supernöjd med hur gott jag fick min motor o gå =0).
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vill inte kommentera detaljer på kunders motorer utan lov på forumet eller facebook men mins den tydligt. en mycket fin motor :thumbright: den som köper den blir nöjd.
Skriv svar