Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 1:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor feb 01, 2018 1:44 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
blir kul att jobba vidare med mina E85 gasare börjar fungera grymt bra nu både på full gas men även på delgas. de gick otroligt bra sist på min och robins holbergans andra test motor. testa en hel del trattar och halsringar och bestyckningar. inte bara från vanliga munstycks lådan utan va en del borrningar och filning men det är hemligt haha

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 4:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 191
Ballt. Kommer du referenskköra några "baskammar"?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 4:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
vi får se om vi testar olika kamaxlar just nu? tror inte det? jag törs nästan säga att jag har ganska bra koll på olika kamaxlar och vad de gör grovt sett iallafall och vad som är bra och dåliga siffror sen på broms papperet till dessa motorer i dag då jag bromsar en liknade motor var eller varannan vecka.

ska försöka bygga den och bara tuna in den i dynon till en början sen testa en hel del grejor men inte direkt kamaxlar, om jag inte blir besviken på resultatet av denna kam vill säga men det tror jag inte. blir som sagt ingen motor som ger väldiga skryt hk men ska gå fort på banan och jag hoppas lära mig mycket!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 6:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 497
Ort: lycksele
Om du ska gå upp i ventilstorlek senare så prova med avgas kanalen helt orörd först och se skillnaden mot bara portad avgas kanal med 37mm ventil sedan sen större på insug (om det inte blir för mycket jobb med det i 2 steg)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 7:10 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
jag och robin testa ett liknade test. 135cfm och tror det va 12cfm mer avgasflöde senare med mer portning vart inget mätbar skilnad men den toppen flödade bara 185 på insug så ballansen va inte så dum redan som det va skulle jag tro.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 11:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 191
Jens Gustavsson skrev:
vi får se om vi testar olika kamaxlar just nu? tror inte det? jag törs nästan säga att jag har ganska bra koll på olika kamaxlar och vad de gör grovt sett iallafall och vad som är bra och dåliga siffror sen på broms papperet till dessa motorer i dag då jag bromsar en liknade motor var eller varannan vecka.

ska försöka bygga den och bara tuna in den i dynon till en början sen testa en hel del grejor men inte direkt kamaxlar, om jag inte blir besviken på resultatet av denna kam vill säga men det tror jag inte. blir som sagt ingen motor som ger väldiga skryt hk men ska gå fort på banan och jag hoppas lära mig mycket!

mvh jens
Medeleffekt e viktigt!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 02, 2018 9:46 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
jo men inte bara medel effekt, det ska va optimerat där man kör mest och där det är viktigast för omkörningar, starter mm med de däck, utväxlingar som finns i verkligheten, där så ska det va mest effekt samtidigt som det är lätt att reglera på gasen med exakthet då blir det bra tider runt banan.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 02, 2018 7:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Jens Gustavsson skrev:
vi får se om vi testar olika kamaxlar just nu? tror inte det? jag törs nästan säga att jag har ganska bra koll på olika kamaxlar och vad de gör grovt sett iallafall och vad som är bra och dåliga siffror sen på broms papperet till dessa motorer i dag då jag bromsar en liknade motor var eller varannan vecka.

ska försöka bygga den och bara tuna in den i dynon till en början sen testa en hel del grejor men inte direkt kamaxlar, om jag inte blir besviken på resultatet av denna kam vill säga men det tror jag inte. blir som sagt ingen motor som ger väldiga skryt hk men ska gå fort på banan och jag hoppas lära mig mycket!

mvh jens


Om du behåller insugningskammen därr den står och har 3 olika kammar med 104, 106 och 108 i lobseparation så att avgas öppnar tidigare med mer lobsep.
Vad händer då och varför?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 02, 2018 9:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 170
Når jeg kjører 4-ventiler med VVT i benken så gir endring på eksoskam små utslag på effekten. Innsug gir store utslag. Typisk 18-20 grader retard på innsug fra 4 -8000.vs 3-4 grader advance på eksos. Det blir selvfølgelig ikke helt likt med 2 ventiler og mye mer durasjon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 03, 2018 8:29 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
Erland Cox skrev:
Jens Gustavsson skrev:
vi får se om vi testar olika kamaxlar just nu? tror inte det? jag törs nästan säga att jag har ganska bra koll på olika kamaxlar och vad de gör grovt sett iallafall och vad som är bra och dåliga siffror sen på broms papperet till dessa motorer i dag då jag bromsar en liknade motor var eller varannan vecka.

ska försöka bygga den och bara tuna in den i dynon till en början sen testa en hel del grejor men inte direkt kamaxlar, om jag inte blir besviken på resultatet av denna kam vill säga men det tror jag inte. blir som sagt ingen motor som ger väldiga skryt hk men ska gå fort på banan och jag hoppas lära mig mycket!

mvh jens


Om du behåller insugningskammen därr den står och har 3 olika kammar med 104, 106 och 108 i lobseparation så att avgas öppnar tidigare med mer lobsep.
Vad händer då och varför?

Erland


Hej vet inte riktigt vad du är ute efter för typ av svar men med ett par dagars testande i dynon så vet man vad motorn tycker iallafall.

saker som skiljer rent mekaniskt är att det blir mer ventil utrymme med lite mindre överlap lyft så man kan köra högre kompa utan att behöva krångla till det med ventilutag. bruka inte behöva lika mycket överlapp heller med mycket kompa som i detta fall. ofta stirrar sig volvo trimmare blinda på en siffra som nockvinkeln ska va på alla motorer det är inte så kan jag säga. mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 04, 2018 5:38 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Bara ett svar på frågan.
Om du behåller insugningskammen där den står och har 3 olika kammar med 104, 106 och 108 i lobseparation så att avgas öppnar tidigare med mer lobsep.
Vad händer då och varför?
Vad händer när du ökar lobseparationen genom att öppna avgasventilen tidigare med motorns karaktär?
har du provat samma kam med olika lobseparation?
I en sugmotor.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 04, 2018 5:40 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Tore Bjerke skrev:
Når jeg kjører 4-ventiler med VVT i benken så gir endring på eksoskam små utslag på effekten. Innsug gir store utslag. Typisk 18-20 grader retard på innsug fra 4 -8000.vs 3-4 grader advance på eksos. Det blir selvfølgelig ikke helt likt med 2 ventiler og mye mer durasjon.


Det är skillnad på en 2V och en 4V eftersom 4V toppen ofta har upp till 90% av insugningsflödet på avgas.
Men det borde hända något negativt om du öppnar avgas för tidigt?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 04, 2018 7:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 170
Kjører så sen åpning som mulig på eksos for å redusere belastning på ventilsystem. Prøvde aldri med mye advance på eksos ettersom effekten falt hele vegen. Dette er fordelen med VVT. Du får svar med en gang. Hva annet negativt er det med tidlig åpning på eksos ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 04, 2018 9:57 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Alla motorer vill ha olika men det är ju bra med VVT att du kan prova.
En sån motor som din tappar vrid även på höga varv.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 05, 2018 9:48 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
erland skulle gärna vilja göra ett helt vetenskapligt test med en hel hög med olika kamaxlar på samma motor och tuna in dem med rätt grenrör och insug lamda, tändning mm men som du vet i verkligheten så finns det sällan tid eller kunder som vill betala för nått sånt.

om jag skulle bygga flera motorer till en viss klass så skulle jag gjort såna tester men det gör jag inte jag bromsar och fin tunar in andras motorer, säljer lite grejor och portar nån topp ibland också. men kul att bygga nån egen motor i bland som denna :thumbright: sen så får man göra det näst bästa och klura och försöka få till det lite bättre hela tiden. jag har mycket data från riktigt fina vinnar motorer här så jag ser ganska direkt hur jag ligger till. men min enkla bottendel ger nog bort ca 5hk i friktion mot riktigt dyra motorer men det gör inte mig så mycket. kommer bli ganska tät nu iallafall med ny borrat block med stress platta.

erland du har skrivit flera gånger om att du och grabben din skulle göra en tråd där ni testar och visar vad ni grejar med, vore kul om ni fixa det framöver!


mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010