Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 24, 2018 2:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 33, 34, 35, 36, 37  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 16, 2018 7:29 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Krya på dig!
Lite spec på toppen hade varit kul.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 19, 2018 3:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
Här kommer lite data på 531 2150RC toppen som är portad ca 2 timmar i inner radien och som har original 44 insugsventil men med en backcut och andra sätes vinklar (KP racing stålet). standard förbräningsrum. standard avgaskanal.


Total höjd 142.1mm

35 CC förbränings rum

kompa med 92.5x80 med 0.9 klämspalt och 94mm packnings dim ca =14:1

volym insugs kanal 133cc (center längd 4.65")

volym avgaskanal 91cc ( 3.75)

flöde in/ut 28"


mm-in-ut
2 49 39

4 94 69

6 135 96

8 174 110

10 193 119

12 203 125

14 204 128

16 201 130

medel gas hastighet i topp in vid max flöde 281fpm
medel hastighet ut vid max flöde 219fps


insugs ventilen ligger 6.75mm djupt i toppen. avgas 6.3mm djupt

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 19, 2018 7:49 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Det var väldigt lågt flöde men högt komp.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 12:49 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Har du fått ut mer än 206 hästar denna gången?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 7:45 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
Allvarligt talat erland hur mycket flöde tror du man behöver för en 2150RC topp som ska ge bra effekt mellan 4500-7500 med effekt pik kring 6800-7200rpm? jag skulle vilja ha en bra diskussion med raka puckar men med positiv ton.

sen hur stor aria tycker du man behöver för bästa möjliga register och vrid effekt? jag vet inte.... jag har set små toppar gå bra och stora!
Jag tror att en 531 egentligen är för stor i aria redan oportad på en optimerad motor därför försöker jag att inte öka den mer än nödvändigt då jag inte jagar flöde utan jag jagar effekt, vrid, och ett bra register i dynon och tider ute på banan.

Känns som om en 531 egentligen inte kommer till sin rätt förrns man kommer upp i 225+cfm utan att öka arian så mycket före svängen och man har som mål att plocka över ca 230-240hk? håller du med lite i det erland? eller är inte hastigheten i kanalen så viktig?



bruka bli 206-215hk topp effekt på de bästa 2150RC race motorerna i min bänk och bruka ge ca 245nm pik vid ca 5300rpm och 235nm/4500rpm. har bromsat ca 20 st i min bänk så jag har ganska bra att jämföra med och många av dem har vunnit stora tävlingar och kvalat nr 1. (inte mina motorer utan mina kunders, ML motor är en utav dem som är duktiga :thumbright: )


denna topp är bara portad i ca 2 timmar men den skulle säkert gå att få att ge mer flöde och mer topp effekt utan att öka arian nämnvärt men jag vill börja här nånstans och porta ett steg i taget och lära mig.

ska testa med 46x37 ventil sen också det ger mer flöde med stort sätt samma aria och borde va bra men hur mycket bättre blir det på en 92.5mm borr motor? kommer det va ekonomiskt försvarbart ?

den kanske bästa 2150 toppen jag sett är nog den robin holmbergarn byggde till vår test motor del 2 som vi aldrig skrev så mycket om den 530 toppen hade mindre minsta aria ca 36.5mm diameter och 46mm insug som flöda ca 210cfm (ca 305fps) sen 150 cfm ut.


denna 531 topp helt utan portning och med standard säte flödade ca 182cfm om jag mins rätt men gav ändå över 200hk med en ganska leekdownig bottendel och med en snäll låg lyftar kam så tror den kan gå ganska bra nu men jag väntar och ser vad dynon säger innan jag vet nått :lol:

att inte köra max kompa och E85 är som att ge bort billiga och driftsäkra hk tycker jag! ingen portning i värden kan göra samma skillnad som skillnaden mellan 11:1 och 14:1 inte ends din såg vi ju :)
(synd dock att vi inte hade några förgasare eller mer tid då vi körde din topp håller med om att topp effekten skulle blivit bättre).

här kommer några tankar... många gånger är injusteringarna i bänken mer viktig än hur topp och kam ser ut om det bara är hyffsat bra! kombinationer av grenrör, insugs längd och tratt form, lamda kurvan, kam inställning, tänd kurvan, bränslet, avgastemp eller lamda mellan olika cylindrar, tempratur, olje tryck och flöden mm........
Det kan se väldigt olika ut men bli bra ändå bara man får det att lira riktigt bra med allt fin lir!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 5:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Du ska inte räkna på gashastigheten och flödet enbart på flödesbänken utan vad motorn kräver.
Till det använder jag Pipemax och jag satsar på 120% VE.
Du har ju kam till att plocka max effekt vid runt 7000 varv och då ser det ut så här:
131,262 Cubic Inches @ 7000 RPM with 120,00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow CFM @28 in. = 211,9 to 224,4 at ,572 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 163,0 to 176,6 at ,553 inch Valve Lift

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 235,3 240,3 243,3 246,4
Peak Torque Lbs-Ft 193,9 199,0 201,2 204,1

Recommended Intake Valve Lift to prevent Choke = ,572 Lift @ 7000 RPM
Recommended Exhaust Valve Lift to prevent Choke = ,553 Lift @ 7000 RPM


-- Operating RPM Ranges of various Components --
Best estimate RPM operating range from all Components = 5248 to 7248
Intake Flow CFM @28inches RPM Range from Flow CFM only = 5236 to 7236
Intake and Exhaust Systems operating RPM Range = 5349 to 7349
Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range = 5171 to 7171
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 5094 to 7094
Intake Valve Curtain Time-Area at 0,610 Lift RPM Range = 5461 to 7461
Exhaust Valve Curtain Time-Area at 0,567 Lift RPM Range = 5174 to 7174

Intake Valve Close RPM = 7110 Exhaust Valve Open RPM = 7048
Intake System RPM = 7414 Exhaust System RPM = 7284
Intake Time-Area RPM = 7306 Exhaust Time-Area RPM = 7035
Intake Mach Z-Factor = 0,455383 Exhaust Mach Z-Factor = 0,615775
Intake Z-Factor Lift = 0,578716 Exhaust Z-Factor Lift = 0,529007

Då kan man se att du ligger alldeles för lågt i flöde i förhållande till kammen.
VE kommer att bli mindre och effekten lägre.
Med 110%VE:


131,262 Cubic Inches @ 7000 RPM with 110,00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow CFM @28 in. = 189,6 to 200,8 at ,572 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 145,8 to 158,0 at ,553 inch Valve Lift

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 210,6 215,0 217,7 220,5
Peak Torque Lbs-Ft 174,1 178,7 180,6 183,3


-- Operating RPM Ranges of various Components --
Best estimate RPM operating range from all Components = 5100 to 7100
Intake Flow CFM @28inches RPM Range from Flow CFM only = 5063 to 7063
Intake and Exhaust Systems operating RPM Range = 5173 to 7173
Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range = 5171 to 7171
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 5094 to 7094
Intake Valve Curtain Time-Area at 0,610 Lift RPM Range = 5461 to 7461
Exhaust Valve Curtain Time-Area at 0,567 Lift RPM Range = 5174 to 7174

Intake Valve Close RPM = 7110 Exhaust Valve Open RPM = 7048
Intake System RPM = 7238 Exhaust System RPM = 7108
Intake Time-Area RPM = 7306 Exhaust Time-Area RPM = 7035
Intake Mach Z-Factor = 0,455383 Exhaust Mach Z-Factor = 0,615775
Intake Z-Factor Lift = 0,578716 Exhaust Z-Factor Lift = 0,529007


Men du har fortfarande för lågt flöde på avgas.
Men en portning i förbränningsrummet och under ventilen bör du få 150 CFM med 35mm:s ventil.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 6:50 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
bra svar :thumbright: men 120% ve det blir ju ett vrid på 272nm? jag brukar aldrig räkna på mer än ca 114% VE om jag mins rätt? då blir vridet mer i cynk med verkligheten (ca 245nm som är super bra).

men du tror inte man ska bry sig om att gashastigheten blir super långsam på det flödet man får på den arian i en 531 ?

om man får ut 210cfm med en 531 med 38.5-39mm kanal eller 210 cfm med en 530 med 36.5mm kanal så blir det ingen skillnad på fyllnads graden i samma motor enligt dig ?


jo ska porta upp avgasen till 140 cfm iallafall med 35mm ventil men ska inte sänka kompan nått innan den monteras ihop sen prova med mer flöde både in och ut. jag har ju lite mer duration ut än in så tror den inte behöver lika mycket flöde som en kam som är tvärt om och som har typ 104 nock vinkel.

mvh jensa

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 7:34 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Insug 38 mm vid 110% VE, minst 36mm.
Men jag har aldrig tappat effekt eller vrid på superstora portar.
Jag har haft över 300 Nm i vrid och 281 hästar med 45mm in och över 43mm under ventilen.

285 FPS CSA= 1,596 Smallest Port CSA ( very good TQ and HP combination )
260 FPS CSA= 1,750 Recommended average Intake Port CSA (very good TQ and HP)

På avgas 33mm under ventilen, min 31,8.
Min måttet klarar du precis med 35mm:s ventil.

285 FPS CSA= 1,228 smallest recommended Exhaust Port (Hi velocity)
265 FPS CSA= 1,321 Recommended average Exhaust Port CSA

Om du bygger motorn i bromsbänk och har stor erfarenhet ska du kunna nå 120% VE med så mycket kam.
Jag har fått ut 251,6 hästar ur 2365cc vid 6750 varv med 14,6mm lyft in och 14mm ut.
jag hade 267 in och 264 ut i duration. 500 varv till kräver ungefär 12 grader mer i duration in och kanske lika mycket till ut.
Nu med 15,3mm lyft in och 14,6 ut har jag 255,7 hästar på samma varv, 121,5% VE.


Erland


Senast redigerad av Erland Cox tis feb 20, 2018 9:48 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 7:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 497
Ort: lycksele
Om man jämför med Erlands motor som måste anses vara mycket bra och rätt svårslagen?
255,6hk och 2365cc= 108hk/liter
På 2150cc blir det då 232hk och det borde vara svårare och nå med mindre volym då roterande delarna och friktionen blir prosentuellt större.
Men mot 230 med bra register borde alltså gå med allt uträknat och gjort så bra som möjligt.
Men då har man en motor som sticker ut i mängden.
Har sett papper på 3st 2150 som varit bra med i nordik rx iaf och dom har gett ca 100 liter hk.

Hör gärna mer om 281hk motorn Erland :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 10:01 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Det är Mattis polare Johans grupp H 240 som den ligger i, Matti som har bromsat den.
Den har 16mm lyft in och ut, ungefär 275 grader vid 1,27mm på ventilen.
Matti kan nog berätta mer.
Tror att den bästa 531 topp han har bromsat har gett 267 hästar och bästa appendix K 243 hästar.
På en standard bottendel med 48-40 405 topp har jag bromsat 240 hästar.
Appendix K har 33 tryckarkam och förgasare.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 11:28 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 191
Evomotor 97*80. Kam för 2,5 liter. Portad av erland. Botten med omegakolvar. Sprut, dcoespjäll, relativt långt insug. 281hk.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 11:35 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
jo det är helt klart lättare att få mer vrid och hk/ liter i en 2.4 motor men de byggs oftast lite mer högvarviga.

en 2.4 RC motor med 531 som jag va iallafall lite inblandad i bygget va, den så kallade per/olle motorn (se dyno diskutioner här för tråd) den gav 263hk/7300 och 283nm. den hade en fin grottis topp men jag va och flöda upp den lite och renovera till den. jag fixa en nyare kam till den med och konverterade till modernare motorstyrning.

erland du skulle fått prova min nya 2.4L RC kam med en special 39 tryckare insugs profil och en speciell 37mm avgasprofil. har lyftare och hela kittet som är lätt att montera. som du märkt så svarar dessa motorer bra på större tryckare 33-37mm och tror de fortsätter öka rätt bra till 39mm på rätt motor iallafall.
för att den ska komma till sin fulla rätt ska man dock gärna ha race soppa eller e85 och hög kompa sen gärna efi så man kan få bra lamda över hela registret.

grenröret är grymt känsligt på dessa motorer och det är nått man måste prova sig fram på alla motorer i bänk blir inte alltid som man tror baserat på tidigare erfarenheter.

en bra början på 2150 Rc motorer är dock....

bra register= 2-4-1 med 2" sekundär rör och 2.25-2.5" kolektor ca 100cm prim rör

men ibland fungerar 54mm sekundär rör också bra men helst ska man inte ha kortare rör man tappar alltid vid 4500rpm då tycker jag det värkar som!


RC 2.4 så fungerar ett timo steg 4 med 54mm sek rör bra och 2.5" sekundär rör. 100cm längd bruka va bra men vill man ha lite mer slut kläm så är 90 cm bra längd. tror inte man behöver va lika orolig att tappa lite vid 4500rpm på en 2.4L motor de har tätare låda och mer kubik.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 4:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 191
Jens Gustavsson skrev:
jo det är helt klart lättare att få mer vrid och hk/ liter i en 2.4 motor men de byggs oftast lite mer högvarviga.

en 2.4 RC motor med 531 som jag va iallafall lite inblandad i bygget va, den så kallade per/olle motorn (se dyno diskutioner här för tråd) den gav 263hk/7300 och 283nm. den hade en fin grottis topp men jag va och flöda upp den lite och renovera till den. jag fixa en nyare kam till den med och konverterade till modernare motorstyrning.

erland du skulle fått prova min nya 2.4L RC kam med en special 39 tryckare insugs profil och en speciell 37mm avgasprofil. har lyftare och hela kittet som är lätt att montera. som du märkt så svarar dessa motorer bra på större tryckare 33-37mm och tror de fortsätter öka rätt bra till 39mm på rätt motor iallafall.
för att den ska komma till sin fulla rätt ska man dock gärna ha race soppa eller e85 och hög kompa sen gärna efi så man kan få bra lamda över hela registret.

grenröret är grymt känsligt på dessa motorer och det är nått man måste prova sig fram på alla motorer i bänk blir inte alltid som man tror baserat på tidigare erfarenheter.

en bra början på 2150 Rc motorer är dock....

bra register= 2-4-1 med 2" sekundär rör och 2.25-2.5" kolektor ca 100cm prim rör

men ibland fungerar 54mm sekundär rör också bra men helst ska man inte ha kortare rör man tappar alltid vid 4500rpm då tycker jag det värkar som!


RC 2.4 så fungerar ett timo steg 4 med 54mm sek rör bra och 2.5" sekundär rör. 100cm längd bruka va bra men vill man ha lite mer slut kläm så är 90 cm bra längd. tror inte man behöver va lika orolig att tappa lite vid 4500rpm på en 2.4L motor de har tätare låda och mer kubik.

mvh jens
Utan o luska för möe. När du gör en kam för större tryckare, bibehåller du en "fungerande"duration men ökar arean på öppningen då? Alltså snabbare öppning högre lyft o snabb stängning?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 7:00 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Om du vill plocka ut mycket effekt långt ner i registret varför använder du då så mycket kam Jens?
Lite topp och mycket kam matchar inte direkt.
Jag har aldrig märkt att stor kanal tappar effekt nertill bara man matchar trattlängden.
Större kanal vill ha längre tratt, det kan vara det som gör att folk tror att större kanal tappar i botten.
Sen har avgaslängden mycket med lobseparationen att göra.
jag satte ihop en B20 med S kam, 101 grader och den funkade font med 150mm kortat steg 3 rör.
Men om man gör samma sak med en kam som har 105 graders lobseparation så tappar man massor i botten.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 8:32 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
mycket kam? jag tycker det är en snäll kam i denna 2150 motor. stänger tidigt :) jag går mest på vad jag sett fungera bra i bänken.

med rätt avstämningar så har man ca 97% av pik vrid vid 4500rpm räknar jag på grovt.

min grund tratt längd på en motor med denna kam är ca 38 cm säte till tratt kant. med vassare kam ca 40-41cm. men bara början på tuningen måste testas fram. man kan ha ganska vassa kamaxlar om man bara tunar på avstämningarna har jag märkt.

håller med om att arean i toppen inte värkar ha så stor betydelse på dessa motorer men jag försöker hålla mig mot lite mindre ändå då jag kan

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 33, 34, 35, 36, 37  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010