Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 30, 2020 8:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 609 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 17, 2019 8:56 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
kom just på att jag har kina bussningar i min B18 comp motor också och den har hållt ihop sen våren 2014 iallafall (de kanske också har beställt med lite bättre matreal krav?

(mins inte men tror det va motordesigns kina stakar då de hade rätt mått för min udda motor kombination i lager)

jag körde dock egen svarvade (JM 7?) bussningar i den tidigare B20 motorn då de hade dåligt material och rykte där 2012 då den motorn byggdes. den B20 dog dock av ett dåligt olje tråg i slutändan som inte höll olje trycket så vevstaks lagren gick ned sig (det som är det stora problemet i dag i många olika motor sporter med slicks. logga är bra.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 17, 2019 10:24 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9741
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ja det är helt klart värt att chansa :thumbright:

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 17, 2019 12:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 615
Ort: lycksele
Hur lång tid har motorerna gått innan problemet uppstått med lagren Patrik?
Det finns ju säkert bättre material än det i även dessa då man får vad man betalar för men dom flesta större firmorna har väll sina egna kina tillverkade vevstakar?
Ser tex en från kl racing, acm, bsr, mds, likadan ut med samma lager?
Skulle nog själv varit mera orolig för det problemet i en gatbil då den istället för 10-20 tävlingar några timmar träning mm går ksk 3000 mil innan den öppnas och renoveras/ kontrolleras.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 17, 2019 3:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9741
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Rally sugmotor på 2 liter och 263hk ca 4h gångtid, 8500rpk varvstopp.
Min egen 2.3 liter varvstopp 7800rp 96mm slaglängd och 2bar ladd, ca 10h gångtid

Det var två exempel av flera jag sett, men de två vet jag gångtiden på,, gångtid = 100% gaspådrag
Att tänka på är att sugmotorer nöter sånt här hårdare.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 17, 2019 3:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1520
Ort: Umeå
Bra effekt på rally motorn :thumbright:
Vad är det för bil?
Är det 4h SS eller 4 timmar motorn varit igång?

//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 17, 2019 4:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9741
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
4h fullgas, mao maxbelastning.
och eftersom den hade maxvrid runt 5500rpm så är det ju mellan 5000-8000rpm mestadels av den tiden.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 17, 2019 5:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 480
Ort: Borås
Jag kan bara instämma i snacket om kolvbussningar i Kinastakar. Mina är från SPM, visserligen med extra tjocka kolvbultsbussningar eftersom lilländan är designad för 23 mm kolvbult och mina kolvar har 22 mm kolvbultar. Men de bussades om i SPMs regi (i Sverige) så bussningsmaterialet måste inte vara från Kina.
Känns oavsett det som starka och OK stakar i övrigt men bussningarna är helt slut efter typ 5-6 ganska korta rallytävlingar och kanske 50 test o mappningspull. Absolut inte OK, även om det är en restriktorturbobil.

Tror som väl Patrik menar att materialet är för mjukt och både slits för fort samt kanske också "bankas ut" så hålet blir större, även om jag inte kan se just det på formen på mina bussningar. Att de är slitna syns dock tydligt. Heningsmönstret inne i bussningen är borta på nedsidan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 17, 2019 10:43 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6274
Ort: Lund
Jens Gustavsson skrev:
Erland Cox skrev:
Har du jobbat något med att minska pumpningsförluster i vevhuset?
Har du gjort något med oljeåterinningen från toppen?
Det blir 96,5 X 86 så att den går in i nya grupp H.
Jag tänkte försöka jobba mer inne i denna motorn också för att minska förlusterna.

Erland



Hej jo jag har ökat flödet imellan cylindrarna och klurat en del på oljans väg tillbaka till botten på tråget och olje flödet och mycket av detta kommer testas fram i dynon då tråget tas av på 2 minuter. börjar med ett ganska enkelt olje system, tråg och olje retur dock som basline så man håller koll på vad som ger vad.

Tyvär har jag hitils alldrig på mina +10 år med bromsbänk sett nå väldigt stora vinster i volvo motorns olje system som man kan se i en cheva BB eller liknade men volvo folket har nog inte testat och jobbat jätte hårt där heller än?



mvh jens

mvh jens


Anledningen till att rakställa motorn är ju att man hindrar oljan som rinner tillbaka från toppen att rinna över veven.
Enda gången jag har gjort detta seriöst var på Henrik Rosengrens Evo rödblock.
7 hästars vinst med utvändig oljeåterrinning.
Men ofta testar man ju inte varje grej för sig.
Ska snart försöka bygga en nu rödblock men av nån anledning försvann en del av det jag skrev i förra inlägget.
Då ska jag göra vad jag kan för att minska förlusterna i vevhuset.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 8:25 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
intressant men 7hk låter otroligt mycket. va det ett A-B test samma dag? vart i varv såg man skillnader? har haft motorer här med sånna system också men svårt att testa med och utan på den motor.

olje nivån är väldigt viktig i B230 motorerna också det är vanligt att folk kör för hög nivå och det känns i bromsbänken till och med i bland då motorn känns "rå" på höga varv då den lindar olja runt vevaxeln.

här ser man lite av oljesystemet på kjell p sug motor då vi jobba med den https://www.youtube.com/watch?v=LyL4Ry0GIu0

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 8:30 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
Kadett4wd skrev:
Ja det är helt klart värt att chansa :thumbright:


va inte meningen att göra dig upprörd men dessa stakar är just hårdtestade och körda länge (flera år) i många motorer med bra resultat så det är grejor som fungerar så det känns tryggt :thumbright:

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 10:31 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1520
Ort: Umeå
Kadett4wd skrev:
4h fullgas, mao maxbelastning.
och eftersom den hade maxvrid runt 5500rpm så är det ju mellan 5000-8000rpm mestadels av den tiden.

Ja det var kort livslängd :thumbdown:
Omräknat till SS mil ungefär så är det 4 Sm-tävlingar och kör man nån lite tävling då och då
och lite tester så är det renovering mitt i tävlings året.


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 19, 2019 2:24 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6274
Ort: Lund
Jag tror inte att materialet är problemet på vevstaksbussningarna utan oljespåret.
Det gör att lagret tappar mycket bärighet.
De gånger jag bytt bussning så har jag gjort bussningar utan oljespår.
Återinningstestet var inte samma dag, det tog lite tid att bygga om men samma motor och samma bänk.
Vad jag har hört ska en rakställning av motorn ge runt 4 hästar.
Du känner väl professorn så fråga honom om hans erfarenheter.
En B230 vill inte ha över halva stickan med olja, den skickar ut olja och nivån stabiliserar sig där.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 19, 2019 4:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9741
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ett par av stakarna jag har erfarenhet av hade inget smörjspår.
Och lagren kan se schyssta ut vid första anblick med de är utstampade.
Mao mjukt skitmatrial.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 19, 2019 9:55 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6274
Ort: Lund
Precis så ser ett par big block stakar jag har ut.
Nån har satt i bussning och den har plattats till i botten.
När jag körde 440 med gas hade jag vid ett tillfälle Ford 460 kolvar.
Bussningen i JM7 blev bara 0,7mm tjock men höll fint.
Nån bussning snurrade och täppte smörjhålet utan skada, jag tryckte ut den och satte den med bussnings Loctite.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 30, 2020 2:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
det händer grejor nu igen med denna motor. håller på montera ihop den nu. ska fixa lite bilder. ska upp i dynon före jul fösta svängen är planen.

0.08mm vevaxel axial spel infilat.
ca 5-6 vevspel ax.

12nm botten och 24 hela motorn.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 609 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010