Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 30, 2020 8:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 609 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån okt 19, 2020 7:23 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
vill kunna andas också.

hellre lite kallt än att dra i sig en massa bensin ångor och oförbrända vevhus gaser.

sen repiterar dynon bättre med bra ventilation.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 19, 2020 3:16 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
i dag har jag fin tunat lite för maximalt bottenvrid och nått 241nm vid 4400rpm och 243 vid 4500 och pik vrid 250nm mellan 4900-5100rpm. siffror jag är riktigt nöjd med :thumbright: tror det är bland de bästa jag mätt upp här?


ska läggas till att jag även justerat in både våg, väder korr, svängmasse korr, och filtrering så man får lite lägre siffror än vad man skulle kunna om man vill ha lite högre skryt siffror. så man kan kalla detta riktigt hårda siffror !

korr luften mot den tuffare standarden som har 20 grader istället för 16 grader.

har lite längre trattar i dag (de röda) sen jobbat med bestyckningen samt testat tändning fram och tillbaka samt adv kamaxeln 1 sträck (ca 2 grader).

har lite problem att den fetar ned sig på högre rpm så den ger bara ca 212hk där men skulle bli ca 216+ med lite mer förgasar turning.

ca 16 grader insugs temp och 85+ grader olje temp och ca 70-85 grader vatten.

ca 1006 tryck ute i dag.

har kollat till under ventil kåpan också och allt ser perfekt ut och samma spel.

dyno run 43

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 20, 2020 8:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9741
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Körde du std ventilstorlek i toppen?

Jag gjorde en 'milt' portad 531 åt en kompis isbil med std ventiler, och jag sade åt han att den bör kunna ge i krokarna runt 210hk med 48or och den övriga setup han hade.
Han var lite besviken på att det inte var stora kanaler, jag sade åt han: prova först!
Han återkom och var lyrisk över vridet och att bilen var mycket snabbare nu.

En sån topp portar man på 3-4timmar plus maskinjobb.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 20, 2020 2:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 538
Ort: Linköping
Jens Gustavsson skrev:
i dag har jag fin tunat lite för maximalt bottenvrid och nått 241nm vid 4400rpm och 243 vid 4500 och pik vrid 250nm mellan 4900-5100rpm. siffror jag är riktigt nöjd med :thumbright: tror det är bland de bästa jag mätt upp här?


ska läggas till att jag även justerat in både våg, väder korr, svängmasse korr, och filtrering så man får lite lägre siffror än vad man skulle kunna om man vill ha lite högre skryt siffror. så man kan kalla detta riktigt hårda siffror !

korr luften mot den tuffare standarden som har 20 grader istället för 16 grader.

har lite längre trattar i dag (de röda) sen jobbat med bestyckningen samt testat tändning fram och tillbaka samt adv kamaxeln 1 sträck (ca 2 grader).

har lite problem att den fetar ned sig på högre rpm så den ger bara ca 212hk där men skulle bli ca 216+ med lite mer förgasar turning.

ca 16 grader insugs temp och 85+ grader olje temp och ca 70-85 grader vatten.

ca 1006 tryck ute i dag.

har kollat till under ventil kåpan också och allt ser perfekt ut och samma spel.

dyno run 43

mvh jens


Kul, har du några plottar man kan få se för att se hur avstämningen avgas insug ger för knölar och dalar i vridmomentskurvan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 20, 2020 4:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
kan nog fixa en kurva i morgon! har testat 3 andra grenrör i dag i kombination med olika trattar och kört ca 30 pull men kom fram till att det va nog bäst som det va i går :hihi:

men man lär sig av vad som fungerar sämre också :thumbright:

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 26, 2020 6:45 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6274
Ort: Lund
Jag är nyfiken på svängmassekompensationen.
Mest eftersom min rullande landsväg ger ganska låg effekt.
Jag har ingen korrektion för motorns och drivlinans massa utan bara för rullens och retarderns.
Jag har Sportdevices och man kan slå in korrektion på motorn med men Jag har inte gjort det än.
Hur många fler hästar och Nm får du med svängmassekompensationen på denna motorn?


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 26, 2020 7:56 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
det blir exakt samma effekt då man håller fast på ett visst rpm som då man sveper i 300rpm/sek samma vid 600 eller 2000rpm/sek....

enligt mig och många andra så man mäter effekt i en motor bänk, men fins många olika teorier där.

ofta så gör andra motor dynos det också (utan att operatören vet om det) då skriver man bara in borr, slag, cylindrar mm sen uppskattar dynon svängmassan. på performanstrend programvaran så kan man fin justera siffran så den blir exakt.

Hur fort acc du motorn vid normal dyno erland? rör det sig om 300rpm/sek så blir det inte stor skilnad. men jag undviker diskutioner om skilnaderr i motor bänk och i rullar det går helt enkelt inte att jämföra.

har man en el broms på rullen så kan man tästa hålla fast och svepa i olika farter för att se hur stor skilnad det blir.

vad tycker du om motorn erland? rätt fint bottenvrid vist? inte så häftigt med 100hk litern i toppeffekt men jag har inte jagat toppeffekt heller mer registret och botten vridet som verkar va det man vinner tävligar på många gånger i RC 2150. ska testa lite mer grejor på denna motor sen i vinter 103 nock vinkel på samma kam istället för 105 som det är nu sen prova att porta toppen lite mer och sen kanske större ventiler för att se hur den svarar på en sak i sänder.

synd bara att dagarna har så få timmar men kul detta :thumbright:

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 26, 2020 8:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9741
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Angående svängmassa och skillnader, kolla i nåt av de senare avsnitten i engine masters på motortrend on demand, där testar de detta.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 26, 2020 9:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
effekt är effekt och olika sväng massor är olika svängmassor. ibland vill man ha lätta grejor ibland inte i bilen så jag och många andra vill hålla isär de båda då man kör i dynon.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 26, 2020 9:25 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6274
Ort: Lund
I senaste race engine tech var det ett reportage on KTM:s moto gp cykel.
om sa att hur man kunde hantera effekten ut ur kurvorna påverkade hastigheten mer än toppeffekten.
Men det krävdes naturligtvis toppeffekt med.
Jag har sett att kraften att accelerera ut ur kurvorna är mycket viktigt på korta banor.
Visst, även om man kör lika fort som en bil med samma vikt men dubbla effekten och kan hänga den i kurvutgången så försvinner den när det rätar upp.
Men det var en 6 liters LS mot 2320cc Volvo.
Provade att acca upp i rullen och vända riktning och bromsa ner med samma svep.
Men svängmassan på 1050kg är för stor så det blev oscillationer, bromsen hade svårt för den vikten.
116Nm per liter är bra, min 2380cc är på 269Nm just nu, 113Nm per liter.
234,6 hästar på sista pullet.
14,6 in, 14 ut 106 separation och 264 grader vid 1,27mm.
Ska byta insug och sen kam och se vad jag kan få ut.
Max vrid viv 5630 ich max effekt vid 6575.
Jag har tät låda så den klarar ett mera toppigt register.
Hur mycket effekt handlar kompenseringen om vid 200-400 och 600 varvs acceleration?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 27, 2020 6:38 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9741
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tror om jag minns rätt de jämförde 300rpm per sekund mot 900rpm per sekund.
Detta på en V8, det var rejäl skillnad, 900rpm så spelade vikten ingen roll ansåg de.
Jag ska inte säga hur mycket som skiljde för då ljuger jag, minns inte siffran, men det var en ansenlig mängd iaf.

På knixiga banor där man knöar runt på låga växlar och växlar ofta vill man nog alltid ha lätt svängmassa.
Men på Le Mans spelar det nog ingen roll =)

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 27, 2020 10:42 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
jag ska se om jag kan komma fram med nå hyggliga siffror erland.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 27, 2020 12:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 745
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Erland Cox skrev:
I senaste race engine tech var det ett reportage on KTM:s moto gp cykel.
om sa att hur man kunde hantera effekten ut ur kurvorna påverkade hastigheten mer än toppeffekten.

116Nm per liter är bra, min 2380cc är på 269Nm just nu, 113Nm per liter.
234,6 hästar på sista pullet.

Erland

På en motorcykel lär det väl vara traction (själva förmågan att få ner kraft i backen utan att hjulet släpper för mycket) som är oerhört viktigt, är ju därför de mixtrar med "big bang" - lösningar. På en bil är det effektytan som räknas och då i kombination med växellådans stegning (så att effektytan, mätt på hjulen, alltid är som störst)

Erland, du åker väl bensin?
Jens, du kör väl E-85?
Skillnader i Nm/liter påverkas mycket av bränslet och E-85 kommer mera till sin rätt när det är riktigt varmt på sommaren (skillnaden mellan bensin/E-85 blir större då än nu när det är kallt)

Jag tycker 113Nm/l och bensin är ett bättre resultat än 116Nm/l på E-85 men samtidigt så kan ju så här små skillnader bero på bänkarna och därför är det vanskligt att jämföra.

Vid motorns maxvrid så har man alltid tillfredsställande flöde i toppen så där är det inte flöde som avgör utan det är förbränningsverkningsgrad och pulsavstämning som bestämmer vad maxvrid landar på, högre upp i registret börjar flödet påverka mer och mer eftersom åtgången/kravet på luft blir större.

Man kan få avstämningspulser att arbeta effektivare om kanaler och ventiler är stora, så den lilla påverkan som kommer av topplockets kanaler blir mest att pulserna kan jobba bättre vid området för maxvrid (på högre varvtal gör de dock även nytta genom det ökade flödet)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 27, 2020 2:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 289
Ort: Bollnäs
Det där blir nog en bra 2150 motor! Ska bli intressant att se vad du hittar med lite finlir.

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 27, 2020 6:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1520
Ort: Umeå
whilliam skrev:
Erland Cox skrev:
I senaste race engine tech var det ett reportage on KTM:s moto gp cykel.
om sa att hur man kunde hantera effekten ut ur kurvorna påverkade hastigheten mer än toppeffekten.


Erland

På en motorcykel lär det väl vara traction (själva förmågan att få ner kraft i backen utan att hjulet släpper för mycket) som är oerhört viktigt, är ju därför de mixtrar med "big bang" - lösningar.

Över 250 hp på 1000cc... :hihi:
Kan nog säga att det är ingen lek att få till en bra traction contol....

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 609 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010