Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 17, 2018 1:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 37  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jul 27, 2014 11:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am
Inlägg: 215
Jens: Jag köpte in de och testa de första gången för ett par år sedan funkar mycket fint till vissa combon och mindre bra till andra. En favorit helt klart har bla de röret och timo typ 4 som dyno rör när jag sorterar själv eller behöver testa nått på en kund motor.

_________________
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 28, 2014 12:07 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
det grova typ 4 timo röret är det som ofta fungerar bäst här har jag sett också men har inte provat det på bilden ännu. men som du säger det beror på konceptet.... och dynon som bestämmer vad som är bäst :)

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 13, 2014 10:02 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
avslutar dagen med ett flödes test på första 531 toppen som är helt standard förutom att den är planad till 142.08mm (36cc)

weber 40mm tratt som insug.

92mm borr

test 2 med "back cut ventil" samma gjutning i övrigt. stor skillnad vist men vad är bäst i slutändan?
t3 kp 36bc

mm/cfm/28"
2 45 48 53
4 84 94 96
6 123 134 134
8 139 161 170
10 165 176 183
12 178 183 185
14 181 180 175
16 183 182 175

va en sån topp som flödar mer med mera undertryck med std ventil. körde 16mm på 50" vattenpelare omräknat till 28" och då vart det 186cfm :thumbright:

test 2 med back cut så sjönk flödet till 179cfm på 50" och 16mm lyft. intressant test i dynon sen kanske?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 14, 2014 2:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1578
Ort: Skånska Landsbygden
Jag ser inte meningen med att flödestesta en topp till 16mm när man ska ha en 13mm kam i den sen, dvs max verkligt flöde sker nånstans vid 11-11,5mm lyft (ca 85% av max lyft vid 75gr ATDC)

Upp till 13mm ger din backcut massor i flödesvinst. Det är väl nåt att se som väldigt positivt. Vad den flödar utanför sitt arbetsområde kan man ju faktiskt skita i, eller hur.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 14, 2014 5:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
nej jag tror det är viktigt ändå pågrund av att det blir mycket högre hastighet i motorn som går och då man kan öka hastigheten med 50" undertyck och mera lyft så kommer man närmare sannigen. men jag håller med om att flödes ökningen vart enorm och att det mest troligt är en lönsam operation men kan man va 100% säker på det? :) fins nog några parametrar som kan påvärka som kam överlapp aria mm...

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 15, 2014 9:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
Om du har massor med tid över ;) kan du väl bromsa den med två olika uppsättningar insugsventiler? Det vore intressant.

/Karl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 15, 2014 12:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1578
Ort: Skånska Landsbygden
Det var inte mättrycket jag ifrågasatte utan det extremt höga lyftet.
Att mäta vid 50"vp och räkna om tyckte jag lät intressant.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 17, 2014 7:25 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det lustiga är att jag inte får någon skillnad när jag mäter med olika undertryck.
Från 3" till 48" visar min bänk samma om man bortser från rena avläsningsfel på låga lyft.
Är en topp dålig så syns det redan vid 3" och den blir varken bättre eller sämre av högre undertryck.
Ska man mäta vid över 100" som det är i en motor så blir beräkningarna komplicerade eftersom flödet blir kompressibelt.
Skulle tro att problemet ligger i din mätenhet Jens.


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 18, 2014 9:56 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
90% av fallen så blir det som du säger erland men ibland så blir det ganska stor skillnad som på denna topp på höga lyft. prova på flera toppar så ser du nog det också.

luften borde inte bete sig 100% lika på 3" vatten som på 50" vatten det vore väldigt konstigt om det gjorde det tycker jag. väldigt enkel beräkning på mätningarna så det är nog inga fel där.

erland hur mycket under tryck kan du köra på en volvo 8v topp i din flödesbänk?



Citera:
Re: Flow testing at lower depressions...????

Postby maxracesoftware » Wed Nov 08, 2006 10:22 pm

Bos's5.0 wrote:I have a flowpeformance flow setup. I'm only using one 6.5hp Vacuum cleaner. When flowing in the 200+cfm range, it is around 10" vacuum.
In the factory iron SBF (E7 casting) and SBC (993 casting) heads I have tested.. I've noticed a lot of turbulence at .4-.5 lift. Is this because of the lower test pressure or is it common on other benches that can maintain a full 28"?



thats very "common" no matter what Test Pressure you use,
whether 10", 25", 28",36" or much higher.

its just that sooner or later on certain Heads/Port Shapes
that Head might show you that Flow is steadily increasing
up to .700+ Lift at 10" inches or 28" inches,
but then if you just went a couple of more inches higher like
32 or 36 or 40" inches ..the Flow might take a dive as soon as .450-.550
Lift range.....thats why if i can i'll double check Heads at 40+ inches
whenever i can as see if Flow is stable and staying attached
and converting to same CFM between the different Test Pressures.

if the Head stalls at .500" lift,
you would basically need a .600" Lift Cam to access .500" Lift Flow
effectively

so if you used a .700 or .750" Lift Cam, then you would see a substantial
HP/TQ gains correcting the Stall..and use LESS Fuel on Dyno most times

but if you use .600" Lift Cam or less with a Port that stalls at .500 Lift
there won't be a substantial HP/TQ gain correcting the Stall

most times you will make close to same HP/TQ,
but use more Fuel on the Dyno ..until you fix Stall
for your particular Cam's Lift

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 18, 2014 11:53 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Jag tror att resultaten beror på bänkens konstruktion.
Jag har aldrig gillat strypflänsbänken typ Superflow som kräver olika hål för olika CFM.
Jag tror dom visar fel för jag har hittills inte sett någon skillnad.
Testar ofta på högsta lyftet att krana på fullt och räkna om flödet.
Som den lutande skalan sitter nu med 300 mm höjdskillnad så kan jag flöda 380 cfm vid 28" utan att vattnet rinner över.
Sen får jag flytta skalan uppåt eller om det är en liten topp neråt.
Jag testade nu och vid bottnad skala på 28" är frekvensomvandlaren uppe på 59hz och jag kan köra 75hz.
Gissar på 500 CFM vid 28" med de 8,8Kw jag har i fläktar nu.
Den minsta topp jag kört flödade 11CFM på fullt lyft.
Det var en topp till en mileage maraton bil och till den fick jag sänka höjden på skalan för att få bättre upplösning.
Min bänk är en pitot bänk och det är väldigt viktigt att röret som mäter det statiska trycket sitter i väggen
på röret, det får absolut inte sticka in.
Gör det det så visar bänken mer och mer fel med ökande lufthastighet i mätröret.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 20, 2014 7:41 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
hej jag menade hur många tum under tryck kan du köra som max på en volvo 8v topp? jag kan testa upp till kring 50-52 tum på en sån här topp. kanske 48 tum på en riktigt bra 280cfm?

jag kör en performanc trend bänk med pilot rör. 3" rör samt 7 damsugar motorer. ca 500cfm/28"

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 20, 2014 7:43 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
lite bilder

toppen ihopmonterad med 265 graders 33mm kam med 13.6mm lyft och 108 grader nock. 0.35 ventilspel.
6.0 mm mellan kolv och stängd ventil ihopmonterad med packning mm.
allt som är gjort är planing till 142mm sen slip pasta på ventil säterna, sen en liten hand slipad bac cut radie på ventilens säte. fräste ned styrningen för att få obegränsade lyft möjligheter då vi ska testa kamaxlar.
AGAP enkel race fjäder (38.2mm ins höjd) och mina 9grams alu retaners.
Bild

Bild

blocket planat och honat med fin slip duk
Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 20, 2014 12:54 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
veven polerad och micke på umeå motorrenovering har kollat rakheten. sen fin justerade vi lagren och montera veven i blocket och kollade att allt snurra lätt. 8n

Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 20, 2014 1:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 261
Hur honar man med fin slip duk?

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 20, 2014 2:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
vi har ett riktigt honings huvud som kjell på nåt vis lindar ett fint sandpapper runt och bara fin putsar ytan minimalt. vi har inte tagit bort nåt.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 37  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010