Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 04, 2020 9:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 609 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41
Författare Meddelande
InläggPostat: ons okt 28, 2020 7:31 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6275
Ort: Lund
KTM ville inte säga vad de hade för effekt men sa att mellan 260 och 290 hästar hade alla GP cyklarna.
Jag kunde rita rätt bra ut ur kurvorna med 160 bakhjulshästar på min Suzuki 1000.
Nu har jag bara halva kroppen kvar så det får bli 4 hjul.
Det är inte bara effektyta med en 4 hjuling ut ur kurvorna, man ska få ner effekten också.
Och man måste bromsa så att man har vikt på framhjulen så att bilen svänger.
Ha rätt fart när man släpper bromsen och går på gas så bilen inte går rakt fram.
Får man vänta så tappar man tid.
Jag har kört snabbast tider när jag följt andra snabbare bilar med bra bromsar.
Då har jag hållit avstånd in i kurvorna och troligen kört lite långsammare in.
Fast in, slow out. Man måste lära sig att köra långsamt för att det ska gå fort.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 01, 2020 2:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1520
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
Hur fort acc du motorn vid normal dyno erland? rör det sig om 300rpm/sek så blir det inte stor skilnad.

Det här med hur snabbt man varvar upp en motorn vid dyno eller bromsbänks körning är rätt så intressant.

Några siffror från se7en på på vägen från 25-160 km/h på 3:ns växel.
1100-2000 tar 3 sekunder
2000-3000 3 sek
3000-4000 3,14 sek
4000-5000 3,21 sek
5000-6000 3,67 sek
6000-7000 5,05 sek

Och på dom små gaslägena typ under 25-35% TPS får man gå på en lägre växel då den inte
orkar varva så långt.... för svag... 8)


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 01, 2020 9:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9748
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Skillnaden på 600rpm per sekund med och utan svängmassa de adderade:
För mer info, skriv på en prenumeration hos motortrend on demand, 14 dagar gratis har jag för mig.

Bild

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 09, 2020 12:02 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6275
Ort: Lund
20 hästar, 4 % ungefär på den motorn.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 09, 2020 12:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9748
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Man får nog inte räkna det på just den motorn, utan just den vikten eftersom de adderade vikt först, och sedan plockade bort.
Och då blir ju den siffran universiell och kan användas på alla maskiner, om de har samma interna inertia som plockades av motorn i testet, och om samma accelerationshastighet används.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 09, 2020 8:03 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6275
Ort: Lund
OK, jag trodde det var med och utan svängmassekompensation för just den motorn.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 09, 2020 9:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 754
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Du tänker nog rätt Erland, det blir ju för just "den motorn" eftersom inertian knappast stämmer in på andra motorer.
Om du vet hur motorn är uppbyggd och det råkar hamna rätt nära den motor du kör, då kan du använda infon rätt av.
(det framgår ju inte heller hur mycket vikt de adderade, eller hur långt från centrum, i vart fall inte här)

Eftersom du kör på ganska höga växlar så blir det nog runt 300varv/sek. och där är det riktigt som Jens skriver att skillnaden blir mycket liten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 09, 2020 11:02 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 21044
Ort: Tomterna/sävar
i det testet så plocka det bort hela svänghjulet och dyno plattan och ersatte det med en lite mini hubb stor som bultmönstret på vevaxeln och sen tog de bort hela svängnings dämparen. så det är mer skilnad än vad som nånsin uppnås i verkligheten.

sen är sväng massan lurig. mins inte exakt men vi räknade på det i nån annan tråd för några år sen... det har med rpm också att göra inte bara interan och accelerationen om jag mins rätt?

men som jag sagt man vill inte ha med svängmassan som faktor då man sveper i en motor bänk det repiterar inte bra då.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 10, 2020 10:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9748
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja,, ju mer varv desto mer påverkan har inertian.
De med inertiabänk är väl medvetna om det ;)

Så en motor med samma varvtalsområde som den där i testet samt samma lättning av inertian i vevpartiet kan använda de där siffrorna.

Men det var inte meningen med min bild att säga 'såhär är det', utan bara påvisa att ja det stjäl effekt med mycket svängmassa(inertia)

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 609 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010