Dimensionering av inertia bänk.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av JoBy »

Absolut enklast är ju att tänka sig ett rör med samma vikt som bilen.

Förenklat har ju ett rör all massa ytterst, och hastigheten på den massan kommer att motsvara bilens hastighet på vägen, med samma växel och varvtal.

Med dessa förutsättningar kommer det att ta lika lång tid att accelerera på rullen som på vägen, vilket verkar vara ett lämpligt mål.

Diametern på röret har alltså ingen betydelse, men om man ska ha ett 2 meter 2 tons rör med massan nära hjulet behövs det ganska stor diameter.


Om man halverar diametern så halveras även omkretsen enligt den matte jag fick lära mig. Samma snurr på hjulen ger dubbla varvtalet på rullen.

Att sedan hänga på extra svänghjul förändrar naturligtvis allt eftersom svänghjulet måste varva mer med mindre rulle. Det är ju systemet som är intressant.
Jonas Bylund
Bild
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av DreRacing@ »

jag har en intertia dubbelrulle, 1000mm circumfence...
vil ha det att gå så tungt som möjligt. ska man ha större hjul på bilen då så rullen rullar fortare?
eller kvittar det?
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Karl V »

Ju större däck du har på bilen ju tyngre är det att accelerera oavsett om du kör på en rulle eller på landsväg.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av DreRacing@ »

men med mindre däck går ju bilen fortare, ock kraften är ju då kvadratet
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av vinkelkapen »

bilen går saktare med mindre däck och kräver mindre kraft för att komma upp i fart och med större däck så går bilen fortare och kräver mer kraft för att komma upp i fart
e34 m20b25 turbo @1bar
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av DreRacing@ »

ja det stämmer ju :doh:
Skriv svar