Dimensionering av inertia bänk.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av David Herbertsson »

Kanske lite dålig rubrik, men har lite funderingar kring axeldiameter och vilken bredd på rullen som blir lämplig om man ska bygga en accelerations bänk.

Röret är 610 mm i diameter och 14 mm godstjocklek. Vad bör jag ha för axel till detta? Tänker alltså på en Centerless slipad axel, 60, 80 eller 100 mm? Det kan väl vara bra att ha lite att svarva av på efter t ex. svetsning av gavlar osv.

Alla tankar och idéer kring detta är välkomna!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av dundersmurfen »

Jag kör med 60mm axel och lager utan problem, rullen väger 2ton cirka med alla tillbehör. Bredden är 2,1m, men det är lite onödigt 1,9m eller så räcker till det mesta.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av David Herbertsson »

Ok, vad har du för diameter på din rulle? Vilken godstjocklek på gavlarna? Två ton var mycket, räknade lite på mitt material och rulle, gavlar och axel landar runt 5-550 kg..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Jarmo Y »

610 mm diameter rulle har inte mycket motstånd, det är rullens rpm som räknas, vid 1000 rpm på 610 mm rullen du kör 115 kmh, 2000 rpm blir 230 kmh etc. Bättre alternativ är ca. 350-500mm.

En mindre rulle som varvar mycket mer/kmh har mer motstånd också.

Jag har 450mm rullar men letar efter ca. 350 mm rullar..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Erland Cox »

En mindre rulle som varvar mer kan ju inte ha mer motstånd?
Ju längre ut från centrum vikten sitter desto mer kinetiskt motstånd blir det.
Nackdelen är att hjulet får mer hävarm på trumman men sitter vikten längst ut
som i ett rör så borde en större rulle ändå ge mer motstånd.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Jarmo Y »

Jag trodde så också förrut när jag bara gick efter inertiavärde, vet nu att rullens rpm är viktigare.

Ännu bättre om det finns en större svänghjul med rullarna som jag har haft på två sista bänkarna jag gjorde.
Här gäller det att ha en stor svänghjul, då blir det mer motstånd jämför om man har en mindre svänghjul, måste bara förstå att en stor diameter svänghjul kan inte gå hur snabbt som helst.

Min andra bänken som jag sålde, hade 267mm rullar och en 624mm svänghjul, det var en mycket bra inertiabänk, bättre än vad jag har nu med 450mm rullar och en 700mm svänghjul.

Jag körde max 190 kmh med den gamla bänken, rullar gick ca. 3800 rpm och att största diameter var 624mm, det var bra fart på den, 450 kmh. :hihi: är liten skillnad om farten är 250 kmh eller 450 kmh.

Med broms det är bra att ha stora rullar.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av dundersmurfen »

Det funkar fint.. Det är ju massan mot gummit i däcket du accelerar, vilken diameter det sitter på spelar ingen roll. Det är hastigheten på massan som gäller. I fallet med ett rör kan man tänka sig att massan håller periferihastigheten. Dvs samma som däckets..

Blir såklart skillnad om man med rullen driver ett extra svänghjul med annan diameter!

550 kilo, då får du köra en 400 hästars på högsta växeln för att få ordentligt med motstånd. Dvs närmare 300km/h, runt 2500varv på rullen, så det är väsentligt att det är balanserat.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Erland Cox »

Jag undrar om ni har rätt men oavsett så lär jag mig ju hur det är istället för att tro nåt.
Det borde vara lättare att få grepp mot en större cylinder tycker jag.
Det som komplicerar detta fallet är att däcket driver på ytan och inte i centrum.
Hade drivningen suttit i centrum så hade en större rulle varit bättre.

Bild

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Erland Cox »

http://dtec.net.au/Inertia%20Dyno%20Design%20Guide.htm

På denna sida hittade jag detta:

2 X diametern ger 4 X tröghetsmomentet.
2 X hastigheten ger 4 X tröghetsmomentet

Halva diameter ger dubbla hastigheten så dom två tar ut varandra och ger samma resultat om jag fattar det hela rätt.
En större rulle med samma vikt får ju massan längre ut men det är hårklyverier.
Har jag fattat detta rätt?
På sidan jag länkar till fanns det massor av information om både broms och flödesbänkar.

Erland
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av David Herbertsson »

Här har det kommit in många bra synpunkter! Jo, som jag hade förstått det var det ingen nackdel med en större rulle. Jag har inte tänkt koppla på nått separat svänghjul. Har tänkt att balansera hela enheten efter svetsning, ska kolla hur långt/stort det går in i balanseringsmaskinen på jobbet, kan inte tänka mig att det skulle bli för stort.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av dundersmurfen »

Åh har du en balanseringsmaskin på jobbet :thumbright: Skulle du vilja byta lite tjänster? Kan erbjuda skaplig programvara och box i gengäld :hihi:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Jarmo Y »

Jag räknade inertiavärde av 610mm rör, 14mm tjoclek, 2 x 1000mm lång och 50mm tjocklek på sidorna, om du tänkte tuna din Camaro turbo eller liknande bilar, blir det inte så bra bänk utan broms eller om du nöjer dej på 1-2 sek. drag så det blir nog bra.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av dundersmurfen »

Ja, den är i lättaste laget. Men det beror väl såklart på vad man vill bromsa. Till 200 hästars sugisar blir den fin. Man får ju väga in sådant som att den ska gå att flytta runt i garaget eller köras på kärra också.

Tror nog det går att köra turbobilar också, kanske får hjälpa till lite med färdbromsarna ibland. Men det är ju inget ovanligt när man fintunar. Sen för att få tunat in bilen bra måste man köra den på gatan också, då får man ju chansen att fixa det sista. Det är ett måste att köra bilen så man får känslan för motorn hur den svarar och känns. Men det är tacksamt om den är skapligt inställd i rullen innan :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en mc broms med 250kg rulle.
Jag har funderat på att köpa en rulle till och sätta en kardan mellan rullarna.
Mest för att en stor rulle blir ett helvete att flytta när man måste göra det.

Erland
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av dundersmurfen »

Erland, det är också en ren inertia bänk? Isåfall är det inte helt nödvändigt att mekaniskt länka rullarna. Har börjat experimentera med 2 rullar och man kan helt klart se slip mellan rullarna men man vet ju slipen exakt och kan lätt lägga in en kompensation för den. Fast det är klart med riktigt brutala saker så greppet blir tveksamt så måste man troligen länka dom :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar