Dimensionering av inertia bänk.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Det är en inertia bänk, en MJP.
Man kan sätta broms på den men det kostar 70K.
Erland
Man kan sätta broms på den men det kostar 70K.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Grusbusen: Vad har du för rulle? Det är ju en jäkla vikt du har fått till på den. Om min bara blir lämplig till 200 hk så kan jag ju skita i det, så lite effekt borde vara olagligt
Vad bör man sikta på för inertia för att kunna bromsa 500+ hk med en vettig sveptid?
Erland: Hur mycket effekt har du bromsat på den rullen? Hur långa sveptider blir det?
/David
Vad bör man sikta på för inertia för att kunna bromsa 500+ hk med en vettig sveptid?
Erland: Hur mycket effekt har du bromsat på den rullen? Hur långa sveptider blir det?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Med motorcykel blir det bra sveptider, har inte mätt tiden.
Ska man bromsa riktigt effektstarka motorer så får man nog ha en broms.
Känns som 1kg per hk i rullen är lagom.
Erland
Ska man bromsa riktigt effektstarka motorer så får man nog ha en broms.
Känns som 1kg per hk i rullen är lagom.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Dimensionering av inertia bänk.
jag har 2x rullar med 320cm diameter. väger 600kg skulle jag gissa.
har ett intertia värde på ca 13kg.
funkar fint att bromsa upp till 500hk, max 270kmt på rullarna
har ett intertia värde på ca 13kg.
funkar fint att bromsa upp till 500hk, max 270kmt på rullarna
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Jag räknade lite;
610 mm rulle, 14 mm godstjocklek och 1900 mm långt: 390 kg.
582 mm gavlar, 25 mm godstjocklek och hål för 80 mm axel: 102,4 kg.
2200 mm lång och 80 mm i diam. axel: 86,8 kg.
Då får jag Inertian till 53,8.
Använde dessa:
http://www.calculatoredge.com/matweight ... l%20wt.htm
http://www.endmemo.com/physics/momentinertia.php
/David
610 mm rulle, 14 mm godstjocklek och 1900 mm långt: 390 kg.
582 mm gavlar, 25 mm godstjocklek och hål för 80 mm axel: 102,4 kg.
2200 mm lång och 80 mm i diam. axel: 86,8 kg.
Då får jag Inertian till 53,8.
Använde dessa:
http://www.calculatoredge.com/matweight ... l%20wt.htm
http://www.endmemo.com/physics/momentinertia.php
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Min gamla bänk har inertiavärde 29 kg och ny bänk 57 kg så ny bänk måste vara mycket bättre? Nej.
Roterande massa i gamla bänken var ca 400 kg och ny bänk har 1300 kg, accelerationstid var mycket längre på gamla bänken med samma bil.
Tex. en mercedes 300 24v turbodiesel laddade fullt 1.8 bar, i gamla bänken, samma som på gatan, den hadde nästan 300hk 500nm. På min ny bänk kan hända så att det blir inte full ladd trots 2 x inertiavärde.
Glöm de 610 mm x 14mm rullar, om du ska inte bygga en broms till de, eller sälj de till nån folkraceåkare som har ca. 150hk, då funkar de bra.
Roterande massa i gamla bänken var ca 400 kg och ny bänk har 1300 kg, accelerationstid var mycket längre på gamla bänken med samma bil.
Tex. en mercedes 300 24v turbodiesel laddade fullt 1.8 bar, i gamla bänken, samma som på gatan, den hadde nästan 300hk 500nm. På min ny bänk kan hända så att det blir inte full ladd trots 2 x inertiavärde.
Glöm de 610 mm x 14mm rullar, om du ska inte bygga en broms till de, eller sälj de till nån folkraceåkare som har ca. 150hk, då funkar de bra.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Jag läser vad du skriver, men jag förstår inte hur sveptiden kan bli längre med mindre inertia? Jag är iofs inte bra på varesig matematik eller fysik:-) Inertia värdet är väl ett mått på hur stort motstånd ett föremål har att ändra hastighet, då borde ju ett högre värde automatiskt generera ett längre svep? Upplys mig!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Därför jag byggde en ny bänk, att få mer inertia och längre sveptid, gick tvärtom vad jag var förbannad..nu vet jag att inertiavärde menar ingenting, kan jämföra på flödesbänk siffror/ riktiga hk.
Kolla dundersmurfen,s youtube videor, har inte mycket sveptid med 150hk 160 nm volvo, bara några sekunder mellan 2000-7300 rpm, och rullarna väger 2 ton, undrar om han kör på tvåans växel men varför? En förgasarbil går hela svepet på acc munstyckena om det tar bara ett par sekunder, a/f blandningen kan inte bli rätt.
En liknande volvo jag måste köra på treans växel därför att på fyrans växel tar det evighet mellan 2000-7300, trean,s svep tar tid över 10 sek, men letar nu konster att få ännu mer motstånd till bänken.
Kolla dundersmurfen,s youtube videor, har inte mycket sveptid med 150hk 160 nm volvo, bara några sekunder mellan 2000-7300 rpm, och rullarna väger 2 ton, undrar om han kör på tvåans växel men varför? En förgasarbil går hela svepet på acc munstyckena om det tar bara ett par sekunder, a/f blandningen kan inte bli rätt.
En liknande volvo jag måste köra på treans växel därför att på fyrans växel tar det evighet mellan 2000-7300, trean,s svep tar tid över 10 sek, men letar nu konster att få ännu mer motstånd till bänken.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Japp brukar köra sugisar på 2an, ser ingen anledning att köra på 5an och nöta nån minut på fullgas och sedan motorbromsa i 3 för att få ner snurren igen. Något säger mig att vi har någon form av olika system. Tror helt säkert allas fungerar men verkar inte på samma sätt.
Om vi kollar på ett av dom första testerna jag gjorde när jag byggde bänken så kör jag ett svep och jämför växlar, körde 2an 3an och 4an:
Därför ser jag ingen anledning att köra på högre växlar, sugisarna ger samma oavsett växel.
På turbobilar är det en annan sak såklart, då får man köra på alla växlar så man får med sig olika svep och boost tider
Här är ett klipp som visar lite om sveptider: https://www.youtube.com/watch?v=nEEUfsZRUaQ
Om vi kollar på ett av dom första testerna jag gjorde när jag byggde bänken så kör jag ett svep och jämför växlar, körde 2an 3an och 4an:
Därför ser jag ingen anledning att köra på högre växlar, sugisarna ger samma oavsett växel.
På turbobilar är det en annan sak såklart, då får man köra på alla växlar så man får med sig olika svep och boost tider
Här är ett klipp som visar lite om sveptider: https://www.youtube.com/watch?v=nEEUfsZRUaQ
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Jag vill att ett svep håller ungefär 10-15 sek, men om det tar längre tid, måste köra på mindre växel, beror på bilen om det är möjligt men på tvåans växel har aldrig kört, bara 3-4 växel.dundersmurfen skrev:Japp brukar köra sugisar på 2an, ser ingen anledning att köra på 5an och nöta nån minut på fullgas och sedan motorbromsa i 3 för att få ner snurren igen. Något säger mig att vi har någon form av olika system. Tror helt säkert allas fungerar men verkar inte på samma sätt.
Därför ser jag ingen anledning att köra på högre växlar, sugisarna ger samma oavsett växel.
]
Det ser bara ut så att varje växel ger samma resultat om skalan går till 800 hästar, och bilen ger 150 hästar. kan du skala rutan ner? Performance Trends Datamite gör det automatisk.
Tex. en trimmad volvo b20 (92,5mm kolvar) i bänken var på motoreffekt 135hk/5700 170 nm/4600. 2800-7100 rpm tog 12.5 sek. Hastighet var 65-155 kmh, hög utväxling. 4-växel, en folkracebil. (en av de absolut sämsta bilarna i bänken) Jag är nöjd om en 200hk bil ger samma sveptid på samma hastighet, nu det gör det inte.
Hur långa sveptid andra har på liknande effekter och hastigheter.?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Ju långsammare man sveper desto mer effekt får man eftersom mindre effekt går åt för att accelerera motorns och drivlinans inertia.
Erland
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Jarmo, du måste ha räknat fel på inertiavikten.
Har du kompenserat för skillnaden i varvtal mellan rullarna?
Erland
Har du kompenserat för skillnaden i varvtal mellan rullarna?
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Dyno Datamite program räknar själv inertiavärde av rullar och allt man lägger in i tabellen. Sen man ska köra nån bil och finjustera inertiavärde tills hk ligger på rätt nivå eller hur man vill ha det, ingen vet när hk är helt rätt justerat.
Det finns flera exemplar här att inertiavärde är inte det viktigaste saken, blir bättre om man har mindre diameter rullar och komma ihåg att max hastighet räcker till behov.
Jag har 450mm x 25mm rullar ca. 2 x 800mm långa, 500mm x 40mm på alla 4 sidorna + 700 mm x ca. 160mm svänghjul. 60mm axel gör inget till inertia. Om jag hittar 350mm rullar till bra pris, byter jag rullarna omedelbart och får på det viset mer motstånd..
Det finns flera exemplar här att inertiavärde är inte det viktigaste saken, blir bättre om man har mindre diameter rullar och komma ihåg att max hastighet räcker till behov.
Jag har 450mm x 25mm rullar ca. 2 x 800mm långa, 500mm x 40mm på alla 4 sidorna + 700 mm x ca. 160mm svänghjul. 60mm axel gör inget till inertia. Om jag hittar 350mm rullar till bra pris, byter jag rullarna omedelbart och får på det viset mer motstånd..
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dimensionering av inertia bänk.
Då måste alltså hävarmen man får med hjulet på rullen också påverka.
Ju längre ut från centrum hjulet driver desto längre hävarm och desto mer kraft får man.
Dubbla diameter ger dubbla hävarmen och kräver då dubbla inertiavärdet?
Men samtidigt sitter vikten som ger inertian precis under hjulet.
Inertia centrum i förhållande till hjulets angreppspunkt måste vara det som har betydelse.
Ska räkna och fundera lite.
Erland
Ju längre ut från centrum hjulet driver desto längre hävarm och desto mer kraft får man.
Dubbla diameter ger dubbla hävarmen och kräver då dubbla inertiavärdet?
Men samtidigt sitter vikten som ger inertian precis under hjulet.
Inertia centrum i förhållande till hjulets angreppspunkt måste vara det som har betydelse.
Ska räkna och fundera lite.
Erland