Dimensionering av inertia bänk.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av DreRacing@ »

2 X diametern ger 4 X tröghetsmomentet.
2 X hastigheten ger 4 X tröghetsmomentet


det står väl redan här?
hastigheten på rullen blir mycket högre därav tröghetsmomentet, squared!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Erland Cox »

Ja och då borde dom ta ut varandra och storleken på rullen kvitta.


Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av DreRacing@ »

ja det borde det ju...
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av dundersmurfen »

mm, men Jarmo använder rullarna att driva ett extra svänghjul, ju mindre rulle desto högre fart på svänghjulet.

Som jag sa tidigare så tror jag det handlar om hur mycket fart man sätter på hur mycket massa.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Pacman »

Det måste spela in om man har ett stort svänghjul med. Har man liten rulle med stort svänghjul så får man den korta hävarmen, det höga varvtalet OCH den stora inertian ihop. Det är nog först DÅ som den lilla rullen gör nytta.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av David Herbertsson »

Det känns ju som att det är det som är svaret på varför det inte har blivit som det var tänkt för Jarmo med högre inertia. Om man inte har något svänghjul så måste ju en hög inertia vara det man vill ha?
Jarmo, har du provat med hög/låg inertia fast utan svänghjul?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Pacman »

Erland Cox skrev:http://dtec.net.au/Inertia%20Dyno%20Design%20Guide.htm

På denna sida hittade jag detta:

2 X diametern ger 4 X tröghetsmomentet.
2 X hastigheten ger 4 X tröghetsmomentet
Inertian är ett statiskt värde som kommer av massa och geometri. Varvtalet tillkommer efteråt som en dynamisk variabel.

Räknar man ut en inertia på 23 på en 300mm rulle så motsvarar den inte 46 på en 600mm rulle utan enl det du hittade Erland så motsvarar det 92 på en 600mm rulle.
En 600mm rulle med uträknad inertia på 60 motsvarar alltså en 300mm rulle med inertia på 15.

Detta förklarar Jarmos erfarenheter med!!

EDIT:Ibland hjälper det att dricka öl så hjärncellerna lugnar ner sig lite och ställer sig i led!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Jarmo Y »

David Herbertsson skrev:Det känns ju som att det är det som är svaret på varför det inte har blivit som det var tänkt för Jarmo med högre inertia. Om man inte har något svänghjul så måste ju en hög inertia vara det man vill ha?
Jarmo, har du provat med hög/låg inertia fast utan svänghjul?

/David
Ja, jag har provat, kan koppla bort svänghjulen, jag har 2-rad kedjakoppling eller vad heter det, mellan rullar och svänghjul, kan använda bara en rulle också om det behövs.
Utan svänghjul kan starta på 3- växel, finns ingen motstånd, fast det är redan mer än vad du kommer att ha 610mm x 14 mm rullarna.

Jag har "4 st. svänghjul" redan på rullarna också, därför att sidorna är 500mm diameter, och rullar är 450mm.

En polare byggde en bänk som har 4 x 325mm x 10mm x 1000mm rullar och 500mm x 40mm sidor, samma som jag har. Inertiavärde är inte stor men motstånd är mer än vad jag har. Den har långa kilremmar mellan rullor och de funkar otroligt bra, bättre än en kedja.

Måste komma ihåg också att luftmotstånd ökar med mindre rullar, de blåser ganska mycket luft fast det finns inga vingar på de.

Den här modellen är bra, kan köra över 300kmh och motstånd finns, väger inte mycket, billigare att köpa, lättare att hantera, om det ligger över golvet, blir inte så högt etc..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Erland Cox »

Pacman skrev:
Erland Cox skrev:http://dtec.net.au/Inertia%20Dyno%20Design%20Guide.htm

På denna sida hittade jag detta:

2 X diametern ger 4 X tröghetsmomentet.
2 X hastigheten ger 4 X tröghetsmomentet
Inertian är ett statiskt värde som kommer av massa och geometri. Varvtalet tillkommer efteråt som en dynamisk variabel.

Räknar man ut en inertia på 23 på en 300mm rulle så motsvarar den inte 46 på en 600mm rulle utan enl det du hittade Erland så motsvarar det 92 på en 600mm rulle.
En 600mm rulle med uträknad inertia på 60 motsvarar alltså en 300mm rulle med inertia på 15.

Detta förklarar Jarmos erfarenheter med!!


EDIT:Ibland hjälper det att dricka öl så hjärncellerna lugnar ner sig lite och ställer sig i led!

Hur fick du till det matematiskt? 60 = 15?
Då har han ju inte räknat med varvtalsskillnaden och det är ju helt galet.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Pacman »

När man räknar ut inertian på en rulle så tar man ju inte hänsyn till något varvtal alls utan man räknar ut ett statiskt värde baserat på det metallskrot man har svetsat ihop.

SEN kommer detta skrot att snurra i ett visst varvtalsområde och det beror ju såklart på hur man byggt geometriskt.

Om du jämför en rulle på dia 300mm och en på dia 600mm och bägge har samma inertia så kommer de fortfarande inte att vara lika lätta att accelerera. Den lilla kommer att vara fyra ggr trögare än den stora trots att de har samma inertia. Det blir en utväxling av inertian med kvadraten av diametern.

Jag tycker med att det "känns" mer rätt att om man dubblar hävarmen så skulle kraften halveras...inte bli en fjärdedel...men den formeln du la upp säger ju det.
Jag tycker denna diskussionen liknar väldigt mycket den om vridmoment vs effekt. Momentet får rullen att rotera, men effekten styrs av hur fort den roterar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Erland Cox »

Det verkar ju helt idiotiskt att inte räkna på varvtalet eftersom det påverkar resultatet?
Man mäter inte moment i en inertiabänk utan effekt.
Effekten får man av hur snabbt man kan accelerera rullen och från effekten räknar man fram momentet.
Precis tvärt om mot en bromsbänk som mäter momentet istället.

2 X diametern ger 4 X tröghetsmomentet.
2 X hastigheten ger 4 X tröghetsmomentet

Om tröghetsmomentet är 100 på den lilla rullen måste det alltså vara 400 på den stora rullen för att vara lika?

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Jarmo Y »

Det är idiotisk att man kan inte lita på inertiavärde när man räknar på hur ska göra en inertiabänk.
Sport Devises har den rätta kalkylerings sätt på netsidor om jag minns rätt.

MJP dyno, kan man kolla rpm/sek på den för rullen? På inertiabänk acceleration är alltid störst vid max vrid.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Pacman »

Så har jag förstått det ja, Erland.

Jag ska lägga upp min formel för hur jag har räknat ut inertian på min rulle. Har den på papper hemma men jag ska försöka skriva ner den på nåt bra sätt.
Den hanterar inte varvtal alls utan är en formel för statisk inertia, dvs hur trög en viss cylindrisk massa blir att sätta i rotation, beroende på geometrin var massan sitter.

Som Jarmo sa tidigare så lurar man ögat om man har ett litet rör med liten egen inertia och sen hänger på ett eller flera stora svänghjul med hög inertia. Det blir en intern utväxling då som gör att det lilla röret blir mkt trögare än ett större rör med samma inertia just pga hävarmen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Erland Cox »

Nej, det man luras av är hastigheten, det finns ingen hävarm.
Även om hjulet verkar längre ut från centrum på en stor rulle så sitter ju massan lika långt ut från centrum 180 grader bort.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Inlägg av Jarmo Y »

Min gamla bänk, 267mm rulle, bilen går 50 kmh när rullen går 1000 rpm, svänghjul var 624mm som gick då 117,5 kmh.
Ny bänk, 450mm rulle, 1000 rpm på rullen, 85 kmh på bilen, svänghjul 700mm, 132kmh. Det blir nån slags hävarm eller utväxling.
Gamla bänken 2.35 och ny har 1.55.

Gamla bänken gick max. ca. 3800 rpm, svänghjulen gick då 3.8 x 117.5 = 450 kmh när bilen gick 190 kmh.
Skriv svar