Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av robban »

Skulle gissa på rekord på M50 med standard prylar i bottendelen. :)

1084nm och 802whp

Bild
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Jens Gustavsson »

häftigt och bra jobbat! men vi vill gärna höra mer om vad som är gjort åt motorn och runt omkring grejorna... :thumbright:
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av freddan302 »

Imponerande!

Sen hur länge den höll är ju en annan sak :roll:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man loggar och servar en sån motor så tror jag den håller väldigt bra på gatan då den knappast får stor belastning.

fina tyska grejor i de motorerna som det är :thumbright: inga större svagheten inbyggda som det är i vissa äldre V8 block som går i två delar ibland på 100liter hk.

mvh jens
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Steve »

bmw_pelle skrev:Kolvhaveri! Vart högre ladd på gatan än i bänken. klantigt av mig, bara riva å byta kolv :)
Fränt hur som helst :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Jens Gustavsson »

med boost cut och med lamda leen cut på höga laddtryck, feul cutt på varv mm så undviker man sådant, ganska enkelt att koppla in på modärna sprut då man mappar sen logga och kolla så allt fungera så ofta som man kan.

mvh jens
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av vinkelkapen »

hur skulle det vara med en flexfuel-sensor på en sån här maskin? om sprutet klarar det d.v.s
är det någon som har erfarenhet av att köra flexfuel med lite mer effekt och om det funkar bra?
e34 m20b25 turbo @1bar
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av fugazi »

Shit... 500Nm vid 3800.... och sen rakt upp. Lär ju putta på arselet rätt bra? :roll:
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av DreRacing@ »

hur mycket ladd snackar i här? måsta vara närmare 3bar!
Bmw_pelle
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 12, 2006 3:38 pm
Ort: Piteå

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Bmw_pelle »

Den höll inte så länge på gatan :)
Ska riva motorn i veckan kanske. hoppas bara på en kolv. Hade liknande ras tidigare i sommar så hoppas på det.

Men laddet öka och gick på laddtrycksspärren (2.7bar) så de blev lite extra boost där.
Tror laddet vid max nm var 2.55 och vid max hk 2.35 om ja minns rätt.

M50IV, 2.8L vev, ivstakar, svarvade 2.8 kolvar, cooperring, portad topp, dubbla iv insugskammar, precision 6266billet A/R 1.00
It's not the fart that kills you, It's the smell!
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av vinkelkapen »

Hur såg det ut? :)
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Spiidfriik »

Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Pacman »

Verkar ju helt sjukt hur precisions aggregat bryter mot alla tumregler som funkar på alla andra turboaggregat. En 62mm kompressor brukar normalt ta slut vid 640-660hk men denna ger alltså över 800hk???
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Kadett4wd »

japp,, det har bromsats än mer också, men har inte siffran i skallen.
runt 860 vill jag minnas.

Edit:
Iofs på nästan ren Etanol (E98)
Men det finns fler exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=B6lgDuOipkI
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar