Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Mattias J »

Kadett4wd skrev:japp,, det har bromsats än mer också, men har inte siffran i skallen.
runt 860 vill jag minnas.

Edit:
Iofs på nästan ren Etanol (E98)
Men det finns fler exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=B6lgDuOipkI

Då skulle den lämna 1032hk i maskin om man räknar som många gör?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det går nog att räkna om till vilken siffra som helst då alla räknar olika i många bänkar :) väldigt svårt att säga nått om vad det skulle motsvara på vevaxeln i en korrekt motordyno.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Kadett4wd »

Håller inte med, de följer tumreglerna som alla andra agg. Däremot så ligger t.ex denna kompressor rätt i kompressormappen mot motorn så det går få ur de sista. Sen att den heter Precision spelar ingen roll
Det finns en gammal tumregel, inducer x10 +-5% eller nåt sånt.
62mm inducer 620hk +5% = 651hk
På en äldre turbo funkar den tumregeln hyfsat, men nya moderna med mindre hub på impellern så de har längre aktiv bladlängd så flödar de mer.
Idag då det också kommit mindre hub på turbinen så flödar de betydligt bättre på 'samma diam' som en äldre.

mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Kadett4wd »

Om du tar en gammal T04e med 59mm inducer Alexander så stämmer din tumregel riktigt dåligt.
Den skulle orka ~734hk, vilket de inte är i närheten av alls.
De orkar ca 550hk och då är det kort livslängd även om det är '360 lager' i den.
Då funkar den gamle gode tumregeln bättre, inducer x10 +-5%, då blir svaret 560hk om man räknar -5%
Och som jag skrev, den nyare aggregaten funkar den inte på, där funkar din bättre.
Så,, mao, helt onödigt beräknande *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Kadett4wd »

aha.. man kan trolla lite hur man vill med formler alltså?
bara bygga en som passar?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tror det är bättre ta fram nån formel som beräknar bladlängd gentemot inducern.
Samt som innehåller nån variabel för hur bra inloppet flödar, hur pass bra det är format(tratten in i turbon)
Såg även det kommit ny kompressorkåpa till desa 'småaggregat' från precision, med 3" utlopp ur snigeln.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har precision kostat på med några standardiserade flödes diagram på sina produkter?

mvh jens
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Jens Gustavsson »

känns lite snikigt att inte göra det? känns som garret och borgwarner och holset är lite seriösare i det hänseendet då det går att räkna på det hela lite teoretiskt istället för att man får prova sig fram till rätt turbo som kund.

inte så konstigt sånna här fantasi effekter blomstrar runt i landet då det inte finns data på dem eller hur man använder en bromsbänk på ett vetenskapligt sätt. (jag säger inte att nyare precision är dåliga så det inte blir missförstånd bara lite snikigt att inte göra vetenskapliga tester på sina produkter)

mvh jens
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av robban »

Absolut jag håller med dig Jens det är snikigt att inte kunna visa svart på vitt. Precision har lagt sitt krut på att marknadsföring och sponsra allt och alla istället. Uppenbarligen har det fungerat, folk tittar mycket vad andra använder och köper sedan samma själv.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)

Inlägg av Kadett4wd »

jo det måste ha betydelse eftersom de strävar efter att göra bladen så långa som möjligt.

Flödesschema sen eller ej, de bromsar mycket effekt i alla möjliga bromsbänkar,,
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar