Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
pogona
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:27 pm

Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av pogona »

Trenger litt tips til bygge av vannbrems til motorbremsebenk. Har begynt på selve rotor og aksling til bremsen, gjenstår en del arbeid men trenger noen ideer.

-plasseringer og dimensjoner på utjevningshull mellom skovler på rotor
-plasseringer og dimensjoner på vann inn og vann ut av brems
-trenger jeg lufting på bremsen? Hvor?
-double eller singelgroove kulelager?
-tips til justeringsventil til bremsen og styresystem til å kjøre ventilen med under bremsing?

Prøvde programmet med en bit Pom først. Denne biten kommer til å bli en klokke på veggen :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Rotoren blir ca 275mm i dia, 60cm bred med 23mm dype skovler. Endelokkene blir tilsvarende mål med 9 eller 11 skovler.

Kom med forslag :)
nej men titta, den brummar ju också
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av Performance_seeker »

Kan inte svara på dina frågor men jag tycker det ser trevligt ut! :D :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Wetterhus1
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön sep 28, 2014 5:51 pm

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av Wetterhus1 »

Hei
Kult at du bygger selv :)
Jeg har benk med Land & Sea dobbel 13" rotor (1600hk)
bruker deres loadventil og software (DynoMax)
Superfornøyd med det.
Eneste jeg kunne tenke meg å oppgradere til er nye typen toroidal-flow curved vanes absorberen
jeg har den gamle straight vane typen lik den du lager.
Hva er grunnen til at du lager den på "gamlemåten" ?

Torgeir
pogona
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:27 pm

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av pogona »

Hei Torgeir, er det målet på selve rotoren i bremsen eller er det yttermål på bremsen?

Litt spent på hva denne jeg bygger er i stand til å holde, da jeg putler med alt fra amerikanske v8 til vw luftkjølt men om den viser seg å ikke ha nok kapasitet så blir det en til :) kommer nok til å bygge deler til to stk når jeg først er i gang.

Hvordan er prisnivået på softwaren og ventilen til land and sea? Bremsing er ikke noe jeg kan særlig om og det blir mest for læring og hobbybruk så budsjettet er ikke fryktelig høyt.

Grunnen til at jeg bygger på denne måten er strengt tatt for at jeg ikke vet bedre :p jeg har ikke funnet veldig mangen bilder av vannbremserår jeg har gjort min research så jeg tenkte mest at hvis det funker for land and sea så må det funke for meg og :)
nej men titta, den brummar ju också
HForsaa
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jul 16, 2015 3:37 pm

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av HForsaa »

Hei.

Ser riktig bra ut, har du bygd noe vidre på dette ?

Har Land And Sea motorbenker sjøl som er oppe rett som det er så kan ta bilder å sende deg om du er intressert.

:thumbright:
pogona
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:27 pm

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av pogona »

Hei! Har hatt alt for mye arbeid og for lite tid til morro så jeg har ikke fått gjort mer, men hadde satt stor pris på en titt inni en land and sea dyno. :D
nej men titta, den brummar ju också
wetterhus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jul 12, 2011 9:48 pm

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av wetterhus »

Har sendt deg PM :)
Användarvisningsbild
Black Snake
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 12:51 am
Ort: Australia

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av Black Snake »

What is that black coating

There is one thing that is different in a modern water brake, one of the rotors has an extra pocket/blade, eg rotor has 12 pockets, stator has 13,

I think it is done that way so that only one blade lines up at a time - like a vernier calliper - making it smoother.
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av KForsberg »

It isn't coating. It's a first sample made of plastic.
pogona
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:27 pm

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av pogona »

Like KForsberg said, that first sample was just a trial run to test the programming, but the rotor and stator housing will be anodized for corrosion resistance, the rest of the housing is made of duplex. The project is on hold for a while due to a lot of work but i bought a new house yesterday so ill probably get some progress during the winter and possibly make some improvements in the new garage so i can run the dyno at home some day. :)
nej men titta, den brummar ju också
Användarvisningsbild
Black Snake
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 12:51 am
Ort: Australia

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av Black Snake »

Is it your design, or did you buy plans.

How much would your brake cost to get made.

I don't have much money, and probably couldn't afford such a high quality CNC brake like yours, so I'm trying to find information to make a steel version of a DEPAC, which is very similar to yours.
pogona
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis jul 07, 2009 10:27 pm

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av pogona »

I have only done a little research reading and looking at what i could find of pictures of other dynos, like stuska, depac and land and sea, alltough there wasnt a lot of pictures to find so i made my own drawings, had some help to make a cad drawing, and got a friend of mine that was working as an apprentice at a cnc shop to help me machine the parts. We got permission to use the machine free of charge, but this machine usually costs 250$ per hour to use and we spent an entire weekend machining the parts. We spent about 7 hours on each part, we did speed up a little bit on one trial part but halfway trough the first cookie we broke an endmill and had to start all over again so we went for safe speed on the rest of the parts and used a mazak 200 to machine som other bits and pieces while the other machine was running. :)

We used a ball mill in the bottom 5 mm of the cookiepieces to make a radius in the transition between the bottom and sides, and we also used the same ball mill to surface the bottom of the pockets and that took forever to finnish.
nej men titta, den brummar ju också
Användarvisningsbild
Black Snake
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 12:51 am
Ort: Australia

Re: Gal norbagge bygger dyno, trenger tips :)

Inlägg av Black Snake »

Wow, that's a expensive, and it didn't even include material costs. Lucky you have a friend with a free CNC.

Right now I'm thinking galvanised steel, but it blobs and clumps, and you have to remove it where there is a tight fit like on shafts. I wonder if a sacrificial anode would be enough.

When you work out the clearances I would be very interested in that information.
Skriv svar