Snubblade på BMWs effekt uppgifter för deras "328i"
Alltså en 2 liters bensin 4ra på 245hk.
Enl. Bmw skulle denna motor ha 350Nm redan vid 1300 Rpm. vilket verkade närmast orimligt.
Hittade denna lite tveksamma källa.
Så jag letade upp fler källor, och hittade mycket intressanta papper hos Supersprint.
Supersprint kör på en MAHA 4-Hjuls dyno med dubbla rullar per hjul.
Rejält med 0,9 bars laddtryck redan vid 1500 Rpm.
Och även 0,9 bar vid 6000 Rpm. brett !
Ser ni på BMWns papper så dalar hjuleffekten efter 5200 Rpm.
Men den korrigerade och beräknade motoreffekten dalar inte så mycket, eftersom rullmotståndet ökar med farten.
Jag har inte sett liknande angivelser tidigare, men tänkt i dessa banor.
Letade för skoj skull upp en helt annan bil i Supersprints JÄTTE dyno arkiv.
Ferarri 599 GTB
Klart högre effekt, och högre förluster.
Jämför vi båda i 200 Km/h
BMW Hjul effekt 198 hk Förlust 50 hk.
Ferarri Hjul effekt 457 hk Förlust 90 hk.
Ferarrin har alltså i 200 km/h större effekt förlust, men i procent räknat mindre.
Fyll gärna på med tankar och funderingar.
Har ni sett andra rullande landsvägar där förlusten kommer som en graf ?
Källor.
http://www.supersprint.com/en/exhaust-systems.aspx
http://www.supersprint.com/public/files ... ie-769.pdf
http://www.supersprint.com/public/files/363.pdf
Dynopapper med graf för transmissions förlust.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Dynopapper med graf för transmissions förlust.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Dynopapper med graf för transmissions förlust.
Har inte Ferrarin mycket större hjul?
Jag har sett precis samma som dig på bromsningar men bilen med 50% mer effekt hade ungefär samma förluster vid samma hastighet.
Förlusten beror mycket på däckstryck och bredd.
Säkert också på profil och däcksuppbyggnad.
Intressanta siffror.
Erland
Jag har sett precis samma som dig på bromsningar men bilen med 50% mer effekt hade ungefär samma förluster vid samma hastighet.
Förlusten beror mycket på däckstryck och bredd.
Säkert också på profil och däcksuppbyggnad.
Intressanta siffror.
Erland
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Dynopapper med graf för transmissions förlust.
Jo Ferarrin lär ju ha rejält bredare hjul bak, men förmodligen även fram som också påverkar när det är en 4-Hjuls dyno.
Även tändkurvan är med på Ferrarin, kan undra om det fiskas fram ur OBD porten ?
Även tändkurvan är med på Ferrarin, kan undra om det fiskas fram ur OBD porten ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dynopapper med graf för transmissions förlust.
Ja.. om du har möjlighet att logga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!