Har köpt Schenck U2-20 och behöver hjälp.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Johan Josefsson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 01, 2014 11:09 pm
Ort: Lilla Edet
Kontakt:

Har köpt Schenck U2-20 och behöver hjälp.

Inlägg av Johan Josefsson »

Har under längre tid med stort intresse läst flera trådar på forumet med roliga projekt i. Nu har jag skaffat mig ett själv och tiden är mogen för en ny medlem :)

Har köpt mig en motorbromsbänk med vattenbroms. Tyskt ursprung och heter Schenck U2-20. Det enda jag har är själva bänken och ingenting runt omkring. Jag saknar även någon form av instruktionsbok och kunskap om hur jag skall få den att bli en fungerande bromsbänk. Den kommer från någon form av fordonsutbildning, och har varit magasinerad under några år. De fakta jag kommit över på nätet säger att begränsningen på bänken är 6000rpm och 200kw.

Steg 1 är att just nu göra plats i garaget för bänken.

Steg 2 är att förstå vad jag behöver för utrustning för att få den fungerande och kunna använda den.

Steg 3 är att skaffa de delar som behövs och få igång den.

Steg oändligt är att utveckla den...

För att börja med själva bromsen så behöver jag vatten. I vilken mängd?
Och behöver jag tryck? Räcker det med ett "oljefat" med vatten och självtryck?
Hur kalibrerar man den? Har läst att man använder en hävarm och vikt, men hur och vad kan man ersätta hävarm/vikt med eftersom detta saknas.

Mycket frågor på en gång. Hoppas att någon har en liknande bänk och orkar dela med sig till en nybörjare.
Johan Josefsson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 01, 2014 11:09 pm
Ort: Lilla Edet
Kontakt:

Re: Har köpt Schenck U2-20 och behöver hjälp.

Inlägg av Johan Josefsson »

Det kliar i fingrarna. Första motorfixturen är färdig och häromdagen kom det en ny drivaxel till Vw att ha mellan svänghjul och broms. Ingen som har kunskap om vattentillförsel till bromsen? Hur mycket och behöver jag tryck?
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Har köpt Schenck U2-20 och behöver hjälp.

Inlägg av OttoB »

Hjälper den här?

Bild

Minsta trycket till Schenck bromsar är typisk 0,4 bar (4 meter) max. tryck 4 bar.
Johan Josefsson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 01, 2014 11:09 pm
Ort: Lilla Edet
Kontakt:

Re: Har köpt Schenck U2-20 och behöver hjälp.

Inlägg av Johan Josefsson »

Den hjälper absolut! Vilken tur att jag kan placera min vattenbehållare 5 meter ovanför bänken utan problem. Nu är det bara att svetsa ihop lämplig tank, bygga ett kyltorn till motorn och börja testa sig fram... :)
Johan Josefsson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 01, 2014 11:09 pm
Ort: Lilla Edet
Kontakt:

Re: Har köpt Schenck U2-20 och behöver hjälp.

Inlägg av Johan Josefsson »

Nu när bänken står på den plats den skall vara på, är det någon som har instruktioner om hur man kalibrerar den?
Skriv svar