Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och broms?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och broms?

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag fnular lite på en motorbromsbänk.
Jag har en 3" kardan jag tänkte använda till kraftöverföringen.
Sen har jag sett att vissa användare här kört sönder kardaner med ingenting, löst problem med drivaxel modell framhjulsdrift.
En del har haft problem med knutarna på drivaxlar och andra inte.
Jag har mailat lite på torsionsdämpade kardaner till dynamometer, men inga svar.
Pratade med Svea idag och dom hade bäst svar hittills angående dimensioner osv.
Dom rekommenderade 3" promod varianten.
Vad tror ni? Klarar denna modellen av allt fårn stånkiga 4cyl till svettiga turboladdade v8or?
Max effekt 2000hp och 2400nm samt 10 000rpm
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Jens Gustavsson »

hör med depac usa han värkar kunna sånt bäst. fins många snackare som inte kan nått har jag märkt. större risk att köra av axlar med en vass sugmotor 4 än med vassa 500hk turbo motorer märkte jag :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Tommy Luhr »

Bra info Jens. Är en hel del att fundera på kring detta faktiskt. Skulle tro att heta fåcylindriga maskiner är hemska.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Tommy Luhr »

första och sista länken funkar inte, ser ut som du missat att få med det sista i länkarna.
Lord lcd 150 kopplingarna verkar vara återkommande vid 4 cyl motorer.
Alternativet är att ligga med last på dom hela tiden.
Det är ju inte så jättelätt.
Ett fjädrat centrum hade vart att föredra i vissa lägen känner jag.
Så fungerar det ju i bilen ihop med en koppling.
Samma fenomen uppenbarar sig ju även i bilar med flerskiviga stumma kopplingar.
Växellådor som aldrig rasat tidigare blir som plockepinn bakom en 250hk motor.

Just nu har jag inga bra ideér om hur jag skall lösa detta faktiskt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Jens Gustavsson »

fjädrat centrum modell vanlig koppling har jag provat och dom går sönder rätt fort.

ska kolla på länkarna.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu fungerar dem. en hel del att läsa och smälta om man inte är nån super injengör iallafall som du och jag tommy.

mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är ett väldigt mycket information att ta in inom ämnet.
All denna informationen är ju inviduell för varje motor egentligen.
Det är ju svårt att ta hänsyn till alla tänkbara motorer. Jag skulle vilja använda en 3" cromollykradan med en splinsad ände för axiellbelastning..
Finns tydligen inga bra ändar med just längsgående justering för 3"
Dock sitter det redan en sådan form av justering på stången då den är anpassad för automatlåda.
Tyvärr tror jag det blir för mycket obalans i den delningen!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Erland Cox »

Jag fick en kardan med till min Stuska med splines.
Ser väldigt robust ut och funkar bra till Pro Stock motorer.
Dynon ska klara 1600 hästar och det bör kardanen också göra.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Kadett4wd »

problemet blir mindre ju fler cylindrar man har.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Tommy Luhr »

Kollar på depac systemet nu som använder nån sorts Lord 150 koppling. Typ en stor vulklad puck bara.
Har även vart inne på två olika kardaner för olika ändamål.
En kardan med vanlig hardy på för ruppiga sugmotorer. En grov kardan för effektstinna turbomaskiner med lägre kompression.
Billig lösning då depac vill ha 15 papp för sina bitar.
Dock kan det vara den rätta vägen att gå.
Jens vad låg din kardan på? Köpte inte du en stuska kardan?

Funderar så mycket på detta så jag har nog ökat fettförbränningen med 100% snart;)
Haha :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror min axel kostade ca 10 tusen men ring till han som balanserar mellanaxlar i sundsvall. ljungs motor?? han kan bygga en axel åt dig som är bättre än stuska tror jag för en mindre peng.

jag tror att 4cyl motorer med remdrivna kamaxlar och så dämpar sig själv lite framtill ganska bra men tar man motorer som B20 då kan det ibland i extrema fall gå dåligt som för mig (över 7500rpm och över 2 bar laddtryck) jag är sugen på en depac till mina sugmotorer men till v8 så fungerar stuska axeln bra.

man ser bra i länken om svägningar hur mycket elakare motorer med färre cylindrar är. http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... ngines.htm

och ja PerAage jag håller på att ge med mig du har nog haft rätt angående mina B20 kamaxel brått (är inte sämmre än att jag kan erkäna det :) )jag har ju alldrig knäckt nån axel i bilen och i år har jag smalaste kamaxeln som finns och den håller.

mvh jens

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Kadett4wd »

dubbelmassesvänghjul?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av T-27 »

Jens
Firman i Sundsvall heter http://www.junggrensmotorteknik.com/
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vad åker ni med för kraftöverförning mellan motor och br

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett dubbel masse svänghjul är nog inget man ska ha på en racer motor eller i en dyno på högre varv.

sånna lösningar är ofta avstämda för att lösa ett vist problem på ett vist varv och kommer man sen över det bestämda max varvtalet så kan man få motsatt värkan på det hela och man kan då ha fått en handgranat i dyno rummet istället :wink:

tack mats! :thumbright:

mvh jens
Skriv svar