drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

drift och bus 230 "244 -75 Grönen" 509hk/1.94bar +654nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har tagit på mig att hjälpa till och justera in denna motor i slutet av nästa vecka men vi har skruvat upp den i fredags och mattias har hjälpt oss med ett par små adaptrar till den induktiva triggern och 36-1 hjulet från KL racing i vårt dyno vems. oftast åker vi annars Hall med 2 tänder på svänghjulet. ägaren har alltså bara med sig sin box vi har ett elsystem som är väldigt flexibelt för alla typer av motorer och givare i bänken.

mattias rekommenderade också en förstärkning av KL racing trigger hållarn för att undvika spöken i trigger signalen (se bild)


Bild

Bild

ägarna får lägga upp mer info om motorn och så men jag länkar till des tråd här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej har kollat på kaminstälningen och det behövs verkligen ett justerbart kamdrev den står mycket fel sen ser jag att det är nog fel kam remen? tror inte det är en rund kugg? ska jag köpa en ny på racetema före jag skruvar ihop det hela?

mvh jens
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av F-Son »

Hej! Skumt om kamremmen inte är rätt, läste bara på förpackningen och där stämde årsmodell+modell.

Svar ja, köp en ny om det inte stämmer.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

du är nog inte den första som fått fel rem. jag kände det då jag vred runt motorn att det glappade i remen.

man ser rätt tydlig skilnad dock med ögat om man jobbar mycket med motor typen som jag. racetema har förövrigt bra kam rem till volvo men inte så billig heller.....

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har jobbat ett par timmar i dag och bytt kamdrev, rem och ställt in kamaxeln (sts 247/114) på ca 1.85mm (ca 113 på insug) med 0.4mm ventilspel.

jag har också moment dragit remskivan på vevaxeln 60nm vinkel dragit 60 grader då den satt lite dåligt.

känns rätt nu allt det dära :thumbright:

har fått el adaptern till triggern av mattias också.

+ fyllt på mineral cougar 40 racing olja :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi skulle behöva 4 st nya tändstift också. jag skulle rekommendera NGK BR7 ES
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av F-Son »

Ja juste, dem som sitter är nå begagnade volvo orginal jag hade liggandes, ska jag köpa med på torsdag eller köper du?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Erland Cox »

Är det för sprutets skull du vill ha avstörda stift?

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av The »

Är det inte bara gamla sanningar att det skulle vara fördel med icke avstörda stift.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är för sprutets skull då de minskar störningar i elsystemet men det är inget måste med R stift med vems. det gå bra med B7ES också. (vill inte ha BP7es dock på turbo motorer).

du får gärna köpa dem jag har ingen tur inplanerad till umeå direkt i veckan vad jag vet nu iallafall.

jag kör alltid avstörda kablar det är ett måste på alla EFI motorer. minst 1500-2000 ohm. det påvärkar inte gnist energin nämnvärt men gör att el grejor fungerar mycket bättre.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och mattias startade motorn i går och allt såg bra ut. körde den bara på lite varierad gas och varv mellan 1800-3500 tills termostaten öppnade.

det som återstår är att kolla tänd punkten med stroblampan.

blir kul att se hur den jämförsig mot original D-K motorn? lite mindre överlapp på denna men det är åt rätt håll. sen och ajden grenrör + lite lägre kompa tror jag också? det är SPM kolvar i denna och jag körde original sug kolvar. tror toppen är lite bättre i den här också (jag som portat den i ett par timmar)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite fix med olje systemet (oljereturen va för liten) men vi hoppas hinna få allt grund läggande att fungera i kväll sen kan vi börja gasa på riktigt i morgon.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Erland Cox »

Om jag såg rätt så kör du 114 graders lobseparation på kammen, är det single entry?
Varför är du så rädd för överlapp på en turbomotor?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ska va harmoni och balans i helhets konceptet och då blir det ibland åt det hållet. jag kör själv mindre nock på min B18 men det är en annan motor och ett annat koncept. jag är inte "rädd" för överlapp men det passar inte i alla motorkoncept.

jag kör dock alltid puls splitt i mina koncept (där man kan, 4 och 6 cyl motorer)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: drift och bus 230 motor "244 turbo -75 Grönen"

Inlägg av Erland Cox »

Har denna motorn pulssplit?
Om den har det hur är tanken bakom harmonin med 114 grader?
Jag är nyfiken och vill gärna få igång en diskussion.

Erland
Skriv svar