Har byggt två såna innan. Dom som bromsade trodde inte alls på det innan med den setupen, Mattias Jönsson och en till.Jens Gustavsson skrev:erland det är ingen turbo motor ännu! du behöver en turbo också och du kommer behöva en stor för att klara den kamaxeln nästan så att en super hx 40 är för liten då det blir så högsugmotoreffekt... skulle behövt en turbo med 66mm inlopp och med lågt avgastryck men då snackar vi en 700+hk turbo och den har inte alls rätt låg varvs vrid den kommer igång kring 5000rpm= mer en dragrace/street race motor i min värd med lågt laddtryck. med 2.2bar så blir det dock en fin 700+hk motor men inget bottenvrid.
inga problem att få mycket effekt på ett lågt laddtryck men det blir lågt pik vrid och det blir högt upp i varv sen blir det en mycket dyrare motor.
ta inte illa upp erland jag vill bara säga i klartext hur jag ser det hela efter en massa turbo dyno tester här.
en liten turbo på en stor sugmotor fungerar ej blir fel på alla varv... se ett riktigt test i is test motor tråden med HX30w och sts269kamaxeln speciellt med det korta grenröret från 940 den fick bara typ 20% mer effekt än med sugmotor grenröret med 1.3 bar laddtryck
mvh jens
Efteråt så var dom lyriska och sa att nu var det kul att bromsa rödblocks motorer igen.
jag skickade bakhjulskurvan till dig så att du kan lägga upp den.
Varför behövs det större turbo? Den pumpar fortfarande samma men eftersom motståndet är mindre sjunker trycket.
Lägre tryck ger bättre effektivitet och lägre värme. En 500 hästars motor ska ha en 500 hästars turbo oavsett motorn.
Enligt ditt resonemang så funkar inte en 4 ventilare med turbo, den flödar för bra.
Erland