Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 12:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 02, 2015 9:57 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
tänkte bara lagga upp lite data på yterligare en drifting motor som byggts i Lycksele efter mitt grund koncept.

tror detta är den bästa av de jag bromsat hittils av denna motor typ. den här motorn hadde också väldigt mycket fint detalj jobb inbyggt i sig (som vanligt då det kommer från Lycksele :thumbright: )

vi körde super HX 35 och sts 50mm wg och de hadde ett väldigt fint hemmabyggt grenrör med 37mm inv dim och 3.5 tums DP+ avgasrör som säkert hjälpte till i att få så fint botten drag.

531 toppen är bara tillfixad lite lätt med std ventiler tror jag eller va det 38 avgasare?

vi körde ett medtagit vems med nyaste laddtrycks styrningen och MAC ventil. 1200cc bosch motorsport spridare och ca 90% duty som max (E76bränsle)



en bild på ett av de bättre pullen på slutet av dag 2 (400nm och 1 bar vid 3300rpm och 600rpm/sek i acc)

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 02, 2015 10:30 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Inlägg: 22
Ort: Lycksele
Det är 35mm avgas. Toppen är standard förutom ett ventilsätesjobb.

_________________
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 03, 2015 9:36 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Inlägg: 525
Ort: Umeå
Bra jobbat

_________________
Bild
http://www.bostrom.team.pro/
Återförsäljare för www.klracing.se www.grenror.se
innehar f-skattesedel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 03, 2015 11:08 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Är det vanligt att man når max HP så pass sent i registret med den storleken på turbon?

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 03, 2015 12:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
:shock: Bra jobbat. Jag gjorde en 531 topp 46/38 till en b230. KKK31 22 hus, det blev 620 hk /2.3 bar. 595nm. Det var inte så bra tror jag nu efter vad har ni gjort.

400nm kom väl lite över 1 bar, var det inte 1.7 bar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 03, 2015 1:30 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
vi har 400nm som en mått stock på vart motorn vaknar och denna motor passerade 400nm redan vid 3300rpm och där va det ca 1.0bar :thumbright: . det skulle va max laddtryck mycket tidigare om jag kunde hålla 600rpm/sek där efter 3300-3500rpm men den spolar upp så grymt snabbt där så den är svår att hejda med nuvarande vatten ventil då jag måste veva ut flera varv på några hundra varv. ska montera en större vatten pump sen så man kan höja vatten trycket.

pik nm va vid ca 4600rpm och va 640+nm. och pik effekten va vid 6200-6600 lite beroende på vilket laddtryck vi körde och den gick bra där efter också utan att tappa allt för mycket effekt. varv stop ligger på säkra 7500 men motorn klarar 8000rpm skulle jag tro rätt långvarigt. philip det är mer sugmotorn som ger toppeffekt vid ca 6500 vill man ha pik lägre så kör man en snällare STS237 kam.

denna motor gick som en volvo 740 standard motor nästan på tomgången på 1200rpm så det käns onödigt med snällare kam i detta fall.

max laddtryck låg aldrig över 2 bar men nära vid vrid pik och lite lägre vid pik effekt (ca 1.9bar) på max effekt mappen.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 03, 2015 1:44 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
roland fick ni fram nån film från bromsningen som vi törs lägga upp eller :lol:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 03, 2015 6:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Okej tack för svar, ser så många b230 med 450-550hk och alla register ser olika ut, alltid kul att höra lite mer om varför, man ser ju att vridet kommer fort på denna!

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 03, 2015 9:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Inlägg: 22
Ort: Lycksele
Det blev några korta snuttar, här är en av dom.

https://www.youtube.com/watch?v=6AxXTMXln0A

_________________
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 03, 2015 9:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1662
Det var inte många sekunders svep?

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 8:16 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor sep 20, 2012 1:16 pm
Inlägg: 1
Bra jobbat. Hur mycket avgastryck?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 10:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
hej vi kör lite olika svep hastigheter beroende på vad vi ska göra.

avgastrycket överstiger laddtrycket lite ungefär samtidigt som vi kommer över 500hk på denna motor och på diagrammet ovanför, alltså från ca 6200-6600rpm, på lite lägre laddtryck så är det ett par tre hekto under hela vägen.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 11:43 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
man kan säga att detta koncept bygger på ett så tidigt laddtryck som möjligt och 500+hk då man paserar 500 så börjar turbon och även de 1200cc spridarna va för små. på en sån här motor så ska man ha en turbo som är i minsta laget samt en snäll topp och kam för tidigt vrid och lämplig sugmotoreffekt (ca 175-180hk+ladd) så turbon blir rätt storlek. mer sugmotor effekt och mer varv gör att man behöver större turbo och då blir laddtrycket sämmre på låga varv :thumbdown:

samtidigt så har jag ett koncept på 600+hk också för gata, drifting , ban race och enklare dragrace som ger tidigt ladd också.

kul med lite film roland :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 05, 2015 2:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1568
Ort: Skånska Landsbygden
Jag förstår inte varför alla är så besatta av stora spridare och att bränslet tar slut..
Fyra 1200cc är samma storlek som sex 800cc. Med en helt annan motor, helt annan turbo helt andra förutsättningar men med samma typ av bränsle och ungefär samma storlek på spridarna (850cc) så var 532hk och över 600Nm en gäspning. Hade ca 6gr kvar i tändning till MBT. Backade en grad och tappade 15hk som kontroll.
Portad smidd 2JZ med TB70 och 1,0 bar.
Fick senare brännhål på wg-slangen och mappade den upp till 1,5bar utan att lämna lambda 0,84 en enda gång, dvs vi var mellan 650-700hk med sex 850cc spridare....

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 05, 2015 3:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
Jens Gustavsson skrev:

avgastrycket överstiger laddtrycket lite ungefär samtidigt som vi kommer över 500hk på denna motor och på diagrammet ovanför, alltså från ca 6200-6600rpm, på lite lägre laddtryck så är det ett par tre hekto under hela vägen.

mvh jens


Varför ser jag att trycket är över 2 bar på diagrammet eller förstår jag fel på skalan? :)





Pacman skrev:
Portad smidd 2JZ med TB70 och 1,0 bar.
Fick senare brännhål på wg-slangen och mappade den upp till 1,5bar utan att lämna lambda 0,84 en enda gång, dvs vi var mellan 650-700hk med sex 850cc spridare....


Min son har inga crossmopeder längre utan en Supra 2JZ som vi håller på att bygga just nu, från NA till turbo, har Deka 630cc spridade som vi hoppades att de räcker till 500hk och sen köpa större men det går väl att använda de och originala tillsammans när vi har 700 hk på siktet. Sprutan är en DTA p8 pro.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010