zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av Pacman »

Original är 440cc så det blir ju över 1000cc ihop. Borde räcka utan besvär.
Tänk på att original är lågohm (har jag för mig) och Siemens Deka brukar vara högohm.

Mer 2JZ kan vi ta över PM. Jag ska inte förstöra denna tråden mer :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av Steve »

Original 2JZ-GE är väl på 315?

Hur avgör man att spridare börjar bli för små om man inte går efter dutycycle?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av philleee »

Verkar bero helt på årsmodell och bil som motorn sitter i om man googlar lite.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av Pacman »

Stämmer. 2JZ-GTE original är 440cc. Jag vet inte vad original 2JZ-GE har för spridare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av mauser240 »

Jarmo Y skrev:Varför ser jag att trycket är över 2 bar på diagrammet eller förstår jag fel på skalan? :)
Fann mig själv i denna tråden än en gång och nu fastnade jag på samma sak som Jarmo. Jag löste dock problemet genom att tänka psi.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

blåa kurvan på laddtrycket ligger en bit under 320 linjen och det är total tryck alltså 300= 2 bar laddtryck.

frän motor som ska köras i umeå open nästa helg såg jag. har fungerat bra vad jag vet men har ätit upp några M90 tills det monterades en bmw låda :thumbright:

mvh jens
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av mauser240 »

Jens Gustavsson skrev:kurvan på laddtrycket ligger en bit under 320 linjen och det är total tryck alltså 300= 2 bar laddtryck.

mvh jens
:doh: :lol: :thumbright:
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

fick fundera lite själv också :) men vi kör apsolut tryck kpa för att det blir lättare att mappa då med samma siffror som i motor styrnigen men man snackar ju oftast i laddtryck i bar då man inte är fullt metrisk här ute på landet.

mvh jens
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av Kulan »

Hur får man en sånhär 500-700hk B230 motor att hålla på riktigt ute på driftingbanan??

I drifting hör man ofta folk smattra varvstopp genom hela långa kurvor och det låter ju så jävla härligt men kan tänka mig att det blir både varmt och ordentligt våldsamma grejer händer i burkarna.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ska nog gå rätt bra men att köra på en elak varvstopp länge håller ingen motor för men det är inte motorn fel då den går sönder då :)

det handlar mycket om att tempraturerna under vissa gränser på vatten, olja, bränsle på sånna motorer samt ha en bra mappning på bränsle, tändning, laddtrycks styrning, varvstoppar mm. sen logga och analysera efter var tävlig. och ställa in alla säkerhets funktioner i motorstyrnigen.

jo höll på glömma ett bra oljesystem (tråg framförallt) är mycket viktigt med.

hjälper gärna till om nån är seriöst intresserad att köra en sån motor och som är intresserad själv att jobba med den.

mvh jens
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Inlägg av Kulan »

Tackar för mycket bra svar. Jag måste säga att det vore extremt roligt att ha en sån. Är sugen som fan :thumbright:
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar