Sida 2 av 2

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: mån jan 05, 2015 4:24 pm
av Pacman
Original är 440cc så det blir ju över 1000cc ihop. Borde räcka utan besvär.
Tänk på att original är lågohm (har jag för mig) och Siemens Deka brukar vara högohm.

Mer 2JZ kan vi ta över PM. Jag ska inte förstöra denna tråden mer :wink:

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: mån jan 05, 2015 4:51 pm
av Steve
Original 2JZ-GE är väl på 315?

Hur avgör man att spridare börjar bli för små om man inte går efter dutycycle?

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: mån jan 05, 2015 11:18 pm
av philleee
Verkar bero helt på årsmodell och bil som motorn sitter i om man googlar lite.

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: tor jan 08, 2015 5:17 pm
av Pacman
Stämmer. 2JZ-GTE original är 440cc. Jag vet inte vad original 2JZ-GE har för spridare.

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: tis sep 06, 2016 7:59 pm
av mauser240
Jarmo Y skrev:Varför ser jag att trycket är över 2 bar på diagrammet eller förstår jag fel på skalan? :)
Fann mig själv i denna tråden än en gång och nu fastnade jag på samma sak som Jarmo. Jag löste dock problemet genom att tänka psi.

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: ons sep 07, 2016 9:38 am
av Jens Gustavsson
blåa kurvan på laddtrycket ligger en bit under 320 linjen och det är total tryck alltså 300= 2 bar laddtryck.

frän motor som ska köras i umeå open nästa helg såg jag. har fungerat bra vad jag vet men har ätit upp några M90 tills det monterades en bmw låda :thumbright:

mvh jens

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: ons sep 07, 2016 9:59 am
av mauser240
Jens Gustavsson skrev:kurvan på laddtrycket ligger en bit under 320 linjen och det är total tryck alltså 300= 2 bar laddtryck.

mvh jens
:doh: :lol: :thumbright:

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: ons sep 07, 2016 1:24 pm
av Jens Gustavsson
fick fundera lite själv också :) men vi kör apsolut tryck kpa för att det blir lättare att mappa då med samma siffror som i motor styrnigen men man snackar ju oftast i laddtryck i bar då man inte är fullt metrisk här ute på landet.

mvh jens

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: mån dec 05, 2016 9:37 pm
av Kulan
Hur får man en sånhär 500-700hk B230 motor att hålla på riktigt ute på driftingbanan??

I drifting hör man ofta folk smattra varvstopp genom hela långa kurvor och det låter ju så jävla härligt men kan tänka mig att det blir både varmt och ordentligt våldsamma grejer händer i burkarna.

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: tis dec 06, 2016 8:12 pm
av Jens Gustavsson
det ska nog gå rätt bra men att köra på en elak varvstopp länge håller ingen motor för men det är inte motorn fel då den går sönder då :)

det handlar mycket om att tempraturerna under vissa gränser på vatten, olja, bränsle på sånna motorer samt ha en bra mappning på bränsle, tändning, laddtrycks styrning, varvstoppar mm. sen logga och analysera efter var tävlig. och ställa in alla säkerhets funktioner i motorstyrnigen.

jo höll på glömma ett bra oljesystem (tråg framförallt) är mycket viktigt med.

hjälper gärna till om nån är seriöst intresserad att köra en sån motor och som är intresserad själv att jobba med den.

mvh jens

Re: zebbe och rolands B230 drifting motor (640nm 515hk)

Postat: ons dec 07, 2016 10:51 am
av Kulan
Tackar för mycket bra svar. Jag måste säga att det vore extremt roligt att ha en sån. Är sugen som fan :thumbright: