Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av dundersmurfen »

Japp menar sådana knäpp på ferriter.. Det funkar med sådana ringar också bara veva på!

Är lambdan kopplad till programmet som loggar bromskurvorna också?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av m00jons »

Vad använder du för dator, stationär eller bärbar.
Du kan få jordströmmar om du får potentialskillnad mellan motor och dator. Med en laptop med batteridrift kan du enkelt kolla om detta är problemet.
Har du generator på motorn. Även den kan störa rejält om det finns nåt fel i den. Blir det skillnad om du placerar LM2 på ett annat ställe vid motorn?

Jag har också en LM2 och även killen jag bromsar RC-bilen hos kör med en sån. De är inte helt stabila i kommunikationen med datorer har jag för mig.
Kan du inte logga en analog utsignal från den i ditt mätsystem istället.

Mvh
Micke Jons
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har provat med bärbar dator som har batteridrift för jag har vart med om nätanslutna datorer kan konstra sig.
Jag kopplar lambdan till styrkortet (som jag inte har än) och det bör fungera.
Dock vart jag lite pessimistiskt inställd till prylarna om dom krånglar direkt vid usb inkopplingen.
Man vill ju inte ha följdfel längre fram varken på störningar eller att lambdan kan vara felaktig.
Därför tänkte jag leta reda på orsaken till detta.
Jag behöver inte programmet för någon anledning vid senare stadie. Jag körde programmet nu för att få lambda på motorn som sitter i bänken nu.
Vill kolla att den går hyfsat så att man kan piska den när dynon skall justeras.

Den går på 20 i afr hela tiden nästan så nått knas är det med motorn eller lm-2an. Till lm-2ans försvar har den visat rätt och riktigt i en annan bil som jag mappat tidigare och vet vilka värden som då var aktuellt.
Kan bara vara en ofantligt snålställd förgasare, gubbarna gjorde ju så förr:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av dundersmurfen »

Antar att du kopplar den analogt mot styrkortet och då är det inga sådana problem med störningar. Usb kan vara hopplöst ibland..

Bara flikar in att köpte en aem bbl för min bänk i början, men den analoga utgången var så störig så gick inte att använda den. Har den nu istället som vanlig mätare i bilen och så är den klockren!

http://www.14point7.com/ Dom har fina lambdakontrollers
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av dahla »

Tommy Luhr skrev:Allt är inte potentialutjämnat än, det kan vara nått att titta på ifall det blir statiskt elektricitet i nått!
Jag har aldrig byggt någon bromsbänk men har byggt en och annan datahall genom åren. Potentialutjämning är någonting som är absolut nödvändigt för att inte motorer i kylagg eller en dieselgenerator inte ska skapa enorma magnetfält.

I en serverhall förbinds varenda rack, kylaggregat, stativ, motorer, dörrar... allt... till samma PUS-skena.

Jordfläta från motorstativet till gemensam jordpunkt i huset?
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av Jens Gustavsson »

man måste bygga så allt är så okänsligt som möjligt mot störningar speciellt då holley raggarna eller weber brölarna kommer det kan bara spruta gnistor då de gasar runt tändning, generatorer mm :hihi: undvik usb kablar mm i närheten av motorn. jorda allt noga.

sen va noga med bränsle skenor mm så du inte eldar upp din anläggning. jag har skickat hem ett par motorer då jag sett hur det ser ut och bett de återkomma då de byggt om...

ska va 3 stora pulver släckare i närheten också. och tänk på ventilationen så du inte andas in en massa skadlig skit luft.

mvh jens
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av Tommy Luhr »

Bra tankar från er grabbar!

Hur gör tex du Jens när du kör motor med sprut och du måste dra ut en usb för kontakten med boxarna. Händer det att dom felar nått?

Har inte varit ett problem i nån bänk jag kört i förut. Men det kommer bli nya erfarenheter nu misstänker jag.

Kör du spräng skydd på bränsleledningen Jens?
Har funderat mycket på just det ifall man skall ha bränslet utanför eller inuti testcellen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av Kenny Ringheim »

hej kolla på tunerstudios hemsida där finns Blåtands modem där köpte ett sånt för att kunna använda med android platta.funkar bra så nu har jag ej kabel mellan dator och ms boxen heller då jag grejar med det fungerar 100% .kört med både Vista och Windows 7 64 bit .när jag använde usb kabel så var det hopplöst med Vista, vin 7 funka bättre men blev konstiga fel när man var ute o körde med datorn i pasagerar sätet har ej haft några störningar alls sen jag börja köra det trådlöst .har en lc 1 bredbandslamda
Mera flöde är aldrig fel
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av nkro »

Finns även IP till RS232. Kräver dock separat ström.
Niklas
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av Tommy Luhr »

Ferrit eller hur det stavas löste biffen, verkar som det fungerar nu. Isåfall har jag totalt 3 kärnot på usbkabeln. Skarven mellan lm-2ans usbkabel och min förlängningskabel var där som allt lugnade sig när jag monterade en. Satte en på lm-2ans kabel utan resultat och en vid datorn utan resultat.

Verkar ha löst biffen faktiskt!
Skall testa lite mer men det har klarat allt det inte gjort förut.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Mätutrustning till bromsbänk, Bredbandslambda

Inlägg av tobiasw »

Bra att det löste sig.
Jag har också hängt i sådana ploppar för en lång och skarvad kabel mellan datorn som kör dynon och boxen som kopplas till dynon. Det var det enda som behövdes för mig.
Sen har jag testat några olika BB-lambdor (Innovate, PLX och AEM) och alla har gett samma goda resultat men innovaten har (hade?) en färdig lång skärmad skarvkabel så jag fastnade för den. Skulle vara intressant och sett om jag haft alla 3 bredbandslambdor i alla bilar jag mappade under 3-4 månader för att se om "Free Air Calibration" verkligen behövs som innovaten kan erbjuda.
(Äldre PLX har förresten samma låda som dom där 14point7 använder på ett par modeller)

edit: Ett tillägg som jag höll på att glömma bort. Innovaten reagerar någon tiondel snabbare än de andra lambdorna också. Det gör att man lite lättare kan träffa rätt cell om man finlirar.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Skriv svar