Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 6:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis mar 03, 2015 7:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Jag har byggt en motordyno efter Primers recept (tack för all support Primer).
Har i stort sett inte skyltat alls med bygget på några sociala medier.

Jag har sparat det mesta tills jag nu är så gott som klar.
Jag skall försöka ta det i kronologisk ordning så det blir så lätt att förstå som möjligt.
Tror ju att det är i denna avdelningen ett projekt som detta hör hemma.

Jag kommer få uppdatera minnet lite själv allt eftersom jag lägger in bilder.

Har ni frågor är det bara ösa på, jag vet i dagsläget ganska bra hur det fungerar!

Bild

Detta är en av dom två statorplattorna till bromsen
Bild
Här har vi samma sak fast från andra sidan. Här sitter statorvingarna monterade

Bild
Lagerändar och diverse material har kapats i mängder

Bild
Rotorn med axel till bromsen. Denna är i färdigt skede svarvad till rätt mått och balanserad för minst 10 000rpm

Bild

Bild
Lager och 10 bars packboxar, har för mig det kommer från kullager.se och kullager.com Lagren är vinkelkontaktlager som klarar att hålla rotorn axiellt.

Bild

Bromsen testmonterad med 60mm lagerhållare.

Bild

Bild

Bild
Här har bearbetning utförts, Det har blivit så många timmar i svarven så det är helt otroligt.

Bild

Vatten ut för både höger och vänstergång på motorerna

Bild
Närmare fungerande broms

Bild

En stor del heliga saker. Detta har varit byggets i särklass krångligaste del att bli nöjd över.
En äkta Land & sea vattenventil (största varianten) som jag köpt av en kille i närheten som bytt ut sin ventil. Jag köpte den utan elektronik och har själv fått bygga om och komplettera den med all elektronik.

Bild

Motorvagnen är lös från bänken och gör hela förfarandet av att sätta upp motorer mycket snabbare och enklare. Möjligheten att som kund eller testpilot ta med sig egen bänk med färdig dockad motor.
Detta är i stora drag rent kopierat från Superflows bänkar. Både den nya Superflow 902 bänken och Blackwidow.

Bild

Bild
Lastcell 2000nm

Bild

Bild

Allt för nu :)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 03, 2015 8:07 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Det ser jävligt bra it Tommy. Ska bli spännande att se hur den funkar.
Ska du köra manuellt eller med svepstyrning?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 03, 2015 8:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre feb 21, 2014 4:15 am
Inlägg: 116
Ort: United States
NASA ingenjör dyno vetenskapsman :read:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 03, 2015 9:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Inlägg: 563
Ort: Västerås
Erland Cox skrev:
Det ser jävligt bra it Tommy. Ska bli spännande att se hur den funkar.
Ska du köra manuellt eller med svepstyrning?

Erland


Det blir ungefär samma styrning som Mattias hubdyno fast med stegmotorstyrning.
Helt automatisk styrning. Steady state, svep, stegade svep och manuellkörning.

Det blir även automatisk styrning av frekvensare, vattenpump, ställdon osv.

_________________
Erik Englund

Dahlbäck Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 03, 2015 10:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Hur går det med dina bänkar Erland?

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 03, 2015 11:38 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9642
Ort: Sävar
Kul med en tråd Tommy! :thumbright:

Jag måste få tummen ur och lägga upp lite bromsningar själv. Jag har alltså navdynon som Erik nämner, som han byggt från början som jag sen köpte och har förfinat tillsammans med honom.

Jag kör just nu ett par bilar i veckan i bänken, mer hinner man inte med vardagsjobb. Därav kanske tidsbristen också, folk försöker få mig att bygga en del elsystem till motorer och bilar men jag försöker mota bort så gott det går. :roll:

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 04, 2015 3:07 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Mitt problem de senaste åren är att jag har för mycket jobb.
Jobbar 6 dar i veckan och ändå så tar det inte på högen.
Så man skjuter på allt det roliga.
Så ni som har lite att göra ska vara väldigt glada för det, då hinner man mer.
Nån gång ska jag väl hinna med men fan vet när.
Det hade varit kul med lite motorutveckling.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 04, 2015 12:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Du får lösa din situation Erland:) Man måste leka lite för att själen skall bli glad:)
Uppdaterar mer senare. Har byggt ett dynorum med:)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 04, 2015 7:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
slänger upp lite bilder på testcellen jag byggt.
Jag var i kontakt med en musikstudio kille för att få vägledning i ljudisolering.
Jag har byggt efter hans rekommendationer och lite efter hur läget och möjligheterna artat sig.

Jag har använt dom senaste Ventilationsljuddämparna från Swegon, Cla serien.
Använder 3st 315mm dämpare för till luft och 3st 400mm (seriekopplade) för utluft.
Allt för att få så lite tryckfall över bromsrummet som möjligt.
Mer till hur detta funkar senare i skedet.

Bild
Här har jag stökat undan en hörna i verkstaden som förut vart någonsorts förråd.

Bild

Började med själva fläktfästet, använde lite isolering för att göra en extra ljuddämpare bakom fläkten

Bild

Fläkten provmonterad och ljuddämparna har hittat hem

Bild
Bild
Börjat regla upp väggarna

Bild
Bild
Bild
Tillluftsljuddämparna har tagit plats

Bild
skelettet till kontrollrummet

Bild
Dörr och lite gipspåbörjat till kontrollrummet. Är så stökigt i verkstaden nu så jag kommer inte fram att fota ordentligt.

Bild
Börjat gipsa utsidan testcellen. Allt limmas med "akustikfog" jem och fix akrylfog.
Varenda regel och skiva lämnas utrymme för att limmas med fog för att dämpa stomljud.

Bild

Bild

Bild

Bild
Taket nerreglat med isolering mellan verkstadens originaltak och testcellen. Det för att få ett "rum i rummet"
Bild

Bild
Här är en intressant bild. Så här ser alla innerväggar och tak ut. 4 lager gips för att bygga massa i tak och väggar.
Står innuti kontrollrummet och tar kort ut mot cellen.
Bild

Bild
Bild
Bild
95mm isolering i väggar.

Bild
Gips släps med 5mm luftspalt mot golvet som tätas med fog för mer flytande väggar.
Bild

Bild

Bild
dörr in till kontrollrum

Bild
kontrollrums väggen med hål för ljudisolerglas

Bild

Bild
mer gips, det röda är under jord så jag tänkte lufta det för ev fuktvandring, samt att jorden utanför får fungera som 4 lager gips:)
Bild
börjat måla lite
Bild
Musikrumsdörr in i cellen. Är 90cm i öppningen så kan vara tight med fullbestyckade motorer. Man kan få ta att turbo monteras innuti bromsrummet.
Bild
Luftkanaler i tak och lite färg
Bild

Bild
Vitt och grått blir det innuti cellen, här är det uppställt för test och för att få en känsla för utrymmet.

Det duger för nu i uppdatering:)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 04, 2015 10:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1208
Ort: Varberg
Det ser grymt bra ut Tommy! Vilket jäkla roligt, och jobbigt, projekt :)
Vad tar du för en bänk? :wink:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 05, 2015 10:06 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
David: Jag skulle rekomendera dig att kika på land & seas turbiner.
Efter alla timmar jag lagt på min turbin med forskning och svarvning, letande efter delar, cad ritningar osv så har jag insett att jag lika gärna kunnat köpt en färdig broms.
Dom kostar ca 80 000 för deras liknande broms i 12" klassen.

Har man tur finner man en bra bänk begagnad i dom trakterna av pengar, fast då har man TUR.

Jag har faktiskt en byggsats kvar till en broms som Erik skulle ha haft, den planerar jag att suga lite på och kanske montera den i serie med bromsen jag redan har.
Fast just nu är jag ganska mätt på att bygga bromsar:)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 13, 2015 11:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Time for update!


Lite el i dynorummet:
Bild
Bild
Bild
Bild
Frekvensare till fläktstyrning.
Ser lite annorlunda ut här nu.

Bild
Börjat regla upp för kontrollbordet i kontrollrummet.
Bild
Bild
Bild

Mockat upp vattenpumpen:
Bild
Bild
Vatten på en egensnickrad hylla av limmade balkar. Detta ver en småkrånglig sak att få till. Svärfar hjälpte mig att räkna på reglerna. Ser man det som bärande balk för ett tak så skall det klarar 7 ton.

Bild
Lite färg på bänken, ser genast mycket trevligare ut!

Bild
Ljunggrens motorteknik svarvade ihop en 3" kardan

Bild
Början på min vattenventil
Bild
testmontering
Bild
returledning från uppsammlingskärlet under bromsen. 3D printat y-kors i ABS plast.

Bild
Lite tryck och returrör till vattnet.
Bild
Bild

Bild
Mera 3D printade detaljer samt en mer eller mindre färdig vattenventil. "Dynosaur steppervalve"

Bild
Halvfyllt transfomatorskåp

Bild
Oljebehållare till lagerdelen på bromsen, en Tilton bromsvätskebehållare som saknade lock så fick kasta ut nått som liknar ett lock ur 3d printern.

Bild

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 13, 2015 11:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Blåser en sista uppdatering med bilder.

Bild
Ip64 klassade kontakter för svettiga motorer.
Bild
momentöverföringsplatta v1.0
Bild
Bild
En go B23A har funnit sin väg upp i bänken för lite hårt liv.
Bild
Bild
Uppstartad och varmkörd, vy från kontrollrum.

Bild
Erik har skickat sitt styrkort. Detta har han konstruerat och monterat själv. I mina ögon en professor!
Bild
Känner lite på dator configen.


NU till det alla har väntat på.

Igårkväll körde vi bänken med dess eget program. Dynocontrollern släpar fram bänkens första automatiserade svep.
Med Erik i telefon och på Teamviewer så blev det vinst och lycka.

https://youtu.be/GaqTJsCrR8U

Den kvällen avslutades storartat med en mindre ritual. Cigarr och en champange var förberett för sucsess.
Sov bra gött den natten.

Massa tuning kvar, resten av tiden blir det kaffe och tålamod samt en och annan liter bensin :)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 14, 2015 3:07 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm
Inlägg: 47
Jävligt läckert bygge :) Mer bilder och mer video. Blir så sjukt imponerad av såna här byggen och lösningar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 14, 2015 8:01 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 24, 2004 2:43 pm
Inlägg: 67
Bra jobbat! Det ser proffsigt ut!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010