Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 22, 2017 3:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: fre sep 11, 2015 9:47 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre sep 11, 2015 9:39 am
Inlägg: 1
Så ngn som inte har riktigt hundra koll på detta med dynos ännu - när du lastar ner den där saken med vatten.. fyller du den från början, o använder vatten tryck som last eller är det volymen i sig som skapar broms effekten. Känns som de borde vara det senare.. men bättre o fråga dumt.

Kan man koppla upp flera såna där hus efter varandra, så man får säg 3 last celler ist. (mest för jag vill bänka lite större motorer).
O e frågan då ska man lasta ner dom sekventiellt eller ska man lasta ner alla lika mkt??

Va inne på en telma broms först för de verkade enklare, men dom va inte lätta o hitta ist.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 26, 2016 1:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Sparkar mig själv i röven och uppdaterar tråden lite.
Har kört lite maskiner och allt funkar kanon.
Skulle påstå att bromsbänken kommit över från utveckling/byggfas till service och underhåll.
Redan dags att byta lager och packboxar.

Kan berätta lite mer om den senaste motorn jag byggt ihop åt en kund och dynat.

Volvo b230- 16v
Mirad topp övrigt standard
b230 med 85mm slags vevaxel
wiseco 96mm
h-profil

Kl insug och kundens egna kina t70 med eget grenrör.

Vems och biltemas högeffektspole
Matas med 2200cc spridare och E85.

Bromsad till 613hp och 733nm på 1,9bars laddtryck.
Motorn tog eld i bänken efter att oljefiltret läckt olja ut på grenröret. Pulvret fick släcka och motorn ser ut som stryk. Men den överlevde!!
Väldigt jobbigt psykiskt när hela dynorummet blir kritvitt av rök, sedan ser man lågor mitt i allt.
Man vet inte hur man skall agera. Med facit i hand hade tryckluftsmunstycket antagligen räddat situationen. Men jag tog hellre säkert före osäkert. Inga bilder på det dock!
Bild

Bänken har det som jobbigast på dessa maskiner som smäller i registret som turbospisar gör.
Nedanför ser ni 600rpm/sek i svephastighet, motorns rpm , target rpm, samt vattenventilens utslag
Bild

Jag har för mig detta är 613hp resan, man ser att vattenventilen får jobba vid vridmax.
Men den håller target bra. Är fruktansvärt nöjd med Eriks "Dynosaur" programvara.

Så här ser kurvan ut
Bild

Det är mycket lite filtrering på signalen så diagrammet blir hoppigt och inte lika runt och snyggt som många andra bänkar. Detta väljer man själv hur man vill ha det. Jag gillar sanningen och ser gärna dippar och svajj.

Kina turbon imponerar inte enormt i att spoola snabbt.

Har lite mer motorer på g och skall uppdatera allt eftersom det körs:)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 26, 2016 1:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 388
Ort: Växjö
Skönt att du kunde släcka elden utan att något skadades :thumbright:

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 27, 2016 11:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 237
Ort: västerbotten.Norsjö
Roligt att det uppdateras gällande olika bromsningar :thumbright:
Samt att man får lite info om motorn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 5:39 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 161
Skaffa kolsyra för bövelen. Den kan du ha "öppnad" går att använda många ggr. Men ha nysilver som backup!!!!

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 5:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 161
Matti johansson skrev:
Skaffa kolsyra för bövelen. Den kan du ha "öppnad" går att använda många ggr. Men ha nysilver som backup!!!!

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Nysilver skulle va pulver.......
Fransson skrev:
Roligt att det uppdateras gällande olika bromsningar :thumbright:
Samt att man får lite info om motorn.



Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 7:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Ja, tyvärr har jag haft kolsyran till att krympa säten med ( hahahaha) så den var tom. Men jag har pulver ståendes överallt.
Men kolsyra får jag köpa!
Plockade ur motorn idag. Börjat städa upp. Uhhh.. Pulver helvete!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 7:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
:thumbright: jag har haft sanering i dag också i mitt dyno rum. det lossnade en plugg till olje temp givare på en sug motor men ingen eld denna gång men en jäkla snor runt bänken på golvet.

ägaren va impad över reaktions tiden på min hand till nödstoppen :)

jag ringer nån dag framöver :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010