Overboostracing/Tommy Luhr's Motorbromsbänk
Postat: tis mar 03, 2015 7:37 pm
Jag har byggt en motordyno efter Primers recept (tack för all support Primer).
Har i stort sett inte skyltat alls med bygget på några sociala medier.
Jag har sparat det mesta tills jag nu är så gott som klar.
Jag skall försöka ta det i kronologisk ordning så det blir så lätt att förstå som möjligt.
Tror ju att det är i denna avdelningen ett projekt som detta hör hemma.
Jag kommer få uppdatera minnet lite själv allt eftersom jag lägger in bilder.
Har ni frågor är det bara ösa på, jag vet i dagsläget ganska bra hur det fungerar!
Detta är en av dom två statorplattorna till bromsen
Här har vi samma sak fast från andra sidan. Här sitter statorvingarna monterade
Lagerändar och diverse material har kapats i mängder
Rotorn med axel till bromsen. Denna är i färdigt skede svarvad till rätt mått och balanserad för minst 10 000rpm
Lager och 10 bars packboxar, har för mig det kommer från kullager.se och kullager.com Lagren är vinkelkontaktlager som klarar att hålla rotorn axiellt.
Bromsen testmonterad med 60mm lagerhållare.
Här har bearbetning utförts, Det har blivit så många timmar i svarven så det är helt otroligt.
Vatten ut för både höger och vänstergång på motorerna
Närmare fungerande broms
En stor del heliga saker. Detta har varit byggets i särklass krångligaste del att bli nöjd över.
En äkta Land & sea vattenventil (största varianten) som jag köpt av en kille i närheten som bytt ut sin ventil. Jag köpte den utan elektronik och har själv fått bygga om och komplettera den med all elektronik.
Motorvagnen är lös från bänken och gör hela förfarandet av att sätta upp motorer mycket snabbare och enklare. Möjligheten att som kund eller testpilot ta med sig egen bänk med färdig dockad motor.
Detta är i stora drag rent kopierat från Superflows bänkar. Både den nya Superflow 902 bänken och Blackwidow.
Lastcell 2000nm
Allt för nu
Har i stort sett inte skyltat alls med bygget på några sociala medier.
Jag har sparat det mesta tills jag nu är så gott som klar.
Jag skall försöka ta det i kronologisk ordning så det blir så lätt att förstå som möjligt.
Tror ju att det är i denna avdelningen ett projekt som detta hör hemma.
Jag kommer få uppdatera minnet lite själv allt eftersom jag lägger in bilder.
Har ni frågor är det bara ösa på, jag vet i dagsläget ganska bra hur det fungerar!
Detta är en av dom två statorplattorna till bromsen
Här har vi samma sak fast från andra sidan. Här sitter statorvingarna monterade
Lagerändar och diverse material har kapats i mängder
Rotorn med axel till bromsen. Denna är i färdigt skede svarvad till rätt mått och balanserad för minst 10 000rpm
Lager och 10 bars packboxar, har för mig det kommer från kullager.se och kullager.com Lagren är vinkelkontaktlager som klarar att hålla rotorn axiellt.
Bromsen testmonterad med 60mm lagerhållare.
Här har bearbetning utförts, Det har blivit så många timmar i svarven så det är helt otroligt.
Vatten ut för både höger och vänstergång på motorerna
Närmare fungerande broms
En stor del heliga saker. Detta har varit byggets i särklass krångligaste del att bli nöjd över.
En äkta Land & sea vattenventil (största varianten) som jag köpt av en kille i närheten som bytt ut sin ventil. Jag köpte den utan elektronik och har själv fått bygga om och komplettera den med all elektronik.
Motorvagnen är lös från bänken och gör hela förfarandet av att sätta upp motorer mycket snabbare och enklare. Möjligheten att som kund eller testpilot ta med sig egen bänk med färdig dockad motor.
Detta är i stora drag rent kopierat från Superflows bänkar. Både den nya Superflow 902 bänken och Blackwidow.
Lastcell 2000nm
Allt för nu