Bromsbänksbygge och utbud på delar?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Moker
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån maj 11, 2009 11:32 pm

Bromsbänksbygge och utbud på delar?

Inlägg av Moker »

Hej! :thumbright:
Har länge gått och drömt om att äga en egen bromsbänk och då man inte riktigt har kapital för att köpa sig en komplett färdig anläggning går jag nu i tankar om att bygga en egen. Har sett att flertal personer här på sävar äger/bygger på en egenbyggd bromsbänk och tanken har därför även slagit mig och jag har börjat spånat enhel del samt även börjat smida planer! Dock så behöver jag lite hjälp på traven och tänkte kolla med alla er som byggt era egna bromsbänkar om ni eventuellt kan hjälpa mig 8)

Var hittar ni egentligen era eddy current bromsar? Telma, Klam m.m? Då främst begagnade sådana! Har i princip grävt nästan upp och ner på internet och inte funnit något vettigt i Sverige? Borde finnas ett stort utbud av begagnade sådana med tanke på att man redan använde dessa i lastbilar och bussar på tidigt 90tal? Ge gärna tips på vart man kan leta och vilka man kan kontakta :) :thumbright:

Tack!

Med vänliga hälsningar
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bromsbänksbygge och utbud på delar?

Inlägg av The »

Hur starka motorer har du tänkt dig att bromsa?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Moker
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån maj 11, 2009 11:32 pm

Re: Bromsbänksbygge och utbud på delar?

Inlägg av Moker »

Målet är att ha en bänk som ska klara av starka maskiner, gränsen går väl kring maskiner som producerar 1200nm. Men sen beror ju det självklart på vad för typer av bromsar man lyckas komma över :roll:.

Jag har även inte bestämt mig ännu vad för bromsbänk de ska bli förutom att det ska vara en bromsad sådan, lyckas ja komma över 2 bromsar så blir de en nav-dyno då dessa är mkt mer smidiga gällande plats och rörlighet, annars blir de en rullande variant, motorbänk är inte aktuellt! :thumbright:
Skriv svar