Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 22, 2017 3:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis maj 05, 2015 3:10 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
dynon ledig nu i veckan och kam test 2 nu med mindre duration och överlap.

installerad med svetsad adv kil. ca 1.5mm in och 1.2 ut vid överlap och tdc.

ska dynas i morgon.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 08, 2015 1:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
vart ca 112 hk nu och betydligt fetare med vrid i nedre regionerna men det är svåra motorer dessa. ena jäkla förgasare också. ska nog va weber eller efi för att få de att gå bra. sen ett bättre grenrör. jätte svårt att få till en vettig bränsle kurva nu ca 160H och 120 luft med 33 halsring. har lagt alldeles för många timmar för att komma dit jag är.

ska klura lite mer på hur motorn belastas i båten under normal körning med ägarna. det går inte att få till rätt lamda under 3000rpm på full gas med bibehållet rätt lamda på halv gas som mest troligt är viktigast då man kör där och på full gas så acelererar man bara snabbt förbi.

över 4000rpm på full gas så får den skapligt rätt blandning nu iallafall.

så här ser det nu ut ungefär mot standard motorn med rätt tändning och rätt bestyckning och med luftfilterna monterad.

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 08, 2015 3:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
HK behöver man inte bry dig så mycket om i en båt, vrid vill man dock ha över ett brett register... Toppfart får man med högt varval och rätt propeller. En båtmotor får gå dom en bil med full packning i enorm uppförsbacke med en för stor husvagn bakom.

Visst körde man väl med dubbla weber på den tiden när man åkte 70 knop i snittfart i roslagsloppet med b20 i smuggler och den typen av båtar? Dom körde väl utan limpa iof...

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 08, 2015 10:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4455
Ort: Boden
Vrid + varv -> hk

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 03, 2017 10:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Vad är det mesta du bromsat en AQ130 till?
Och hur var den motorn uppbyggd?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tzanek och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010