Sida 2 av 2

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Postat: tis maj 05, 2015 3:10 pm
av Jens Gustavsson
dynon ledig nu i veckan och kam test 2 nu med mindre duration och överlap.

installerad med svetsad adv kil. ca 1.5mm in och 1.2 ut vid överlap och tdc.

ska dynas i morgon.

mvh jens

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Postat: fre maj 08, 2015 1:47 pm
av Jens Gustavsson
vart ca 112 hk nu och betydligt fetare med vrid i nedre regionerna men det är svåra motorer dessa. ena jäkla förgasare också. ska nog va weber eller efi för att få de att gå bra. sen ett bättre grenrör. jätte svårt att få till en vettig bränsle kurva nu ca 160H och 120 luft med 33 halsring. har lagt alldeles för många timmar för att komma dit jag är.

ska klura lite mer på hur motorn belastas i båten under normal körning med ägarna. det går inte att få till rätt lamda under 3000rpm på full gas med bibehållet rätt lamda på halv gas som mest troligt är viktigast då man kör där och på full gas så acelererar man bara snabbt förbi.

över 4000rpm på full gas så får den skapligt rätt blandning nu iallafall.

så här ser det nu ut ungefär mot standard motorn med rätt tändning och rätt bestyckning och med luftfilterna monterad.

Bild

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Postat: fre maj 08, 2015 3:44 pm
av dahla
HK behöver man inte bry dig så mycket om i en båt, vrid vill man dock ha över ett brett register... Toppfart får man med högt varval och rätt propeller. En båtmotor får gå dom en bil med full packning i enorm uppförsbacke med en för stor husvagn bakom.

Visst körde man väl med dubbla weber på den tiden när man åkte 70 knop i snittfart i roslagsloppet med b20 i smuggler och den typen av båtar? Dom körde väl utan limpa iof...

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Postat: fre maj 08, 2015 10:04 pm
av The
Vrid + varv -> hk

Re: AQ 130C B20 marin bromsning och små trimning i sävar

Postat: lör jun 03, 2017 10:55 pm
av Smuggler
Vad är det mesta du bromsat en AQ130 till?
Och hur var den motorn uppbyggd?