Momentomvandlare som broms?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Dannne11
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 16, 2013 5:37 pm

Momentomvandlare som broms?

Inlägg av Dannne11 »

Hej Hej!

Går lite i tankarna i att bygga en smidig och liten motor dyno här hemma mest för skojs skull!
Grejen är att det får inte bli dyrt...alls.. för jag håller på att spara till ett projekt och ska ändå bygga en ordentlig dyno om ett par år!
Det jag funderar över är hur jag ska bromsa motorn! Först tänkte jag hydraulpump! nej dom var as dyra...
Sen att bygga en stuska vattenbroms... nej fan behöver tillgång till en cnc rätt så mycket för att det ska bli bra.
Sen en fet jävla bromsskiva och ett 4 kolvs ok! hmm ja det skulle funka för kommer inte bänka mer än 200 hästar typ men kommer bli dyrt med nya belägg och skit hela tiden.

Vad tror ni om en momentomvandlare från en 240? Har nämligen en liggandes.
Tanken är då att montera den som den ska sitta egentligen och sen dra ut axeln ur den som lagras och får moment-armen på sig! Detta kommer ju dock innebära att den kommer "slira" konstant men tror ni den skulle funka utan att den brinna upp? Lär ju bli väldigt varm.
Kan ju lägga en packbox på momentomvandlaren, sen ett rör över den och axeln och sen en till packbox mot axeln.. Då kan jag få dit 2 slangkopplingar på röret för att få oljan att cirkulera lite granna runt en tank med en pump bara.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Momentomvandlare som broms?

Inlägg av The »

Utan att veta så skulle jag gissa att du bör nog ha en lite stabilare momentomvandlare och kanske även bygga in möjlighet att frikoppla
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Dannne11
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 16, 2013 5:37 pm

Re: Momentomvandlare som broms?

Inlägg av Dannne11 »

The skrev: Utan att veta så skulle jag gissa att du bör nog ha en lite stabilare momentomvandlare och kanske även bygga in möjlighet att frikoppla
Typ hur stabil då? typ prv6 stabil eller typ bmw 530 V8 stabil?
Jo men det borde gå att lösa.
Eller kanske funkar bättre/lättare med bromsskiva och ok?
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Momentomvandlare som broms?

Inlägg av Barkis »

Kolla själv på detta för några år sedan och verkar fungera hur bra som helst, fanns på amerikanska forum, gör precis samma som på vattenbromsarna, svetsa på nippel för vatten in och utsläpp nertill, tycker funktionen borde vara bättre för samma storlek då dom är ämnade för att just överföra kraften.

Om jag inte minns fel så satt det någon lock-up funktion i endel, typ lamell som låste så den inte ska småslira i motorvägsfart, denna plockas bort och dom brukar vara svetsade så det är till att kapa för att få isär, googla så hittar du nog :thumbright:
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Momentomvandlare som broms?

Inlägg av Barkis »

Skriv svar