Slipkompensering på rulle

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Slipkompensering på rulle

Inlägg av dundersmurfen »

Har smygit lite och mätt slip sedan förra säsongen, men inte gjort något med värdet..

Var en småarg m30b35 inne häromdagen och då såg vi 25% slip på 3ans växel, 20% på 4ans.

Gjorde en snabb liten kodsnutt som lägger på slip% på effekten. Det som visade sig var att kurvorna blev jämförbara mellan 3an och 4an. Bortsett från spoolupen såklart.

Det kändes helt plötsligt som siffrorna steg och började likna kända firmors! Vi kanske inte behöver nämna namn :hihi:


Min egentliga fråga är väl om man kan göra såhär. Blir värdena rättvisande? Jag menar spinner det 25% så är det ju effekt som ej kommer ner på rullen och mäts. Men om man hade 100% grepp skulle det bli samma som det uppmätta värdet + slipen?

Det snurrar mest i huvudet och jag vill gärna ha era tanker och synpunkter :)


Ett förtydligande: slip som jag kallar det är hastighetsskillnaden i % mellan rulle och däck.

Just det ja, ett tillägg på en grej som jag lagt märke till. Man tror att mest slip ska vara vid vridmax, men icke! det stiger hela tiden med varvet även om vridet minskar en hel del. Undrar om det beror på däckets deformation, det får sämre grepp ju snabbare det snurrar.. Hänger delvis ihop med att även utrullningsförlusten ökar med varvtalet..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Slipkompensering på rulle

Inlägg av DreRacing@ »

låter som mycket slir i en rulle.
bättre att prova bättra greppet? andra däck, mindre lufttryck, vikter i bagaget, stroppa ner bilen, tyngre utv. på bilen? sista är ju att termisk spruta rullerna..

hur mycket vrid i denna bil?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Slipkompensering på rulle

Inlägg av dundersmurfen »

Spänner ner bilen lite i samband med fastsurrningen. Lite extra ibland om vi misstänker att det slirar för mycket.. ibland lite beltgrip. Skulle inte vilja kosta på termisksprutning då folk ibland dyker upp med dubbdäck..

Sa ju innan att jag såg en minskning av slip när vi gick upp en växel, från 25 till 20% cirka
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Slipkompensering på rulle

Inlägg av Barkis »

Har sett att superflow även mäter varvtal på hjulen så ser dom om det slirar, dom klistrar på en reflex på däcket och en optisk givare som läser varvtalet
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Slipkompensering på rulle

Inlägg av dundersmurfen »

Det är så jag gör, fast tar signal från motorn istället och kompenserar för utväxlingen
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Slipkompensering på rulle

Inlägg av Mattias J »

Varför kör man på trean och fyran? Har iofs 400mm dubbelrullar men det spinner inte i rullarna oavsett effekt. Hade jag varit dig så hade jag skickat rullen på bearbetning.
Man släpper inte in bilar i sin dyno med dubbdäck punkt slut.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar