bromsning av bruksbilen på e85

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
klase
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: fre nov 30, 2007 4:07 am
Ort: byhole

bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av klase »

Bromsade min gamla vinterbrukis igår kväll helt orörd b230fk 39000++mil dvs 530 topp t kam 13c turbo orginal 940 turbo dp samt avgas bromsade den tidigare i år till 143,3hk 219nm vid 0,35bar på 95okt bensin med orginal programvara bäde bränsle å tändning , nå väl har nu höjt laddet till 1bar med hjälp av ställbar wg samt å bytt till e85 å 414cc spridare å justerat till lh 2,4 boxarna i övrigt är allt som innan igår vid första pullet gav den 211hk 393,7nm dock bränslebrist så slog i mer e85 å körde ett svep till då gav den 236,4hk 403,3nm ska göra lite små justeringar ikväll å köra ett svep till då bilen står i bänken å väntar redan B-) så hoppas på å hoppa upp till 240hk borde inte va helt omöjligt efter de blir de kam byte till en vx3 kam så får återkomma med slutresultatet inom kort
klase
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: fre nov 30, 2007 4:07 am
Ort: byhole

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av klase »

Har kört många bilar i den bänken själv samt varit me under mappningar av dvs bilar mm så men brukar visa mindre än många andra bänkar B-) så den är de nog inga problem med :O vi har aven kört med bredbandslamda när vi justerat boxarna så inga massproducerade ful chip B-)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bra jobbat ge den vad den tål haha!

med så liten turbo ska du ha T kamaxeln tror jag. prova ta bort styr sprinten och vrid kamaxeln lite och se vad den säger om det istället.

hur ser tänd kurvan ut?

vilka lamda target har ni på full gas?

vart är vrid pik på för varvtal? (där ska man ge den soppa och backa tändningen annars blir det cykel till jobbet framöver :)

mvh jens
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av Kjelle »

"annars blir det cykel till jobbet framöver :) "

Hemska tanke :hihi:
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av Sten »

Är det på hjulen?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
panodil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis okt 01, 2013 9:18 am

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av panodil »

Återkommer med mer info senare ikväll jobbar till 18 så ingen mer lek förens då @_@ tror till å med att orginal ska de va 134hk 230nm vid 0,35/ klase
Senast redigerad av panodil den tor maj 07, 2015 3:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av mauser240 »

135 & 230 blev det i mina papper när jag besiktade 240n med B230FK.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av Jens Gustavsson »

dryga kommentarer om några hk hit eller dit tycker jag vi tar bort. vi vill ha lite positiva diskutioner som är kul inte negativa gnäll från folk som inte kommer med nått informativt själv överhuvudtaget.

vi vill gärna höra om sånna här bromsningar och läsa om hur allt optimeras mm på en nära standard bil :thumbright:

mvh jens
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av mauser240 »

Men Jens, informationen fanns ju där, om än en smula sarkastiskt formulerad.

Ju fler som hänger på så desto mer kan man lita på att informationen är korrekt. (I det här fallet att det var omräknade hästar.)

EDIT: Såg nu att du raderat även mitt första inlägg. Varför? Du om nån brukar ju ifrågasätta andras bänkar. Jag frågade ju bara om klase litar på den. Finns många som spelar med hoolabaloohästar bara för att få se skillnader mellan olika pull. Är det fel att fråga? Vad har man då ett forum till?

Till alla er som tagit illa upp av mina kommentarer, sorry, det är inte min mening att såra någon.
Senast redigerad av mauser240 den tor maj 07, 2015 8:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
//MartinL
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av dundersmurfen »

Riktigt kul! Kan man få se en kurva kanske? Stabilt vrid :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kanske tog bort kompisars sarkastiska inlägg? men det kan skrämma bort andra från att lägga upp data på sina bilar om de ser att det blir mest tråkiga komentarer över hk istället för vad det ska handla om.

vist berätta gärna vad det är för bänk och mätmetod och hur ni kompenserar väder och däck, utrullningar mm och hur ofta och hur vågar kallibreras men sen vill vi mest höra om hur ni gör för att få till soppan, laddkurvan och tänd kurvan framförallt :thumbright: jag kan inte så mycket om orginal EFI mappningar så jag läser gärna.

mvh jens
panodil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis okt 01, 2013 9:18 am

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av panodil »

Inte grejat nåt mer med bilen då kompisen som har bänken är utomlands men har kört lite med den på gatan å känns rätt trevlig :-) dock har de uppkommit nåt el fel i bilen så instrumetet lägger av samt att bilen slutar ladda så nu står den mest å skäms på utanför garaget har lite planer på å flytta över maskin till en skattebefriad kaross av annat märke som ja har ståendes i garaget :-) men återkommer när de händer mer med bilen eller vad som händer B-) mvh klase
klase
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: fre nov 30, 2007 4:07 am
Ort: byhole

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av klase »

Bänken är servad å kalibrerad samt uppdaterad i programvaran mm för ca 1 månad sen av tekniker från tillverkaren så den är nog inga problem med B-)
klase
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: fre nov 30, 2007 4:07 am
Ort: byhole

Re: bromsning av bruksbilen på e85

Inlägg av klase »

Min bil står fortfarande å skäms i ett hörn i garaget i väntan på nykoppling mm men kompisen gjorde en likvärdig 940 nu i dagarna renoverad b230fk 530topp vx3kam 440cc spridare 3tums avgas med orginalkat gav 241.8hk 393nm vid 0,8bar på e85
Skriv svar