Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 11:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jun 13, 2015 8:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Inlägg: 187
Ort: Ludvika
Så sjukt nöjd så jag måste bara dela med mig :)

Motorn i stora drag. 2,2l camry block och vev, custom J&E kolvar ~10,2:1 i komp, verdistakar. Topplock 3sge BEAMS med variabel insugskam. Portad av Kadett4wd, catcams ca 236grader vid 1mm lyft, std insug med trattar, grenrör byggt av mig med dubbla tial 38mm wastegates. Borg warner EFR8374. Link g4+ motorstyrning, bosch 2200cc spridare.
Laddtryck: 2,35bar

Bild

Skillnaden med och utan VVT
Bild

Maskinrummet :) Vissa temporära lösningar då den startades upp 03:00 och satt i bänken 6h senare.
Bild

Litet klipp från bromsningen hos Dahlbäck Racing
https://www.youtube.com/watch?v=M3h7LdWltLU

_________________
Håkan Foldefors


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 13, 2015 9:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Du vet Håkan att setupen blev väldigt lik min gamla kadettmaskin? ;)
Och vridet var bara nååågot högre i min, 40nm mer, men jävligt lika i kurvan, men dalade dock mer givetvis.
min toppeffekt var dock lägre(stopp i turbon)

Du kommer knäcka lådor nu ;)
Asballt!

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 13, 2015 9:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Inlägg: 187
Ort: Ludvika
Ja, jag hade siffrorna i bakhuvudet från din när vi stod i bänken. Skillnaden i vridet skulle jag tro ligger i volymen. Och kan väl erkänna att jag sneglade lite åt din setup men tog lite marginaler ;)

Första tanken efter bromsningen var: Vad fan ska jag göra med den här nu då? Finns inte en chans att lådan håller i längden :) Bara att börja spara till en drevsats.

_________________
Håkan Foldefors


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 13, 2015 10:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kolla oljelocket på ventilkåpan ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 13, 2015 10:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Inlägg: 187
Ort: Ludvika
Kan ju inte komma ihåg allt när man sovit 5h på fyra dygn ;) Hade nyss toppat upp efter ett litet missöde.

_________________
Håkan Foldefors


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 15, 2015 4:48 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kalas.. tänkte ifall det var ett bekymmer att vänta.
Så fort du piskat så skulle locket gänga upp sig.
Otrevliga överraskningar som följd.

Men då har du koll ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 15, 2015 4:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Pipedreams skrev:
Ja, jag hade siffrorna i bakhuvudet från din när vi stod i bänken. Skillnaden i vridet skulle jag tro ligger i volymen. Och kan väl erkänna att jag sneglade lite åt din setup men tog lite marginaler ;)

Första tanken efter bromsningen var: Vad fan ska jag göra med den här nu då? Finns inte en chans att lådan håller i längden :) Bara att börja spara till en drevsats.


Ja, och jag hade mindre turbo så den spoolade hårdare.
Ett tips med lådan,, ge fan i att dra motorn från botten på 1an och 2an....
Eller begränsa vridet med laddtrycksstyrning tills du fått köpa drevsats.
Kolla här:
http://www.sqsracing.com/produkt/422:52 ... ng-gearbox

de ska visst hålla rätt bra har jag läst.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 15, 2015 2:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Inlägg: 187
Ort: Ludvika
Den där såg riktigt bra ut. Har hittat en annan i USA för ungefär samma peng men den hade en lite konstig konstruktion på doggarna. Den där kan man ju slipa om själv och köra ett tag till om det blir slitet.

_________________
Håkan Foldefors


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 15, 2015 3:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Och om du känner Patrik Fredriksson från Fagersta så kanske han kan skaka fram bättre pris.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 15, 2015 7:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Inlägg: 135
Ort: Trollhättan
Snygg kurva! Måste gå riktigt jäkla gött!

Skickat från min A0001 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 19, 2015 11:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 171
Voldsom effekt og veldig bra effektområde på denne..... Mener å huske at denne motoren har 60 grader på VVT in, Catcam 130 -70. Ligger dere på 100 - 115 grader LSA inn med denne kamaksligen ? Hva veier denne motoren inkl turbo, manifolder, starter og generator ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 20, 2015 11:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Inlägg: 187
Ort: Ludvika
VVT kan avansera kammaxeln 45grader på denna motor. Max som jag kör nu är ca35grader. Lobe center på insugskammen ligger på ca120grader då de verkar slipat den efter fel referenser, jag fick flytta den ett kugg från original markering för att hamna där. Hade jag använt original markering hade den hamnat på 135grader.
Vet inte vad den väger.

_________________
Håkan Foldefors


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 26, 2017 9:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Har du fått köra nåt mer med den här Håkan? :)
(har för mig du fixade nytt block)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 26, 2017 10:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 165
Vilken kurva!!! Vid 4000 vpm går den nästan rakt upp, den måste gå jävligt gott.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 27, 2017 8:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 205
Nu snackar vi. Sånt register är ju drömmen :drool:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010