Sida 1 av 2

Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: lör jun 13, 2015 8:44 pm
av Pipedreams
Så sjukt nöjd så jag måste bara dela med mig :)

Motorn i stora drag. 2,2l camry block och vev, custom J&E kolvar ~10,2:1 i komp, verdistakar. Topplock 3sge BEAMS med variabel insugskam. Portad av Kadett4wd, catcams ca 236grader vid 1mm lyft, std insug med trattar, grenrör byggt av mig med dubbla tial 38mm wastegates. Borg warner EFR8374. Link g4+ motorstyrning, bosch 2200cc spridare.
Laddtryck: 2,35bar

Bild

Skillnaden med och utan VVT
Bild

Maskinrummet :) Vissa temporära lösningar då den startades upp 03:00 och satt i bänken 6h senare.
Bild

Litet klipp från bromsningen hos Dahlbäck Racing
https://www.youtube.com/watch?v=M3h7LdWltLU

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: lör jun 13, 2015 9:23 pm
av Kadett4wd
Du vet Håkan att setupen blev väldigt lik min gamla kadettmaskin? ;)
Och vridet var bara nååågot högre i min, 40nm mer, men jävligt lika i kurvan, men dalade dock mer givetvis.
min toppeffekt var dock lägre(stopp i turbon)

Du kommer knäcka lådor nu ;)
Asballt!

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: lör jun 13, 2015 9:44 pm
av Pipedreams
Ja, jag hade siffrorna i bakhuvudet från din när vi stod i bänken. Skillnaden i vridet skulle jag tro ligger i volymen. Och kan väl erkänna att jag sneglade lite åt din setup men tog lite marginaler ;)

Första tanken efter bromsningen var: Vad fan ska jag göra med den här nu då? Finns inte en chans att lådan håller i längden :) Bara att börja spara till en drevsats.

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: lör jun 13, 2015 10:10 pm
av Kadett4wd
kolla oljelocket på ventilkåpan ;)

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: lör jun 13, 2015 10:16 pm
av Pipedreams
Kan ju inte komma ihåg allt när man sovit 5h på fyra dygn ;) Hade nyss toppat upp efter ett litet missöde.

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: mån jun 15, 2015 4:48 am
av Kadett4wd
kalas.. tänkte ifall det var ett bekymmer att vänta.
Så fort du piskat så skulle locket gänga upp sig.
Otrevliga överraskningar som följd.

Men då har du koll ;)

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: mån jun 15, 2015 4:53 am
av Kadett4wd
Pipedreams skrev:Ja, jag hade siffrorna i bakhuvudet från din när vi stod i bänken. Skillnaden i vridet skulle jag tro ligger i volymen. Och kan väl erkänna att jag sneglade lite åt din setup men tog lite marginaler ;)

Första tanken efter bromsningen var: Vad fan ska jag göra med den här nu då? Finns inte en chans att lådan håller i längden :) Bara att börja spara till en drevsats.
Ja, och jag hade mindre turbo så den spoolade hårdare.
Ett tips med lådan,, ge fan i att dra motorn från botten på 1an och 2an....
Eller begränsa vridet med laddtrycksstyrning tills du fått köpa drevsats.
Kolla här:
http://www.sqsracing.com/produkt/422:52 ... ng-gearbox

de ska visst hålla rätt bra har jag läst.

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: mån jun 15, 2015 2:36 pm
av Pipedreams
Den där såg riktigt bra ut. Har hittat en annan i USA för ungefär samma peng men den hade en lite konstig konstruktion på doggarna. Den där kan man ju slipa om själv och köra ett tag till om det blir slitet.

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: mån jun 15, 2015 3:42 pm
av Kadett4wd
Och om du känner Patrik Fredriksson från Fagersta så kanske han kan skaka fram bättre pris.

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: mån jun 15, 2015 7:02 pm
av Ascona 400
Snygg kurva! Måste gå riktigt jäkla gött!

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: fre jun 19, 2015 11:48 am
av Tore Bjerke
Voldsom effekt og veldig bra effektområde på denne..... Mener å huske at denne motoren har 60 grader på VVT in, Catcam 130 -70. Ligger dere på 100 - 115 grader LSA inn med denne kamaksligen ? Hva veier denne motoren inkl turbo, manifolder, starter og generator ?

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: lör jun 20, 2015 11:34 pm
av Pipedreams
VVT kan avansera kammaxeln 45grader på denna motor. Max som jag kör nu är ca35grader. Lobe center på insugskammen ligger på ca120grader då de verkar slipat den efter fel referenser, jag fick flytta den ett kugg från original markering för att hamna där. Hade jag använt original markering hade den hamnat på 135grader.
Vet inte vad den väger.

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: tis dec 26, 2017 9:06 am
av Kadett4wd
Har du fått köra nåt mer med den här Håkan? :)
(har för mig du fixade nytt block)

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: tis dec 26, 2017 10:22 am
av Jonas Enderlein
Vilken kurva!!! Vid 4000 vpm går den nästan rakt upp, den måste gå jävligt gott.

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Postat: ons dec 27, 2017 8:29 pm
av Kwirk
Nu snackar vi. Sånt register är ju drömmen :drool: