B230FB standard nästan på 454hk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

http://www.raceconsulting.com/rally/res ... %20I%20-81

Massa olika klasser, hittade ingen totallista men han ledde sin klass.
Vi får se hur det går imorgon fast det får inte jag förrän på söndag, har ingen dator hemma.

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av nkro »

Den lilla sukkan körde en kille som tagit 2 sm guld. Bilen är Ola Strömbergs. Men det är 1300 Grp N kan vara riktig låda och kort styrservo.
Jag tror dom vill visa att det går att köra billigt och snabbt i SM utan att lägga 500 k -1000 k på en bil.

Ungefär som korv kiosk motorn.
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Kostar bilarna så helvetes mycket?
Wistis motor var inte särskilt dyr.
Under 75 K med förgasare, avgas och bromsning.
Enda special på bilen annats är app K godkända Öhlins bak.
Man tjänat tydligen en hel del på sek låda.
Är det nån som vet hur mycket, jag har funderat på att köpa en sån till banbilen.
Tractive hade kommit med en ny nu som var lämplig till Volvo och liknande bilar.

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av super7 »

Delvis så, men Wilén och Hägg är redan Sm mästare :checkered_waving: i sina klasser
så då passar dom på att köra andra bilar och bara ha roligt typ... :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av DreRacing@ »

Baxman skrev: La oss si at du har 200 hk på 4000 o/min., (ca. 360 Nm og 0,85 BAR ladetrykk) men dette gir ikke tilfredsstillende akselerasjon når du ligger i ca. 90 km/t på 3. gear så så du ønsker bedre akselerasjonsevne. Det er bare èn ting du kan gjøre - øke dreiemomentet.
Med 1,5 BAR er man rundt 475 Nm.
.
Du kan også øke turtallet for å få samme moment ut på hjulene. 360nm ved 8000 o/min. så slenger du skiten i 2. gir :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Baxman, jag intresserar mig givetvis för momentet men jag tittar på effekten över hela kurvan.
Då ser jag vad moment och varvtal ger tillsammans och det är effekten som flyttar bilen.
Prova att få en glödlampa att lysa med bara Volt eller Ampere.
Om jag testar en kamaxel och den ger 10 hästar vid 7000 varv men samtidigt tappar lika mycket vid 3500
och har samma effekt som tidigare först vid 5000 varv så skippar jag nog den.

Erland
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Baxman »

Ja helt klart. Hvis du vinner 10 hk på 7000 o/min og mister 10 hk på 3500 o/min så mister du jo dobbelt så mye dreiemoment og akselerasjonsevne som du vinner. :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Viktigaste effekten är direkt när man kan gå på fullt ut ur kurvan, den sänker varvtiden.

erland
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av lewwan »

Jens Gustavsson skrev:nu slutar vi bete oss som små barn tycker jag! vi försöker hålla en trevlig och positiv anda här på vårt forum och ha intressanta diskussioner istället.

mvh jens gustavsson
Låter klokt jens! Hör av mig i helgen så ska vi koka ihop lite fuffens :crashed:
Volvo 242 -75 454hk/600nm
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av nkro »

Erland: Kanske överdrev lite. Men en 2wd trimmad kostar runt 350 (volvo 940), ungefär samma som en 4wd Mitsu i Grp N.
Stora klassen ligger nog en bil på 800, om du inte ska åka internationelt tex en 2000 bil. Då går det på lite över millen.

Har för mig att en tractive låda kostar runt 80. Finns beg sellholm för bra mkt billigare.

Rolig motor. Men tråkigt för Jens och Kadetten att dom portat toppar i onödan under flera år. :roll:
Niklas
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Baxman »

coupe76 skrev:Erland och ni andra:-Hur hade ni byggt en 450hk 8v rödmotor med en begränsad budget utan hindrande reglemente.

Intressant detta.
Jeg har en kammerat som har 240, tjener bra og er mycket brutal i sin kjørestil har brukt mye tid og penger på å bygge motorer og rase dem. Vi snakker om Volvo rødmotorer 8V og 16V med deler som Unik racing innsug osv. Etter siste raset av en Chevrolet LS3 motor som gikk med T56 låda, spurte han meg om hvordan jeg ville gjort det så denne gangen ble det plan B. Enkelt og relativt rimelig.

B230 blokk og veiv.
B23ET stempler som ble dreid til lavere kompresjonsforhold.
SPM 145 mm råder.
531 topp med 46/42 ventiler - HELT uportet, men med dysehull i toppen.
T5 racekam omslipt fra 267 grader og 10,67 mm løft til ca. 270 grader og 12 mm løft. Oppgraderte ventilfjærer.
E-innsug med fremflyttet 65 mm gasspjeld.
940 manifold med Turboservice IRX550 turbo.
KL-Racing intercooler, omsveist.
98 blyfr pumpebensin og Snow performance vanninsprut.
Autronic SM4 og Presicion 95 lb dyser.
Dessverre kjørte han med ALT for tung diff. utveksling på filmene her.

450 hk målt på NAV i dynapac.
Her mot en 630 hk BMW M3 turbo: https://www.youtube.com/watch?v=15w0tYfkFWU

Dessverre endte det hele slik: https://www.youtube.com/watch?v=Zfme_eFTJy4
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av S Iwarson »

Erland Cox skrev:
Jens Gustavsson skrev::lol: det är ju nästan så nu år 2015! men ett grenrör och en bra turbo behövs ju och ett bra bränslesystem som är fullt programerbart+ nån som justerar in det hela.

går ju att bygga motorer på många olika sätt och detta är en bra gat motor som tar ca 1 liter milen landsväg med etanol (motsvarar ca 0.75 liter milen på bensin) sen går den lika snällt som en orginal 940 tills man gasar då jäklar kommer det 600nm direkt :twisted:

vill man ha samma effekt på ett lägre laddtryck och mycket mindre vridmoment+ mera varv så kan man montera ett insug, portad topp och en vassare kam.


på denna motor kan man sen styra laddtrycket på varv och i kombination med vilken växel man har också för att få motorn att ge den effekt /vrid kurva som man vill ha eller som växelådan vill ha :roll:

på denna motor så håller vi allt så enkelt som möjligt så ägaren som är ducktig men nybörjare klarar av att mappa och tuna själv lite så vi kör bara med en STS motorycks regulator med jämt ladd på alla varv och växlar men lätt att bygga på mer Hitech senare. tycker växelådan att det är för mycket vrid så skruvar man bara ned laddtrycket lite.


rätt intressant hur många överbearbetar sina motor konstruktioner för att få liknade effekter. har hört talas om endel riktigt horribla historier om motorer byggda av firmor med pris på säkert en bra bit över 150K kr som "bara" lämnat likande effekt och vrid och som också hållit väldigt dåligt. gäller att köpa grejor och ta hjälp av de som har provat och lärt sig den hårda vägen och som säljer delar man behöver och inte bara sånt som glänser och är dyrt :) fins många fler än jag som är ärliga och som kan detta men många som är mera försäljare än trimmare, eller de som är sugmotortrimmare i botten som försöker sama recept på turbo det blir inte bra även om det kan va fina toppar och kammar mm så blir slutresultatet dåligt.

mvh jens


Jens på vilket sätt skulle turboapplikationer missgynnas av en i grunden bra sugmotor?
Handlar det inte trots allt mest om vad man vill uppnå i slutänden?
Rent teoretiskt borde det väl idag fungera än bättre än förr med effektivare turbos och avgastryck som kan hållas på låga nivåer att använda rena sugmotor-kamaxlar?
Jag talar nu om motorer som är avsedda att ge maximal effekt utan egentlig hänsyn till någon speciell eftersträvansvärd effekt/vridmomentskurva.
På topplockssidan, kan en väl utförd sugtopp vara en nackdel?
Detta intresserar mig och jag är nyfiken på dina argument i lite utförligare version Jens.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av mattias »

Jens skriver ingenstans att en "bra sugmotor" inte skulle fungera i en turbo-applikation, men att det måste tänkas genom och rätt prylar kombineras. Det handlar om att den tid/pengar som investeras ska ge rätt utväxling och inte vara bortkastade.
Det är rätt olika tolkning av vad folk tror/tycker/säger i den här tråden och det har vandrat iväg från vad det handlade om från början, så jag avslutar den här och nu.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Steve »

Kunde inte låta bli när jag såg den här bilden :hihi:

Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Låst