B230FB standard nästan på 454hk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Mig veterligen finns det flera sätt men kolvmotorn verkar ju vara den mest effektiva i den storleken som man har i bilar.
Sen svarade jag bara på Baxmans fråga.
Folk får bygga hur fan dom vill men då måste man ju kunna diskutera olika sätt också eller?

Erland
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Kirre »

Erland Cox skrev:Vridmoment i en motor betyder ingenting för dess prestanda utan det gör effekten.
Vridmoment gånger varvtal genom en konstant ger effekt och effekt flyttar på saker vilket vridmoment inte gör.
Det är medeleffekten som styr hur effektiv en motor är och den beror både på vridmoment och varvtal.

Då är ju cirkeln sluten och vi är tillbaka i år 1975 igen vad det gäller motoruppbyggnad.
Enda skillnaden är turbon och styrningen, mest styrningen.
Jag lärde mig att inte vara laddtrycksfixerad utan att titta på tryckskillnaden över motorn istället.
Jag såg misstagen Volvo gjorde i grupp A och den termiska belastningen det innebar på motorn.
Sen hade jag ju aldrig iden att strypa tryckskillnaden med gasväxlingssystemet så som man gjorde på turbo bilar förr.
Och tydligen här på Sävar år 2015.

Normalt på en sugmotor av typ appendix K byggd på en B23 som jag trimmar är 280Nm och över 230 hästar.
Då ligger kompressionen på 12:1 så grundvridet blir något lägre med sänkt komp.
En sån motor har mer vrid än en standardmotor överallt från tomgång och upp.
Följaktligen har den bättre effekt och dragvillighet än en standardmotor över hela registret.
Funkar fint att köra från 3000 varv till 8000 varv beroende på greppet i underlaget.
Skulle jag bygga en gatturbo så hade jag valt en FS300-13 kam med 108 graders lobseparation, finns för 1600:- hos KL racing.
Den är god för 200 hästar och 250Nm i en 10:1 motor som man sen kan sätta turbo på.
Sen kan man med turbons storlek och laddtryck styra hur mycket effekt man vill ha.
Max effekt på en sån motor i sugutförande hamnar mellan 5800 och 6000 varv, max vrid ungefär 1500 varv tidigare.
Den kommer att hålla effekten bra till över 7000 varv.
En 46-38 topp portad efter kammen, ett bra insug gärna med separata spjäll och ett kort twin entry pulssplittat grenrör.
Sen får han med den laddtrycksvåldtagna bilen antingen smyga iväg från korvmojen eller nöja sig med att köra runt och bränna däck och dumpa.
Den här tråden kanske handlar om Jens och likasinnade: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=12510

Erland
Förstår hur du tänker men som de skrevs att de var en motor för att lära sig mecka och byta grejor eftersom, kan detta bli mer perfekt? När du började så pysslades de väl me nå webrar och en borrad b20, detta är dom "nya" webrarna och den borrade b20in.

För en 18-20åring kan de va väl saftigt att smacka ut 30-50 direkt på en motor med kringutrustning! Vad kostar din motor i jämförelse? Motorn i detta fall kostar 1000-2500inkl kam och ventilfjädrar.
Toppen och kammen i ditt koncept är ju direkt kring 10-15loppor och sen kolvar,stakar osv till underdelen är lika mycket till och sen tillkommer ungefär samma kostnad i grenrör, turbo, sprut osv på bådas koncept.

skulle det inte trevligt om folk kanske kan slira lite på en drift träning, isbana, konbana eller varför inte runt korvmojjen istället för att sitta hemma och uggla framför nån tv eller dator?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Mig veterligen finns det flera sätt men kolvmotorn verkar ju vara den mest effektiva i den storleken som man har i bilar.
Sen svarade jag bara på Baxmans fråga.
Folk får bygga hur fan dom vill men då måste man ju kunna diskutera olika sätt också eller?

Erland

Precis, en del vill diskutera med härskarattityd och en del vill diskutera med ödmjuk attityd.
De ödmjuka brukar vinna i slutänden iaf kan jag tipsa om.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av The »

Och du anser såklart att du tillhör de "ödmjuka" då Patrik?

Personligen tycker jag att det är lite skrämmande att 18-20åringar med ytterst begränsade köregenskaper utan problem kan få till en 400+hk bil med obefintlig väghållning..
Då var det bättre med borrad b20 och webrar.

Sen så rör det sig ju inte om 1500kr för ventilfjädrar, sist jag kollade kostade sprut, grenrör och turbo oxå pengar.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Det borde du veta för ödmjukast av alla är du Patrik.
Jag ska försöka lära mig av dig så att jag också kan nå nirvana.
Men istället för att skriva på all svenska forum som du gör för att sprida din ödmjukhet
så ska jag nog istället dra mig tillbaka och bara diskutera med en mindre grupp människor.
Detta för att inte förarga någon som råkar ha en annan åsikt än mig.

Denna motorn utmålades inte som ett billigt alternativ utan som en mycket bättre motor än en specialbyggd.
Det var det som fick mig att svara.
Jag har under flera år här på forumet lärt ut hur man själv kan fixa till sina grejer, allt behöver inte köpas.
Sen finns det olika sätt att göra grejer på från folkracenivå till professionell.
Alla nivåer behövs helt klart precis som var och en har rätt till sin egen dröm om hur bilen bäst ska byggas.
Min första bil var faktiskt en Chevrolet Nova med 331.
Precis som med moppecylindrarna stod jag hemma i föräldrarnas förråd med en borrmaskin och försökte porta topparna.
Hela bilen kostade 16000:- klar år 1979 vilket var en hel del pengar då.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av psa »

Mot bättre vetande skall jag iaf dela med mig av diskussioner med en mycket erkänd motortrimmare.
En som hjälpt Cosworth bla och byggt Div.1 motorer åt de stora namnen.

Vi kom in på detta med vad han kallade "riktiga turbo motorer" (de som inte behöver anpassas för restriktor).
Hans ord var ungefär; "Jag förstår inte dagens ungdom, dom pratar om laddtryck som om det vore något bra.. förstår dom inte att för att skapa tryck behövs ett motstånd."

Hans åsikt var nog i linje med Erlands, bygg motorn för högt flöde istället för högt tryck.
Eller som han sa; "Ge mig ett 1,2 bar att leka med och jag antar nästan vem som helst i en utmaning!"

Efter att ha tittat på hans toppar och diskuterat kamaxlar insåg jag att han spelade i en annan liga, det var långt ifrån vad man kan hitta här.

Tro nu inte att Jag smutskastar motorn i denna tråd, jag tyckte det var intressant att se vad som går att få ut med små medel! :thumbright:
En busmotor att ut och leka med behöver ju inte kosta 100.000kr, det blir nästan löjligt åt andra hållet! :P

Men det finns två sidor på ett mynt! :wink:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av coupe76 »

Det vore synd om du Erland inte ville fortsätta dela med dig av lång tids ackumulerad erfarenhet. Läser alltid nyfiket och med öppet sinne när ni "gamla" trimmare skrivrr. Tycker dock att motorkonceptet är skoj även om en specialbyggd dyrmotor säkert är bättre på många sätt. Många vill ha en sladda runt korvmojjen-, steka en porsche rakt frambil. Då passar ju en sådan maskin bra.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av lewwan »

:lakrits:
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Jag tycker bara att nivån på motorteknik blir lägre och lägre här hela tiden så moroten att diskutera försvinner.
Förr var det alltid en massa intressanta diskussioner på gång men det är ovanligt idag.
Men de som bygger egna bromsbänkar är otroligt duktiga, det är kul att läsa men inget jag kan så mycket om.
Då blir det mer att jag diskuterar med de som delar mina intressen på Facebook istället.
Jag ska se om jag kan få hjälp med min hemsida igen så att jag kan uppdatera den rejält.
Vi får väl se vad som händer framöver men forumsintresset är inte så högt just nu.

Tänk på en sak, för att det ska bli en diskussion där man kommer fram till för och nackdelar krävs det att man tycker olika.
Det finns inget bättre sätt att hitta fel i sitt eget resonemang än när man ifrågasätts av andra.
Var inte så rädda för konstruktiv kritik.
Skriver Jens att det är revolutionerande med en turboladdad standardmotor och att den är bättre
än en trimmad på ett öppet forum så får han, hans moderatorer och anhängare vara beredda att ta diskussionen.
Kan ni inte det så finns det ju ingen anledning att ha ett forum längre eller?

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Steve »

Det är ju även så att du valde att tolka det Jens skrev på ett visst sätt fastän han inte menade riktigt så, eller hur?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Det borde du veta för ödmjukast av alla är du Patrik.
Jag ska försöka lära mig av dig så att jag också kan nå nirvana.
Men istället för att skriva på all svenska forum som du gör för att sprida din ödmjukhet
så ska jag nog istället dra mig tillbaka och bara diskutera med en mindre grupp människor.
Detta för att inte förarga någon som råkar ha en annan åsikt än mig.

Denna motorn utmålades inte som ett billigt alternativ utan som en mycket bättre motor än en specialbyggd.
Det var det som fick mig att svara.
Jag har under flera år här på forumet lärt ut hur man själv kan fixa till sina grejer, allt behöver inte köpas.
Sen finns det olika sätt att göra grejer på från folkracenivå till professionell.
Alla nivåer behövs helt klart precis som var och en har rätt till sin egen dröm om hur bilen bäst ska byggas.
Min första bil var faktiskt en Chevrolet Nova med 331.
Precis som med moppecylindrarna stod jag hemma i föräldrarnas förråd med en borrmaskin och försökte porta topparna.
Hela bilen kostade 16000:- klar år 1979 vilket var en hel del pengar då.

Erland
Åjo... jag har lärt mig en hel del, jag är otroligt mycket ödmjukare nu än förr, till skillnad mot dig.
Jag är så ofantligt less mot den här härskarattityden att alla ska tryckas ned för att denne ska vara ensam herre på täppan.
Och då reagerar jag även om det är på bekostnad av min egen person.
Och i slutänden struntar jag i om jag skulle bli utkastad ur forumet, bara jag har fått försvara den 'lille' med näbbar och klor.

Och ensam herre på täppan är nog inte så skoj heller, då har denne ingen att diskutera med hur än han vill.
Att du lade upp den där diskussionen mellan dig och en annan om huruvida kamaxeln fungerade ditten datten tyckte jag var OTROLIGT lågt, ja snudd på den där diagnosen jag ställde förut.
Att med alla medel få sin vilja fram och sista ordet i diskussionen vad än det skadar på vägen dit.
Vore jag Jens där skulle mitt tålamod vara väldigt kört i botten.
Att glädjas med andras framgångar trots det känns att man går 10 steg bakåt är svårt antar jag.
Enkelt är då att ge attan i att skriva, bara bita sig i knogarna och klicka vidare.

Eller jag antar att ni känner er smått hotade, jobben måste in.
Smäda andra så folk vänder sig till dig verkar vara taktiken.
Prestera bra topplock i rallyskogen eller rallycross så får du en kundkrets som köper vad som helst till dyra pengar bara de har värsta setupen.
Här på forumet är en annan nivå, Jens är en trollkarl i stort sett, jag har en del andra tankar om hur saker ska göras, många ggr mycket dyrare.
Men ärligt,, karln åker 9or med en b18 med väääldigt lite portat etc etc.

Det borde höja ett ögonbryn om vart världen är på väg.
Han har testat och testat och märkt att det är bättre sikta på trädtopparna och landa tryggt där istället för att sikta på månen och landa hårt i trädtopparna.

Är det så jäkla fel?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Steve »

Kadett4wd skrev:Åjo... jag har lärt mig en hel del, jag är otroligt mycket ödmjukare nu än förr
Helt klart, stor förbättring :thumbright: :thumbright:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev::lol: det är ju nästan så nu år 2015! men ett grenrör och en bra turbo behövs ju och ett bra bränslesystem som är fullt programerbart+ nån som justerar in det hela.

går ju att bygga motorer på många olika sätt och detta är en bra gat motor som tar ca 1 liter milen landsväg med etanol (motsvarar ca 0.75 liter milen på bensin) sen går den lika snällt som en orginal 940 tills man gasar då jäklar kommer det 600nm direkt :twisted:

vill man ha samma effekt på ett lägre laddtryck och mycket mindre vridmoment+ mera varv så kan man montera ett insug, portad topp och en vassare kam.


på denna motor kan man sen styra laddtrycket på varv och i kombination med vilken växel man har också för att få motorn att ge den effekt /vrid kurva som man vill ha eller som växelådan vill ha :roll:

på denna motor så håller vi allt så enkelt som möjligt så ägaren som är ducktig men nybörjare klarar av att mappa och tuna själv lite så vi kör bara med en STS motorycks regulator med jämt ladd på alla varv och växlar men lätt att bygga på mer Hitech senare. tycker växelådan att det är för mycket vrid så skruvar man bara ned laddtrycket lite.


rätt intressant hur många överbearbetar sina motor konstruktioner för att få liknade effekter. har hört talas om endel riktigt horribla historier om motorer byggda av firmor med pris på säkert en bra bit över 150K kr som "bara" lämnat likande effekt och vrid och som också hållit väldigt dåligt. gäller att köpa grejor och ta hjälp av de som har provat och lärt sig den hårda vägen och som säljer delar man behöver och inte bara sånt som glänser och är dyrt :) fins många fler än jag som är ärliga och som kan detta men många som är mera försäljare än trimmare, eller de som är sugmotortrimmare i botten som försöker sama recept på turbo det blir inte bra även om det kan va fina toppar och kammar mm så blir slutresultatet dåligt.

mvh jens
Det var detta påståendet jag ville bemöta men eftersom Jens inte menade det måste jag ha tolkat det helt fel.
Härskarteknik, helt klart, jag ber så mycket om ursäkt.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev: Prestera bra topplock i rallyskogen eller rallycross så får du en kundkrets som köper vad som helst till dyra pengar bara de har värsta setupen.
Bild



http://www.unt.se/sport/ut-ur-skogen-oc ... 02361.aspx


Dags för SM final - 100 bilar till Rally Uppsala.

100-talet deltagare väntas till Rally Uppsala, årets SM final, en tävling som också ingår i RM serien för de äldre bilarna som lockar 26 bilar till start. Totalt ska 10 specialsträckor på 78km avverkas, det handlar om inledning med två sträckor på fredagskvällen, resterande under lördagen med målgång vid 16-tiden!


Ska bli kul att se hur det går för Micke Wisti och hur hans appendix K står sig mot grupp H och andra appendix K.


Erland
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Baxman »

Erland Cox skrev:Vridmoment i en motor betyder ingenting för dess prestanda utan det gör effekten.
Vridmoment gånger varvtal genom en konstant ger effekt och effekt flyttar på saker vilket vridmoment inte gör.
Det är medeleffekten som styr hur effektiv en motor är och den beror både på vridmoment och varvtal.

Då är ju cirkeln sluten och vi är tillbaka i år 1975 igen vad det gäller motoruppbyggnad.
Enda skillnaden är turbon och styrningen, mest styrningen.
Jag lärde mig att inte vara laddtrycksfixerad utan att titta på tryckskillnaden över motorn istället.
Jag såg misstagen Volvo gjorde i grupp A och den termiska belastningen det innebar på motorn.
Sen hade jag ju aldrig iden att strypa tryckskillnaden med gasväxlingssystemet så som man gjorde på turbo bilar förr.
Och tydligen här på Sävar år 2015.

Normalt på en sugmotor av typ appendix K byggd på en B23 som jag trimmar är 280Nm och över 230 hästar.
Då ligger kompressionen på 12:1 så grundvridet blir något lägre med sänkt komp.
En sån motor har mer vrid än en standardmotor överallt från tomgång och upp.
Följaktligen har den bättre effekt och dragvillighet än en standardmotor över hela registret.
Funkar fint att köra från 3000 varv till 8000 varv beroende på greppet i underlaget.
Skulle jag bygga en gatturbo så hade jag valt en FS300-13 kam med 108 graders lobseparation, finns för 1600:- hos KL racing.
Den är god för 200 hästar och 250Nm i en 10:1 motor som man sen kan sätta turbo på.
Sen kan man med turbons storlek och laddtryck styra hur mycket effekt man vill ha.
Max effekt på en sån motor i sugutförande hamnar mellan 5800 och 6000 varv, max vrid ungefär 1500 varv tidigare.
Den kommer att hålla effekten bra till över 7000 varv.
En 46-38 topp portad efter kammen, ett bra insug gärna med separata spjäll och ett kort twin entry pulssplittat grenrör.
Sen får han med den laddtrycksvåldtagna bilen antingen smyga iväg från korvmojen eller nöja sig med att köra runt och bränna däck och dumpa.
Den här tråden kanske handlar om Jens och likasinnade: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=12510

Erland
Jeg er uenig i det første der og mener at dreiemoment betyr alt. :) Jeg snakker ikke om maks tallet, men gjennomsnittlig dreiemoment og hovedgrunnen til dette er at i praksis er turtallet allerede bestemt både på motor og på drivhjul. Det eneste man derfor kan gjøre er å øke dreiemomentet for å øke effekten. Her er det motorvolum og eller ladetrykk som gjelder. Med normale budsjett kan man med fordel fokusere på turtallsintervallet ca. 4000 - 6000 o/min. da man vanligvis kjører gearkasser og diff. med originale / normale utvekslinger. At snitteffekten øker som en følge av høyere dreiemoment er en selvfølge.

Det står respekt av Appendiix K motoren din, men ser ikke at man kan sette turbo på en slik.

Når det gjelder turbomotoren du nevnet med 10:1 i kompresjonsforhold og 250 Nm så må jeg presisere at vi rundtom her IKKE har tilgang til E85 bare 95 oktan så på en slik 10,0:1 motor kan ikke vi lade mer enn 0,4 - 0,5 BAR kanskje for maks 250 x 1,4 = ca. 350 Nm. Med stor nok turbo/turbin til å gi riktig trykkforhold over motoren så VIL den levere bedrøvelig dreiemoment og derfor snitteffekt i det hastighetsintervallet man "streetracer" i.

Jeg forstår selvfølgelig at rimelige lavkompresjonsmotorer som går med høyt ladetrykk på pumpebensin må være uendelig kjedelig sett fra ett høyt motorteknisk nivå hvor litereffekt som sugemotor er det som er interessant og utfordrende, men hvis man ser på sluttresultatet i form av akselerasjonsevne, pålitelighet og holdbarhet og det faktiske totalbudsjettet når alt er sagt og gjort, så er det ingen over og ingen ved siden. (Har endel eksempler på dette.)

Til sist vil jeg påpeke at 85 mm strokermotoren til folkraceshop leverer 151 hk og 210 Nm, derfor er potensialet sånn ca. 300 hk og 420 Nm med 1,0 BAR ladetrykk. http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b230-fs300s-13

Hvorfor de legger ut resultatet med 1/2 åpne spjeld vites ikke.
Låst