B230FB standard nästan på 454hk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte bara berätta snabbt om en motor jag jobbat med några dagar åt en kund. Det är en B230FB av -91 tals model helt original med V kam (på standard inställning ca 5-6 grader advans) men undantaget är steg 1 enkel fjädrar för att kunna varva lite över 6000rpm. den har orginal insug med 1700cc spridare, etanol, ajden 4-1 grenrör med 37mm inv dim sen en super hx 35 med 12# avgashus.

efter en dags fin justering och långsamt ökat laddtryck så lämnade den 600nm i vrid och 454hk/5900rpm. den gav nästan samma effekt vid 6700 rpm där vi satt max rpm. max laddtryck va på slutet ca 2.15bar mellan 3600-max rpm (ingen laddtrycks kurva).

vi mappade tändkurvan snäll under 4800rpm på max laddtryck ca 6 grader för att skona standard B230 stakarna sen mot ca 19 grader vid 5500rpm vid 2.15 bar. vi körde totalt 65 pull.

den passerade 400nm vid 3600rpm då man sveper på ca 600rpm/sek. lite senare än sebbe/roland motorn som hadde sts 247 kam och 4-2 puls splitt grenrör men ändå rätt tidigt vrid :thumbright:

kommer nog bli en kul motor i 240:n som den ska ned i.

mvh jens
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av coupe76 »

Inga bromskurvor?

Vad lämnade den i tidigare pull?

Vore intressant att se hur effekten växte fram så kan man ju välja var man kan/vill lägga sig med ett liknande koncept.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan lägga upp det om några dagar. har ingen dator i min verksta just nu men håller på att ordna sig.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Kadett4wd »

Så med andra ord: det enda volvotrimmare behöver sälja i framtiden är ventilfjädrar? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

:lol: det är ju nästan så nu år 2015! men ett grenrör och en bra turbo behövs ju och ett bra bränslesystem som är fullt programerbart+ nån som justerar in det hela.

går ju att bygga motorer på många olika sätt och detta är en bra gat motor som tar ca 1 liter milen landsväg med etanol (motsvarar ca 0.75 liter milen på bensin) sen går den lika snällt som en orginal 940 tills man gasar då jäklar kommer det 600nm direkt :twisted:

vill man ha samma effekt på ett lägre laddtryck och mycket mindre vridmoment+ mera varv så kan man montera ett insug, portad topp och en vassare kam.


på denna motor kan man sen styra laddtrycket på varv och i kombination med vilken växel man har också för att få motorn att ge den effekt /vrid kurva som man vill ha eller som växelådan vill ha :roll:

på denna motor så håller vi allt så enkelt som möjligt så ägaren som är ducktig men nybörjare klarar av att mappa och tuna själv lite så vi kör bara med en STS motorycks regulator med jämt ladd på alla varv och växlar men lätt att bygga på mer Hitech senare. tycker växelådan att det är för mycket vrid så skruvar man bara ned laddtrycket lite.


rätt intressant hur många överbearbetar sina motor konstruktioner för att få liknade effekter. har hört talas om endel riktigt horribla historier om motorer byggda av firmor med pris på säkert en bra bit över 150K kr som "bara" lämnat likande effekt och vrid och som också hållit väldigt dåligt. gäller att köpa grejor och ta hjälp av de som har provat och lärt sig den hårda vägen och som säljer delar man behöver och inte bara sånt som glänser och är dyrt :) fins många fler än jag som är ärliga och som kan detta men många som är mera försäljare än trimmare, eller de som är sugmotortrimmare i botten som försöker sama recept på turbo det blir inte bra även om det kan va fina toppar och kammar mm så blir slutresultatet dåligt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Pacman »

Jag tycker det är jätteroligt att se hur bra man kan göra saker enkelt. Detta är jättebra tips till dagens nytrimmare.

En sak som du dock glömmer bort helt Jens när du pissar på de äldre mer erfarna trimmarna är att du använder ett racebränsle som bara funnits på mackpump i 12år. Före det bränslet fanns kunde man inte bygga såhär enkelt som du gör nu!

Bara för att synliggöra vad jag menar...försök plocka samma effekt lika enkelt på BF95 istället :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag har kört turbo på 98 oktan tidigare på -90 talet så ja det är stor skillnad, men lika stor skillnad är det med modärna styrsystem med logg och BB lamda, och dagens bättre turbos med låga avgstryck :thumbright:

ska väll tilläggas också att mycket är mer uttestat i dag med då det gått några år sen att folk inte är så hemliga (som på vårat trevliga forum) så går utvecklingen fortare frammåt då man lär sig av varandra lite också.

jag säljer sånna hära 450hk B230 kitt som är skräddarsydda för de som vill bygga själv. man kan till och med få med en fin grund mapp :thumbright:

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av The »

Skillnaden med en "överarbetad" motor kanske är att man får samma effekt men till någon bar lägre tryck och lite mer tillförlitlighet än ur 20-40år gamla begagnade prylar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi säger väll att det är så haha! :lol:

ska man ha en motor för bus och man ska ha den i en vanlig gat bil så blir en motor med ganska liten sugmotor effekt roligare och mer användnings bar då den får mycket mer vrid än en mer trimmad motor med mera sug effekt. i dag har man sån koll på allt+ bränslet så håller det faktiskt med volvo beg delar tror det eller ej. volvo la ändå ned en hel del timmar på att få en motor som lirar ihop med alla delar så den håller i väldigt många mer mil än en "race" motor med slamriga smidda kolvar och mycket kolvspel.

va inte menigen att trampa folk på tårna, bara berätta hur man trimmar gat i dag 2015.

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av The »

Det finns kanske ett mellanting mellan fullrace med aluminiumstakar och "slamriga" kolvar och det som kom av produktionsbandet hos volvo för 30 år sen?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Kadett4wd »

Läs om Håkans(pipedreams) toyotamotor i den här forumsdelen.
Han kopierade min kaduttmotor litegranna och fick ett brutalt register med tuffa kamaxlar.
Så myten att vassare sugmaskin med turbo uppepå ger mindre vrid är inte sann.

Men jag har sagt det länge jag med, att idag med så fina motorstyrningar och turbos så kan man lika gärna bara bygga en stabil botten och våldta med turbo om man 'bara' ska ha runt 600hk i 4cyl.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Kirre »

Har en liknande motor i min isbil, kör dock ett av dom "vanliga" kina grenrören och kina turbo på en b230F med h kam. Annars helt std
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av lewwan »

Kul att se lite läsning om den! Jag har annars papperna här, så jag kan lägga upp en bild på kurvan :lakrits:
Volvo 242 -75 454hk/600nm
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av dsimila »

Ja lägg ut en bild på kurvan.. :thumbright: Det fina med såna motorer är att dom finns halvgratis lite överallt. Om en skulle rasa alltså.
Låst