B230FB standard nästan på 454hk
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
B230FB standard nästan på 454hk
Hej tänkte bara berätta snabbt om en motor jag jobbat med några dagar åt en kund. Det är en B230FB av -91 tals model helt original med V kam (på standard inställning ca 5-6 grader advans) men undantaget är steg 1 enkel fjädrar för att kunna varva lite över 6000rpm. den har orginal insug med 1700cc spridare, etanol, ajden 4-1 grenrör med 37mm inv dim sen en super hx 35 med 12# avgashus.
efter en dags fin justering och långsamt ökat laddtryck så lämnade den 600nm i vrid och 454hk/5900rpm. den gav nästan samma effekt vid 6700 rpm där vi satt max rpm. max laddtryck va på slutet ca 2.15bar mellan 3600-max rpm (ingen laddtrycks kurva).
vi mappade tändkurvan snäll under 4800rpm på max laddtryck ca 6 grader för att skona standard B230 stakarna sen mot ca 19 grader vid 5500rpm vid 2.15 bar. vi körde totalt 65 pull.
den passerade 400nm vid 3600rpm då man sveper på ca 600rpm/sek. lite senare än sebbe/roland motorn som hadde sts 247 kam och 4-2 puls splitt grenrör men ändå rätt tidigt vrid
kommer nog bli en kul motor i 240:n som den ska ned i.
mvh jens
efter en dags fin justering och långsamt ökat laddtryck så lämnade den 600nm i vrid och 454hk/5900rpm. den gav nästan samma effekt vid 6700 rpm där vi satt max rpm. max laddtryck va på slutet ca 2.15bar mellan 3600-max rpm (ingen laddtrycks kurva).
vi mappade tändkurvan snäll under 4800rpm på max laddtryck ca 6 grader för att skona standard B230 stakarna sen mot ca 19 grader vid 5500rpm vid 2.15 bar. vi körde totalt 65 pull.
den passerade 400nm vid 3600rpm då man sveper på ca 600rpm/sek. lite senare än sebbe/roland motorn som hadde sts 247 kam och 4-2 puls splitt grenrör men ändå rätt tidigt vrid
kommer nog bli en kul motor i 240:n som den ska ned i.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Inga bromskurvor?
Vad lämnade den i tidigare pull?
Vore intressant att se hur effekten växte fram så kan man ju välja var man kan/vill lägga sig med ett liknande koncept.
Vad lämnade den i tidigare pull?
Vore intressant att se hur effekten växte fram så kan man ju välja var man kan/vill lägga sig med ett liknande koncept.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230FB standard nästan på 454hk
jag kan lägga upp det om några dagar. har ingen dator i min verksta just nu men håller på att ordna sig.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Så med andra ord: det enda volvotrimmare behöver sälja i framtiden är ventilfjädrar?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230FB standard nästan på 454hk
det är ju nästan så nu år 2015! men ett grenrör och en bra turbo behövs ju och ett bra bränslesystem som är fullt programerbart+ nån som justerar in det hela.
går ju att bygga motorer på många olika sätt och detta är en bra gat motor som tar ca 1 liter milen landsväg med etanol (motsvarar ca 0.75 liter milen på bensin) sen går den lika snällt som en orginal 940 tills man gasar då jäklar kommer det 600nm direkt
vill man ha samma effekt på ett lägre laddtryck och mycket mindre vridmoment+ mera varv så kan man montera ett insug, portad topp och en vassare kam.
på denna motor kan man sen styra laddtrycket på varv och i kombination med vilken växel man har också för att få motorn att ge den effekt /vrid kurva som man vill ha eller som växelådan vill ha
på denna motor så håller vi allt så enkelt som möjligt så ägaren som är ducktig men nybörjare klarar av att mappa och tuna själv lite så vi kör bara med en STS motorycks regulator med jämt ladd på alla varv och växlar men lätt att bygga på mer Hitech senare. tycker växelådan att det är för mycket vrid så skruvar man bara ned laddtrycket lite.
rätt intressant hur många överbearbetar sina motor konstruktioner för att få liknade effekter. har hört talas om endel riktigt horribla historier om motorer byggda av firmor med pris på säkert en bra bit över 150K kr som "bara" lämnat likande effekt och vrid och som också hållit väldigt dåligt. gäller att köpa grejor och ta hjälp av de som har provat och lärt sig den hårda vägen och som säljer delar man behöver och inte bara sånt som glänser och är dyrt fins många fler än jag som är ärliga och som kan detta men många som är mera försäljare än trimmare, eller de som är sugmotortrimmare i botten som försöker sama recept på turbo det blir inte bra även om det kan va fina toppar och kammar mm så blir slutresultatet dåligt.
mvh jens
går ju att bygga motorer på många olika sätt och detta är en bra gat motor som tar ca 1 liter milen landsväg med etanol (motsvarar ca 0.75 liter milen på bensin) sen går den lika snällt som en orginal 940 tills man gasar då jäklar kommer det 600nm direkt
vill man ha samma effekt på ett lägre laddtryck och mycket mindre vridmoment+ mera varv så kan man montera ett insug, portad topp och en vassare kam.
på denna motor kan man sen styra laddtrycket på varv och i kombination med vilken växel man har också för att få motorn att ge den effekt /vrid kurva som man vill ha eller som växelådan vill ha
på denna motor så håller vi allt så enkelt som möjligt så ägaren som är ducktig men nybörjare klarar av att mappa och tuna själv lite så vi kör bara med en STS motorycks regulator med jämt ladd på alla varv och växlar men lätt att bygga på mer Hitech senare. tycker växelådan att det är för mycket vrid så skruvar man bara ned laddtrycket lite.
rätt intressant hur många överbearbetar sina motor konstruktioner för att få liknade effekter. har hört talas om endel riktigt horribla historier om motorer byggda av firmor med pris på säkert en bra bit över 150K kr som "bara" lämnat likande effekt och vrid och som också hållit väldigt dåligt. gäller att köpa grejor och ta hjälp av de som har provat och lärt sig den hårda vägen och som säljer delar man behöver och inte bara sånt som glänser och är dyrt fins många fler än jag som är ärliga och som kan detta men många som är mera försäljare än trimmare, eller de som är sugmotortrimmare i botten som försöker sama recept på turbo det blir inte bra även om det kan va fina toppar och kammar mm så blir slutresultatet dåligt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230FB standard nästan på 454hk
fins en liten film på facebooken https://www.facebook.com/pages/Best-Dam ... 8523306131
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Jag tycker det är jätteroligt att se hur bra man kan göra saker enkelt. Detta är jättebra tips till dagens nytrimmare.
En sak som du dock glömmer bort helt Jens när du pissar på de äldre mer erfarna trimmarna är att du använder ett racebränsle som bara funnits på mackpump i 12år. Före det bränslet fanns kunde man inte bygga såhär enkelt som du gör nu!
Bara för att synliggöra vad jag menar...försök plocka samma effekt lika enkelt på BF95 istället
En sak som du dock glömmer bort helt Jens när du pissar på de äldre mer erfarna trimmarna är att du använder ett racebränsle som bara funnits på mackpump i 12år. Före det bränslet fanns kunde man inte bygga såhär enkelt som du gör nu!
Bara för att synliggöra vad jag menar...försök plocka samma effekt lika enkelt på BF95 istället
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230FB standard nästan på 454hk
jo jag har kört turbo på 98 oktan tidigare på -90 talet så ja det är stor skillnad, men lika stor skillnad är det med modärna styrsystem med logg och BB lamda, och dagens bättre turbos med låga avgstryck
ska väll tilläggas också att mycket är mer uttestat i dag med då det gått några år sen att folk inte är så hemliga (som på vårat trevliga forum) så går utvecklingen fortare frammåt då man lär sig av varandra lite också.
jag säljer sånna hära 450hk B230 kitt som är skräddarsydda för de som vill bygga själv. man kan till och med få med en fin grund mapp
mvh jens
ska väll tilläggas också att mycket är mer uttestat i dag med då det gått några år sen att folk inte är så hemliga (som på vårat trevliga forum) så går utvecklingen fortare frammåt då man lär sig av varandra lite också.
jag säljer sånna hära 450hk B230 kitt som är skräddarsydda för de som vill bygga själv. man kan till och med få med en fin grund mapp
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Skillnaden med en "överarbetad" motor kanske är att man får samma effekt men till någon bar lägre tryck och lite mer tillförlitlighet än ur 20-40år gamla begagnade prylar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B230FB standard nästan på 454hk
vi säger väll att det är så haha!
ska man ha en motor för bus och man ska ha den i en vanlig gat bil så blir en motor med ganska liten sugmotor effekt roligare och mer användnings bar då den får mycket mer vrid än en mer trimmad motor med mera sug effekt. i dag har man sån koll på allt+ bränslet så håller det faktiskt med volvo beg delar tror det eller ej. volvo la ändå ned en hel del timmar på att få en motor som lirar ihop med alla delar så den håller i väldigt många mer mil än en "race" motor med slamriga smidda kolvar och mycket kolvspel.
va inte menigen att trampa folk på tårna, bara berätta hur man trimmar gat i dag 2015.
mvh jens
ska man ha en motor för bus och man ska ha den i en vanlig gat bil så blir en motor med ganska liten sugmotor effekt roligare och mer användnings bar då den får mycket mer vrid än en mer trimmad motor med mera sug effekt. i dag har man sån koll på allt+ bränslet så håller det faktiskt med volvo beg delar tror det eller ej. volvo la ändå ned en hel del timmar på att få en motor som lirar ihop med alla delar så den håller i väldigt många mer mil än en "race" motor med slamriga smidda kolvar och mycket kolvspel.
va inte menigen att trampa folk på tårna, bara berätta hur man trimmar gat i dag 2015.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Det finns kanske ett mellanting mellan fullrace med aluminiumstakar och "slamriga" kolvar och det som kom av produktionsbandet hos volvo för 30 år sen?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Läs om Håkans(pipedreams) toyotamotor i den här forumsdelen.
Han kopierade min kaduttmotor litegranna och fick ett brutalt register med tuffa kamaxlar.
Så myten att vassare sugmaskin med turbo uppepå ger mindre vrid är inte sann.
Men jag har sagt det länge jag med, att idag med så fina motorstyrningar och turbos så kan man lika gärna bara bygga en stabil botten och våldta med turbo om man 'bara' ska ha runt 600hk i 4cyl.
Han kopierade min kaduttmotor litegranna och fick ett brutalt register med tuffa kamaxlar.
Så myten att vassare sugmaskin med turbo uppepå ger mindre vrid är inte sann.
Men jag har sagt det länge jag med, att idag med så fina motorstyrningar och turbos så kan man lika gärna bara bygga en stabil botten och våldta med turbo om man 'bara' ska ha runt 600hk i 4cyl.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Har en liknande motor i min isbil, kör dock ett av dom "vanliga" kina grenrören och kina turbo på en b230F med h kam. Annars helt std
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Kul att se lite läsning om den! Jag har annars papperna här, så jag kan lägga upp en bild på kurvan
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: B230FB standard nästan på 454hk
Ja lägg ut en bild på kurvan.. Det fina med såna motorer är att dom finns halvgratis lite överallt. Om en skulle rasa alltså.