B230FB standard nästan på 454hk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Steve »

Förstår inte varför det ska hållas på och drygas i varenda tråd som Jens startar? Självklart går det bygga på andra sätt...och även dom sätten går att kritisera

Jag tycker då personligen att det är riktigt fränt med den effekten ur en orörd motor för en tusenlapp som vem som helst kan bygga utan att ens öppna den. Vill se mer sånt här och jag är nog inte den enda
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av lewwan »

Tycker precis som steve. Jag blev inspirerad av rogers bygge, pressa effekt ur en nästan standard b230 för att se hur mycket orginalgrejer pallar med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Sten »

Håller med ovanstående!

Tycker det är väldigt intressant att läsa Jens projekt,har inte sett så många projekt av dom som kritiserar?! Därav inte sagt att dom inte kan,finns som sagt många sätt att bygga på och det är bra att det blir diskution. Men den får ju gärna vara kreativ och inte bara bli negativt! Förstår att Jens blir less att lägga upp saker,men om inte han gjorde det så tror jag forumet skulle få en stor förlust!

Uppdatera gärna hur motorn fungerar och om du måste skruva "hela" tiden!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Johan Lindberg »

Kan ni inte se att ni diskuterar olika koncept och mål? Skall man åka bana så är ju inte 20k mils oöppnad motor med lastbilsturbo och 2bars ladd det bästa, Lika så om du bara har en bil du skall busa lite eftervägen med å köra en vända på strippen per år så kanske du inte skall dra igång ett 200k kronors bygge som slutar med att det står i garaget å säljs i delar sen för att du sköt över målet å inte var så dedikerad.

Man läre ju alltid fråga sig vad man är ute efter vad man är beredd att satsa på å fundera hur man maximerar resultatet av det hela efter dessa mål å krav.

Jag tycker de är fascinerande att sen man började intressera sig av bilar så har det ju skett en revolution med vad man kan plocka för effekter, iaf om man ser till prislappen, Aggregat, sprut och tillgången på information är ju en riktig nyckelöppnare. (som iof den yngre generationen vill ha serverad på silverfat även fast den ligger öppet å man bara läre söka lite)

Det är ju perfekt att kunna köpa ett sprut en lastbilsturbo å kunna plocka 400hp+ ur en skrot motor som faktiskt "håller" någorlunda.

Många är ju intresserad av att lära sig då känns de ju som att det är bättre att kunna göra de på en skrot motor å våga labba med. När man fått lite kläm på mappning osv så kan man börja fundera på att plocka ihop en finare motor. Sen med bättre register kommer ju drivlinan få mer spö, vilket blir ytterligare en kostnad vilket kanske gör att om man skall bygga en motor för en massa pengar sen får man ett register som dödar drivlinan så har du en massa slantar att lägga där, att tröskeln för att ens börja blir för hög.

"2015 innebär att man ska ta en gammal trött motor ge den en jävla massa laddtryck sen styra ner allt med ett programmerbart styrsystem" Det handlar inte om att man SKALL utan att man KAN.
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Dan (gearhead) »

Håller med ovanstående också. Fränt är det iaf. All heder till Jens som faktiskt törs och vill lägga upp lite motorkombinationer och resultat till skillnad från många andra.
Z28
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av lewwan »

Sten skrev:Håller med ovanstående!

Tycker det är väldigt intressant att läsa Jens projekt,har inte sett så många projekt av dom som kritiserar?! Därav inte sagt att dom inte kan,finns som sagt många sätt att bygga på och det är bra att det blir diskution. Men den får ju gärna vara kreativ och inte bara bli negativt! Förstår att Jens blir less att lägga upp saker,men om inte han gjorde det så tror jag forumet skulle få en stor förlust!

Uppdatera gärna hur motorn fungerar och om du måste skruva "hela" tiden!
Ska nog göra en projekttråd här på sävar då kan ni följa hur mycket mek de blir med motorn


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Men om Jens kommer med helt felaktiga påståenden som är helt tagna ur luften måste han väl kunna motsägas.
Speciellt eftersom hans uttalanden skadar oss professionella trimmare så måste vi argumentera emot.
Jag lägger in en konversation med Mattias Jönsson som hela tiden står och bromsar bilar professionellt och inte som Jens bara har det som bisyssla.

den 2 juli 18:27
Kör din svågers grabbs bil
I bänk?
Ja vår bänk
Han blev övertalad av den som sålde sprutet att stoppa i nån fjantkam från Jens Gustavsson istället för den som jag valt.
Så den är inte direkt optimal, kunde lika bra kört en K, det hade nog funkat bättre.
Bilen levererade precis som vanligt när dina toppar sitter på!
Alldeles för litet avgashus och turbo, samt sinnessjukt varmt gav den typ 400hk vid ett bar i 40 graders värme.
Det är sjukt bra med tanke på turbon!
Det är ändå rätt OK. Varför köper dom såna små jävla aggregat?
I vår bänk är det sjukt bra med tanke på omständigheterna! Trodde först inte på det så vi startade om dynon.
Ingen 8v som lämnat dom effekterna med dom modsen.
Eller jo en annan från Småland som du med gjort toppen och kammen till den gav över 450hk på 1 bar
Han skulle haft större turbo och det skulle varit kallare ute. Idioti att köra när det är så här varmt.
Bilen drar hårt hela vägen till 7500rpm iaf
Det är ju bra med tanke på turbon och STS 247 kam med 114 grader till twin entry.
Synd att han sabbar det med för litet avgashus och mottryck.
Jag trodde han skulle ha över 500 hästar så jag fattar inte varför dom har köpt så liten turbo.
Minsta avgashuset på en Hx35a. Den motorn hade behövt Super HX40 med 16 eller 19 hus minst.
Sjukt snygg kurva iaf. Den går ju att misshandla upp 500 med laddtryck men det är där ingen mening med. Vi la oss på 1.4 bar och säkert det dubbla i avgasmotryck
Lär byta turbo så motorn får andas. Trots allt detta så är det imponerande
Grenröret har han köpt hos turbobanditen, undrar vem som sålt på honom den lilla turbon?
Jag sa till honom att höra med dig om mappning för jag fick inget förtroende för den andra killen.
Jag sa till dom att hälsa från mig när de ringde men det gjorde dom inte och då hade du bara velat köra BMW.
Bra att det blev du som tog den.
Det roliga är att alla toppar som varit hos dig levererar mer effekt än konkurrenternas.
Körde vår Nissan som du gjort toppen till den lämnar betydligt mer än kundernas Nissans trots att dom har större turbo hahaha
Det är ju kul att höra att man gör nåt bra. Det skulle alla kärringar som gnäller hört.
Är man duktig så ska man höra det.
Körde en bil med Jens topp och kam förra året och den var inte i närheten av denna idag trots alla motsättningar.
Kul att gå till jobb när man vet en sån bil ska komma.

Det går väl att lista ut vem som skriver vad av mig och Mattias.
Jens vänder på verkligheten när han säger att en otrimmad motor lämnar mer vrid vid samma effekt.
Ja om den är så strypt att den går in i väggen mellan max vrid och max effekt ja. Inte annars.
Mattias kan säkert lägga till mer eftersom han har stor erfarenhet av olika byggen.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den mån sep 28, 2015 2:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av PFR »

Nu tycker jag ni lugnar ner er :) Om ni läser inledningen av vad Jens börja skriva först så upptäcker ni att det är han som börjar med att sprätta på hängsler om att de finns folk som betalar massor med pengar som han kan åstadkomma för en 5 och 1 snus. Jag påvisar att så är inte fallet samt att de är stora skillnader på en motor som är bygg korrekt för dess uppgift vs en motor man bara vill vålda med. Sedan var det han som slänger ur sig om att detta är 2015 och påvisar att de plöjs nya riktlinjer i sävar på vad som går och hur det ska göras. Jag tycker det på är kul med dessa projekt och skulle gärna diskutera många saker mer djupgående om det gett mig nått i utbyte och det finner jag inte här och det skall inte tolkas som att ni inte kan nått utan endast tolkas att vi har olika mål med vårt jobb inget annat. Däremot måste ni ju på fatta att har man håll på så länge som vi alltså jens med fler så möter vi olika öden och jag tycker att vår uppgift många gånger kanske ge fakta och grunder på många saker rent basics så det blir bra. Nog om det tur de finns jobb åt dom flesta och olika mål med vad man vill ha uträttat så alla utvecklas och lär sig :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Kadett4wd »

Sitter och småskrattar och tänker ja är det nån som slår på stora trumman direkt så är det.....

Jag anser också det lite tråkigt, men världen har kommit att bli såhär.
En 500hk maskin är inget hokus pokus idag.

Alla proffesionella topplocksportare behöver numera med dagens teknik börja leta efter en bisyssla.
Det är iaf ett faktum.


Kör hårt Jens!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

500 hk är bara en parameter. Det behövs många fler parametrar för att det ska bli en bra motor.
Ska snart sätta mig och porta en traktorpullertopp.
Men gjutjärn är så slitsamt och jobbigt att jag borde nog be honom ringa Jens istället så laddar han fram effekten.
Vem vet, inom kort kan han nog t.o.m. SMS:a över den. Det är ju trots allt 2015.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Kadett4wd »

En kompis ska göra en 450hk volvo b230, jag frågade varför han ville porta?(detta är nån månad sedan)
Bygg en stabil botten istället och köp en fin turbo istället för portarpengarna sade jag.
Han skulle absolut porta ändå, så jag tog inte åt mig jobbet.
Han gick till en annan knickedick och köpte sedan en skitturbo.

Jag ansåg man kan porta som nästa åtgärd istället för att kanske bygga om hela rörsystemet då han återigen köper en annan skitturbo då den första rasat och han vill ha lite mer fläsk.

Det är bara att acceptera, turbo blåser liv i vilket skit som helst.
så ni som tar illa vid er, koncentrera er på vassa sugmotorer, där det inte finns denna extralunga.
Sen om det kommer nån och vill ha '1000hk+' ur en 531 topp, då kan ni höja på ögonbrynen istället och ge dem all erfarenhet ni har, den killen är villig att betala eran månadslön.

Det är mitt tips.

Makalöst lågt att lägga upp en skitsnackardiskussion iaf Erland.
Den kan ni hålla för er själva.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

Fakta är inte skitsnack Patrik.
Skitsnack utan fakta får du stå för.
Och Jens som skriver att en oöppnad motor faktiskt presterar bättre än en som är specialbyggd
vilket var anledningen till att jag överhuvudtaget svarade.
Lika sant som att man kan köra landsväg på 0,75 med E85 i en turbomaskin som dessutom är oöppnad efter 20000 mil.
Då får man köra som en riktig liten get.
Det är givetvis så att man alltid får vad man betalar för.
Sen ska man spendera sina pengar vist, där dom behövs mest först.
En stabil grund att stå på är en bra början men är en 20000 mils oöppnad FB verkligen det?
I det fallet har ju Jens alltid fått backa på vridet för att inte böja vevstakarna.
En bra motor behöver inte vara dyr även om den är dyrare än en oöppnad men betala får alla förr eller senare.
Många för sin snålhet och okunskap när dom startar ett projekt och snålar på delar på fel ställen.
Det är t.ex. inte lönt att göra för mycket med toppen om man inte har ett bra insug, avgasgrenrör och anpassad kam.
Men på just en 230 finns det otroligt mycket att hämta i toppen jämfört med t.ex. vitmotorerna.
Jag hade satsat på en bra botten först och främst som klarade framtida effektmål.
Sen bra grenrör och turbo.
I sista hand hade jag satsat på toppen och kammen för den kräver de andra delarna för att komma till sin rätt.

Jens projekt är kul och det är inte dom jag kritiserar utan snarare bristen på kontakt mellan hjärnan och tangentbordet
när det gäller vissa uttalanden.

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Steve »

Erland Cox skrev:Lika sant som att man kan köra landsväg på 0,75 med E85 i en turbomaskin som dessutom är oöppnad efter 20000 mil.
Vars har du läst det Erland? Håll dig till fakta :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av Erland Cox »

OK, det stod att han kunde göra det på bensin, jag skrev fel men det går fan inte det heller.
Jag såg att ST censurerade också, jag skrev inte get utan fixxa, but ut x mot t.
Vilka konstiga sexuella preferenser ni har i Sävar.

Erland
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230FB standard nästan på 454hk

Inlägg av dsimila »

Men banan! :hihi: En original gatmotor är väl just det bäst anpassade för att köras på gatan.
Tänk hur vridkurvan skulle se ut med hårdare vevstakar.
Låst