Vridmoment i en motor betyder ingenting för dess prestanda utan det gör effekten.
Vridmoment gånger varvtal genom en konstant ger effekt och effekt flyttar på saker vilket vridmoment inte gör.
Det är medeleffekten som styr hur effektiv en motor är och den beror både på vridmoment och varvtal.
Då är ju cirkeln sluten och vi är tillbaka i år 1975 igen vad det gäller motoruppbyggnad.
Enda skillnaden är turbon och styrningen, mest styrningen.
Jag lärde mig att inte vara laddtrycksfixerad utan att titta på tryckskillnaden över motorn istället.
Jag såg misstagen Volvo gjorde i grupp A och den termiska belastningen det innebar på motorn.
Sen hade jag ju aldrig iden att strypa tryckskillnaden med gasväxlingssystemet så som man gjorde på turbo bilar förr.
Och tydligen här på Sävar år 2015.
Normalt på en sugmotor av typ appendix K byggd på en B23 som jag trimmar är 280Nm och över 230 hästar.
Då ligger kompressionen på 12:1 så grundvridet blir något lägre med sänkt komp.
En sån motor har mer vrid än en standardmotor överallt från tomgång och upp.
Följaktligen har den bättre effekt och dragvillighet än en standardmotor över hela registret.
Funkar fint att köra från 3000 varv till 8000 varv beroende på greppet i underlaget.
Skulle jag bygga en gatturbo så hade jag valt en FS300-13 kam med 108 graders lobseparation, finns för 1600:- hos KL racing.
Den är god för 200 hästar och 250Nm i en 10:1 motor som man sen kan sätta turbo på.
Sen kan man med turbons storlek och laddtryck styra hur mycket effekt man vill ha.
Max effekt på en sån motor i sugutförande hamnar mellan 5800 och 6000 varv, max vrid ungefär 1500 varv tidigare.
Den kommer att hålla effekten bra till över 7000 varv.
En 46-38 topp portad efter kammen, ett bra insug gärna med separata spjäll och ett kort twin entry pulssplittat grenrör.
Sen får han med den laddtrycksvåldtagna bilen antingen smyga iväg från korvmojen eller nöja sig med att köra runt och bränna däck och dumpa.
Den här tråden kanske handlar om Jens och likasinnade:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=12510
Erland