Inertia, lägga ihop vikter?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inertia, lägga ihop vikter?
Jag har inte riktigt hittat info, testar fråga här.
Om man har en rulle som är kopplad till en annan rulle med kedja eller vinkelväxlar.
Hur kontrollerar man inertian?
På rullarna är enkelt, men all övrig massa som dras runt, hur kollar man den?
Är det enklaste att sätta upp en 1hk elmotor och låta den accelerera bänken från noll och justera inertian tills det visar 1hk i diagrammet?
Om man bortser från effektförlusterna i drivningen alltså.
Om man har en rulle som är kopplad till en annan rulle med kedja eller vinkelväxlar.
Hur kontrollerar man inertian?
På rullarna är enkelt, men all övrig massa som dras runt, hur kollar man den?
Är det enklaste att sätta upp en 1hk elmotor och låta den accelerera bänken från noll och justera inertian tills det visar 1hk i diagrammet?
Om man bortser från effektförlusterna i drivningen alltså.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
tror inte på att de flesta 1hp-elmotorer levererar så exakt särskilt vid svep!
men man kan kanske linda tråd runt rullen och hänga på känd vikt i andra änden!?
men man kan kanske linda tråd runt rullen och hänga på känd vikt i andra änden!?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
En kedja ellet nån annan liten detalj gör ingenting för inertian, de behöver inte räkna med. Att räkna vikterna för inertia räcker inte, luftmotstånd och bearings friktion måste veta. Det vet man inte så lättast är att man mätar bilar eller motorcyklar och finjusterar efter de. Ingen inertiabänk har inte precis de rätta effektsiffrorna men är en bra verktyg.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
Ja eller 10hk.. Var bara ett exempel.fredde_vit_pv skrev:tror inte på att de flesta 1hp-elmotorer levererar så exakt särskilt vid svep!
men man kan kanske linda tråd runt rullen och hänga på känd vikt i andra änden!?
Men jag fann all info på en dyno tillverkares sida.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
Har hittat en excelfil som beräknar detta:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
ser vetenskapligt och bra ut! jag ska prova det på min MC dyno nu när den snart är klar.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
Har kalibrerat enligt den principen nu.
Det blev nästan 20 mer i inertia värde än då jag räknade fram och lade ihop.
länk:
http://dtec.net.au/Downloads.htm
Det blev nästan 20 mer i inertia värde än då jag räknade fram och lade ihop.
länk:
http://dtec.net.au/Downloads.htm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
Lätt att kolla om du laddar ner excel filen på http://www.sportdevices.com/download.php
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Inertia, lägga ihop vikter?
Den där är väl bara till för att lägga ihop vikter som jag iofs efterfrågade i topic?
Efter hand då jag tänkte vid igångkörningen av min bänk så blev det svårare och svårare.
Då bänken innehåller frihjul,koppling,2 kedjor, bromsskiva med nav, lagerfriktion(5lager).
Att då göra ett enkelt test med fallande vikt som Fredde tipsade om kändes absolut enklast och mest exakt då det inkluderar allt i en enhet, utan risk för räknefel på enskild komponent.
Jag var även i kontakt med Performance Trends och Kevin nämnde att det är absolut enklaste och snabbaste sättet att få ut den rätta inertian.
Dessutom kan man enligt exemplet lätt få fram bänken egna friktion i lager/kedjor.
Och med lite finurlighet kan man även mäta friktionen i själva motorn.
Så jag kör på exemplet med fallande vikt, siffror min dynomula presterar har visat sig vara på 'rätt bana' iaf.
Helt klart jämförbara siffror mot andra liknande maskiner med förbehållet att min bänk visar kanske 0.8-1hk mera vid ca 1000rpm på svänghjulet än dyno som mäter mot däcket.(en rulldyno varierar lite i förlusterna beroende på varvtal på 'däcket')
Ett tips är iaf då man använder excelfilen med fallande vikt är att avrunda alla mätvärden man får åt det håll som i slutänden ger minst inertia.
Just pga få bort 'glädjebänken'.
Mvh
Efter hand då jag tänkte vid igångkörningen av min bänk så blev det svårare och svårare.
Då bänken innehåller frihjul,koppling,2 kedjor, bromsskiva med nav, lagerfriktion(5lager).
Att då göra ett enkelt test med fallande vikt som Fredde tipsade om kändes absolut enklast och mest exakt då det inkluderar allt i en enhet, utan risk för räknefel på enskild komponent.
Jag var även i kontakt med Performance Trends och Kevin nämnde att det är absolut enklaste och snabbaste sättet att få ut den rätta inertian.
Dessutom kan man enligt exemplet lätt få fram bänken egna friktion i lager/kedjor.
Och med lite finurlighet kan man även mäta friktionen i själva motorn.
Så jag kör på exemplet med fallande vikt, siffror min dynomula presterar har visat sig vara på 'rätt bana' iaf.
Helt klart jämförbara siffror mot andra liknande maskiner med förbehållet att min bänk visar kanske 0.8-1hk mera vid ca 1000rpm på svänghjulet än dyno som mäter mot däcket.(en rulldyno varierar lite i förlusterna beroende på varvtal på 'däcket')
Ett tips är iaf då man använder excelfilen med fallande vikt är att avrunda alla mätvärden man får åt det håll som i slutänden ger minst inertia.
Just pga få bort 'glädjebänken'.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!