Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 18, 2017 10:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: lör nov 28, 2015 6:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1661
Kadett4wd skrev:
Ska ni på nåt vis få 99.9% repeterbart resultat måste man ju annulera felkällor.
Saker såsom gummi som ändrar form med ökat moment.
Vid Utrullning deformeras exempelvis inte däcken lika som då de belastas med massvis med kraft som under själva pullet.
Hjulen 'klättrar' inte lika på rullen heller.

Öppna ögonen för lite fysik istället för att lita på att er egna utrustning är bäst.
Var självkritiska!

Att sitta och påstå att bil efter bil lämnar korrekta resultat i sin rulle jämfört med motorlab är otroligt kaxigt.
Och lämnar då utrymme för diskussion.

Det är dessutom roligt hur blinda många är.
De kräver däck i gott skick då man kommer till deras bänk?
Varför?

De däcken som ofta döms ut som också gått hundratals mil på väg efter domen, går sönder efter 10min effektiv tid i dyno.



Så du tror på fullaste allvar att du har 99.9% repeterbarhet i en motordyno? Märks att du tillbringat för lite tid där med :roll:

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: lör nov 28, 2015 7:34 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Bäst repeterbarhet måste man ju få om man bara accelererar en vikt helt utan att bromsa den.
Förutsatt att den har rätt vikt till motorn som ska bromsas.
Färre variabler kan man inte få.

Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: sön nov 29, 2015 9:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1449
Ort: Skelleftehamn
Nu måste vi skilja på repeterbarhet och felkällor, då man kan ha repeterbara fel.
Jag skulle vilja säga att de flesta fel som är för dyno med rullar är repeterbara (inom en normal bänkdag).
Jag hade själv velat se en bänk där centrum på hjulet kontra rullens centrum mäts under acceleration mest för att se om detta verkligen är en dynamisk felkälla eller inte.

Har själv arbetat med lastcellar och har arbetskollegor som är fruktansvärt duktiga på dessa (såpass att det t.ex rings till Vishay PG och får de att uppdatera hård/mjukvaran med nya funktioner till nästa serie/version.)
För att en lastcell ska ha rätt mätvärde så är det oerhört viktigt hur dessa/denne sitter monterad och hur konstruktionen runt är.
Bara en sådan sak som hur rakt golvet är kan göra oerhörda skillnader på en fel in-shimsad ram. Nu snackar vi mäta in ramen med maskinpass!
Heter då bromsbänken Bosch så hjälper inte det tyvärr ;)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: mån nov 30, 2015 8:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Mattias J skrev:
Kadett4wd skrev:
Ska ni på nåt vis få 99.9% repeterbart resultat måste man ju annulera felkällor.
Saker såsom gummi som ändrar form med ökat moment.
Vid Utrullning deformeras exempelvis inte däcken lika som då de belastas med massvis med kraft som under själva pullet.
Hjulen 'klättrar' inte lika på rullen heller.

Öppna ögonen för lite fysik istället för att lita på att er egna utrustning är bäst.
Var självkritiska!

Att sitta och påstå att bil efter bil lämnar korrekta resultat i sin rulle jämfört med motorlab är otroligt kaxigt.
Och lämnar då utrymme för diskussion.

Det är dessutom roligt hur blinda många är.
De kräver däck i gott skick då man kommer till deras bänk?
Varför?

De däcken som ofta döms ut som också gått hundratals mil på väg efter domen, går sönder efter 10min effektiv tid i dyno.



Så du tror på fullaste allvar att du har 99.9% repeterbarhet i en motordyno? Märks att du tillbringat för lite tid där med :roll:


Istället för att försöka sitta och dumförklara,, förklara istället.
så tillsvidare ignorerar jag dig.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Senast redigerad av Kadett4wd mån nov 30, 2015 8:16 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: mån nov 30, 2015 8:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Erland Cox skrev:
Bäst repeterbarhet måste man ju få om man bara accelererar en vikt helt utan att bromsa den.
Förutsatt att den har rätt vikt till motorn som ska bromsas.
Färre variabler kan man inte få.

Erland.



Ja det är korrekt, men däcken är sån dynamisk variabel att hur än bra bänken kan visa korrekta värden så kan det balla ur snabbt om däcken ger sig.
Och deformationen på däcken ändrar sig ju hela tiden då de belastas olika i olika hastigheter med olika moment.
Att bromsa med tåghjul och stumt chassi vore bäst mao.
Praktiskt omöjligt, men då närmar vi oss iaf.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: sön dec 27, 2015 11:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Det är sant kadett. Men alla som har bänkar påvisar inte vad du säger heller. Jag har en Maha lps13 (gissar folk att den heter, jag vet faktiskt inte). Dubbelrulle utan sammankopplad fram o bakrulle. 318mm i diameter. Ja jag har däckdeformationer. Har egna däck jag kör med, helst med bara nån mm mönster kvar för fästets skull. Jag kör mest rallybil men nån gatbil, rallycrossbil slinker in. Jag har kommit fram till inertiavärdet 8 på min bänk, genom vikter och lastcellsprov. Och tills nån bevisar/övertalar mig om att det är fel kör jag på det. Säger inte att min är rätt, men skiter också i att andras visar ofta mer.(ibland mindre eller likvärdigt) jag kör med sportdevices sp5 vilken jag känner är rätt överlägsen vad gäller vad man får för pengen (inkl support o hjälp). Frågan är ju vad man använder bänken till. jag kommer aldrig köra emissionstester så tiondelar kvittar i stort. Med defekterna du anser jag har på min bänk till trots så repeterar det bra o jag kan göra mina kunder nöjda. Jag kikar mest på kurvorna utseende, var man vinner och förlorar. Och ser till att kundernas motorer går bra o förhoppningsvis inte pajjar. Siffrorna(maxeffekt o vrid) är ju bara 1 mätt punkt/st o säger rätt lite som ensamma siffror. Ihop med graphen så får man dock en referens. Har testat några ggr med samma bilar, samma däck fast en tid emellan. Allt från några dagar till några månader o det kan skilja på drivhjulseffekt pga uppspänning, krokiga axlar, olika temp i transmissionen osv. Men efter utrullning så skiljer det sällan mer än nån hk i "beräknad motoreffekt" så till det jag använder den till funkar det bra! Deformation o andra defekter som sker, sker ju lika repa efter repa så det blir just repeterar! Klart som korvspad att en motorbänk är exaktare o bäst på framförallt låsta varvtal. Erlands förslag om ren inertia på en motorbänk är ju klart bäst vid acctest. Alla pratar så väl om navbänkar, o vist har de inga däcksförluster, men du vet ju heller inte transmissionsförlusterna alls!!??

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Senast redigerad av Matti johansson sön dec 27, 2015 12:19 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: sön dec 27, 2015 12:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1563
Ort: Skånska Landsbygden
Kadett4wd skrev:
Mattias J skrev:


Så du tror på fullaste allvar att du har 99.9% repeterbarhet i en motordyno? Märks att du tillbringat för lite tid där med :roll:


Istället för att försöka sitta och dumförklara,, förklara istället.
så tillsvidare ignorerar jag dig.



Vad gör du om dagarna Patrick??
Mattias sitter 8-10h om dagen i sin dyno och mappar bilar, 6-7 dagar i veckan!! Han har gjort så i ett par år nu.
Att ignorera den nivån av erfarenhet är bara precis stenkorkat och säger mer om dig än något av det du skriver!!

Mattias och Erland har ju sagt åtskilliga ggr att det är just däcken som sväljer bort 70-80% av den energin som kallas "drivlineförluster" och som räknas bort genom utrullning i sådana bänkar. Mattias har även förklarat att hans utrullade siffror, sk "Motorhästar" väldigt ofta stämmer bra överens med de siffror samma bilar får som navhästar i en navdyno. Det slår på runt 10% vilket faller inom ramen för väderlek etc dvs de faktorer du nämner, som kan påverka ALLA bromsbänkar, inte bara rullar.

Med detta som bakgrund så tycker du det är konstigt att Mattias kräver friska däck på bilarna av sina kunder???
Han gör det av ERFARENHET av att spränga däck i dynon. Har du gjort det nån gång Patrick? Har du städat en chassiedyno efter en däcksprängning nån gång?

Ett gott råd framöver Patrick: Prata om saker du VET med självsäkert förtroende. Var ödmjuk med saker du TROR!

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: sön dec 27, 2015 1:44 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1338
Ort: Umeå
Matti johansson skrev:
Har egna däck jag kör med, helst med bara nån mm mönster kvar för fästets skull.

Det där har kompisen som haft en rullande landsväg också kommit fram till efter många bilars bromsningar.
Gamla hockeypuckar typ.... lagom bredd och inga lågprofilare.

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: sön dec 27, 2015 2:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Pacman skrev:


Vad gör du om dagarna Patrick??
Mattias sitter 8-10h om dagen i sin dyno och mappar bilar, 6-7 dagar i veckan!! Han har gjort så i ett par år nu.
Att ignorera den nivån av erfarenhet är bara precis stenkorkat och säger mer om dig än något av det du skriver!!

Mattias och Erland har ju sagt åtskilliga ggr att det är just däcken som sväljer bort 70-80% av den energin som kallas "drivlineförluster" och som räknas bort genom utrullning i sådana bänkar. Mattias har även förklarat att hans utrullade siffror, sk "Motorhästar" väldigt ofta stämmer bra överens med de siffror samma bilar får som navhästar i en navdyno. Det slår på runt 10% vilket faller inom ramen för väderlek etc dvs de faktorer du nämner, som kan påverka ALLA bromsbänkar, inte bara rullar.

Med detta som bakgrund så tycker du det är konstigt att Mattias kräver friska däck på bilarna av sina kunder???
Han gör det av ERFARENHET av att spränga däck i dynon. Har du gjort det nån gång Patrick? Har du städat en chassiedyno efter en däcksprängning nån gång?

Ett gott råd framöver Patrick: Prata om saker du VET med självsäkert förtroende. Var ödmjuk med saker du TROR!


yada yada yada.
Var väl inte höga odds på att du skulle vädra dina tankar,, jag ignorerar dem med.
ja,, jag har en dyno i källaren...........

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: sön dec 27, 2015 2:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
super7 skrev:
Matti johansson skrev:
Har egna däck jag kör med, helst med bara nån mm mönster kvar för fästets skull.

Det där har kompisen som haft en rullande landsväg också kommit fram till efter många bilars bromsningar.
Gamla hockeypuckar typ.... lagom bredd och inga lågprofilare.


Ja bäst är som jag skrev tåghjul.. men praktiskt omöjligt.
Dynokillarna försöker ju efterlikna detta i den mån det går med stenhårda gamla däck.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite info om rullar
InläggPostat: sön dec 27, 2015 2:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
nja lokhjul skulle funka om bettet fanns så att säga, men vi har ju lite fler parametrar att ta hänsyn till. fälgar som sällan är 100 runda, fjädring, rörelser i bilen osv. så därför normalprofil. lågprofil funkar sämre, hänger i sämre. är väl för lite "kompromiss" i dom.

Men saken är den att det funkar!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010