Sida 1 av 2

Lite info om rullar

Postat: mån okt 19, 2015 5:47 am
av Kadett4wd
Kolla filmen överst i högra kolumnen.
Den förklarar en hel del, och bevisar varför rullar är så 'variabla' landet över.
http://www.dynomitedynamometer.com/dyno ... h-talk.htm

Och i övrigt finns det väldigt med info på den sidan.

Re: Lite info om rullar

Postat: tor nov 26, 2015 3:14 pm
av Kadett4wd
Uppar lite fastän den låg på första sidan.
kolla videon och studera sidan.

Ni med bromsrullar lär lyfta ett och ett annat öga.

Re: Lite info om rullar

Postat: tor nov 26, 2015 4:00 pm
av Mattias J
Gammal skåpmat. Att rullarna visar olika är inget konstigare än att navdynosarna skiljer lika mycket när man jämför Rototest vs Dynapack vs Dynocoms DC pods vs Land and Sea.

Du kanske skulle tillbringa lite mer tid i ett bromsrum med olika utrustningar som oss andra och få lite erfarenhet?

Re: Lite info om rullar

Postat: tor nov 26, 2015 4:16 pm
av Kadett4wd
Åjo.. läs lite.
tror inte på nåt vis du läst allt där.
Då skulle du inte hävda det du gör.
Huruvida Jag har tillbringat nog med tid vid bromsningar för att se däck formligen smälta på rullar är inte upp till dig att bedöma.(bromsade min första bil 1992 på rullar)
Det gör de inte i verkligheten då de rullar på plan mark, det går inte att komma runt.

Inte förrens rullen är runt 1100mm och över i diam så börjar det likna verkligheten med däckdeformation.
Helst ska den vara 1500mm i diam eller uppåt.
Good Year Firestone och Bridgestone har lämnat info till Land and sea vad deras däck klarar.

När man läst den där sidan och klickat på alla filmer så förstår man att den bromsör som hävdar att dennes rulle stämmer perfekt är ute och cyklar.

Re: Lite info om rullar

Postat: tor nov 26, 2015 4:37 pm
av Mattias J
Förklara gärna skillnaderna i effekt på navdynosarna.

Re: Lite info om rullar

Postat: fre nov 27, 2015 3:25 pm
av Kadett4wd
Förstår inte vad du vill veta?

Re: Lite info om rullar

Postat: fre nov 27, 2015 6:47 pm
av DreRacing@
Att mäta effekt på en rulle är ju bara ren matematik!
man accelrerar rullen, och mäter hur fort den accelrerar.
Och iomed att rullen väger det samma varje gong :shock: så vill det vara hur repeterbart som hellst.
Man kan även mäta rullmotståndet man får mot rullen.
Jag vil kalla den videon där BS. min rulle visar det samma som andra rullar om intertiavärdet är kalibrerat rätt.
om man åker med 3-part software så fins det inget att lägga till på formeln iaf, så det är BS

Re: Lite info om rullar

Postat: fre nov 27, 2015 9:57 pm
av Kadett4wd
Jag vill dock med bestämdhet tro att land and sea vet ett och annat.
Och om nån enstaka tror sig veta bättre så får jag intrycket av att denne är full i bs själv

Men jag brukar ursäkta det med att folk missförstått av olika anledningar.

Re: Lite info om rullar

Postat: fre nov 27, 2015 11:14 pm
av Mattias J
Kadett4wd skrev:Förstår inte vad du vill veta?
Du säger att bussningar, däck, repeterbarhet mm är ett skämt när det gäller rullar, detta trots att du inte tillbringat många timmar sammanlagt i ett par sen 1992.
Frågar igen.
Dom använder samma retarders dvs Frenelsa och lastceller i nästan allihop och ändå skiljer dom lika mycket som mellan olika rullar runt om i landet trots att rullen och däcken är ute ur ekvationen. Hur går detta till då? Dom är ju inte ett dugg mer överens trots att variablerna är desamma trots att metoderna påminner väldigt mycket om en motordyno.

Re: Lite info om rullar

Postat: lör nov 28, 2015 10:39 am
av Kadett4wd
Vid kalibrering av bänken menar du?

Re: Lite info om rullar

Postat: lör nov 28, 2015 11:55 am
av Jarmo Y
Du måste fatta att Dynomite-video är en försäljningsargument. Ring tex. till Bosch att de har för lilla rullorna, att du vet det bättre än de, få se hur de skrattar till dej.. :lol:
En Dansk HPA är närmare, du kan ringa till de och ge några tips :hihi: här finns en HPA som har 33cm rulle med 2 st vattenkylda elbromsar, 7500nm/styck.
Om de frågar hur länge du har varit i branschen, säg sanningen att du ger bara tips, lika som trimningen, att det finns inget bevis men nu har du chans, Volvo 531 tävling, du frågades att ska du delta, inget svar men gå dit och bevisa, det är helt annan sak att bara snacka, också du ser hur däcken deformeras mot rullen, kanske första gången till dej.

Re: Lite info om rullar

Postat: lör nov 28, 2015 12:07 pm
av Kadett4wd
Otroligt!
Hur kan du sitta över 100 mil bort och veta min historia?

Men det bevisar bara faktum för mig.
Varenda bromsör med rulle eller navdyno är salig sin egen tro.

Motorbänk är grejen.
Det står jag fast vid.
ALLT annat lämnar utrymme för tramsande.

Re: Lite info om rullar

Postat: lör nov 28, 2015 12:28 pm
av Kadett4wd
Ska ni på nåt vis få 99.9% repeterbart resultat måste man ju annulera felkällor.
Saker såsom gummi som ändrar form med ökat moment.
Vid Utrullning deformeras exempelvis inte däcken lika som då de belastas med massvis med kraft som under själva pullet.
Hjulen 'klättrar' inte lika på rullen heller.

Öppna ögonen för lite fysik istället för att lita på att er egna utrustning är bäst.
Var självkritiska!

Att sitta och påstå att bil efter bil lämnar korrekta resultat i sin rulle jämfört med motorlab är otroligt kaxigt.
Och lämnar då utrymme för diskussion.

Det är dessutom roligt hur blinda många är.
De kräver däck i gott skick då man kommer till deras bänk?
Varför?

De däcken som ofta döms ut som också gått hundratals mil på väg efter domen, går sönder efter 10min effektiv tid i dyno.

Re: Lite info om rullar

Postat: lör nov 28, 2015 12:46 pm
av DreRacing@
du är iaf välkommen att prova mina bosch rullar med dina slitna bakdäck.
och jag kan lova dig att du kommer att rita exakt den samma kurva (om du har ett stabilt styrsystem)
jag föredrar nya däck vid effekt över 400-500hk då risk för hjulspinn fins.
det funkar iallafall i praktiken

Re: Lite info om rullar

Postat: lör nov 28, 2015 5:35 pm
av Jarmo Y
http://vid1056.photobucket.com/albums/t ... 27_003.mp4

Här är en bil på min bänk, jag är kanske blind men kan inte se däck deformering, ser inte heller nån skillnad på utrullning, var är felet? Felkonstruerad?

Nästa gång jag kör en bil ska ta luften ur däcket för att se hur mycket det gör till effekten.

Kadett4wd skrev:Ska ni på nåt vis få 99.9% repeterbart resultat måste man ju annulera felkällor.
Saker såsom gummi som ändrar form med ökat moment.
Vid Utrullning deformeras exempelvis inte däcken lika som då de belastas med massvis med kraft som under själva pullet.
Hjulen 'klättrar' inte lika på rullen heller.

Öppna ögonen för lite fysik istället för att lita på att er egna utrustning är bäst.
Var självkritiska!

Att sitta och påstå att bil efter bil lämnar korrekta resultat i sin rulle jämfört med motorlab är otroligt kaxigt.
Och lämnar då utrymme för diskussion.

Det är dessutom roligt hur blinda många är.
De kräver däck i gott skick då man kommer till deras bänk?
Varför?

De däcken som ofta döms ut som också gått hundratals mil på väg efter domen, går sönder efter 10min effektiv tid i dyno.