Sida 2 av 2

Re: Lite info om rullar

Postat: lör nov 28, 2015 6:46 pm
av Mattias J
Kadett4wd skrev:Ska ni på nåt vis få 99.9% repeterbart resultat måste man ju annulera felkällor.
Saker såsom gummi som ändrar form med ökat moment.
Vid Utrullning deformeras exempelvis inte däcken lika som då de belastas med massvis med kraft som under själva pullet.
Hjulen 'klättrar' inte lika på rullen heller.

Öppna ögonen för lite fysik istället för att lita på att er egna utrustning är bäst.
Var självkritiska!

Att sitta och påstå att bil efter bil lämnar korrekta resultat i sin rulle jämfört med motorlab är otroligt kaxigt.
Och lämnar då utrymme för diskussion.

Det är dessutom roligt hur blinda många är.
De kräver däck i gott skick då man kommer till deras bänk?
Varför?

De däcken som ofta döms ut som också gått hundratals mil på väg efter domen, går sönder efter 10min effektiv tid i dyno.

Så du tror på fullaste allvar att du har 99.9% repeterbarhet i en motordyno? Märks att du tillbringat för lite tid där med :roll:

Re: Lite info om rullar

Postat: lör nov 28, 2015 7:34 pm
av Erland Cox
Bäst repeterbarhet måste man ju få om man bara accelererar en vikt helt utan att bromsa den.
Förutsatt att den har rätt vikt till motorn som ska bromsas.
Färre variabler kan man inte få.

Erland.

Postat: sön nov 29, 2015 9:22 am
av Big Al
-

Re: Lite info om rullar

Postat: mån nov 30, 2015 8:01 am
av Kadett4wd
Mattias J skrev:
Kadett4wd skrev:Ska ni på nåt vis få 99.9% repeterbart resultat måste man ju annulera felkällor.
Saker såsom gummi som ändrar form med ökat moment.
Vid Utrullning deformeras exempelvis inte däcken lika som då de belastas med massvis med kraft som under själva pullet.
Hjulen 'klättrar' inte lika på rullen heller.

Öppna ögonen för lite fysik istället för att lita på att er egna utrustning är bäst.
Var självkritiska!

Att sitta och påstå att bil efter bil lämnar korrekta resultat i sin rulle jämfört med motorlab är otroligt kaxigt.
Och lämnar då utrymme för diskussion.

Det är dessutom roligt hur blinda många är.
De kräver däck i gott skick då man kommer till deras bänk?
Varför?

De däcken som ofta döms ut som också gått hundratals mil på väg efter domen, går sönder efter 10min effektiv tid i dyno.

Så du tror på fullaste allvar att du har 99.9% repeterbarhet i en motordyno? Märks att du tillbringat för lite tid där med :roll:
Istället för att försöka sitta och dumförklara,, förklara istället.
så tillsvidare ignorerar jag dig.

Re: Lite info om rullar

Postat: mån nov 30, 2015 8:03 am
av Kadett4wd
Erland Cox skrev:Bäst repeterbarhet måste man ju få om man bara accelererar en vikt helt utan att bromsa den.
Förutsatt att den har rätt vikt till motorn som ska bromsas.
Färre variabler kan man inte få.

Erland.

Ja det är korrekt, men däcken är sån dynamisk variabel att hur än bra bänken kan visa korrekta värden så kan det balla ur snabbt om däcken ger sig.
Och deformationen på däcken ändrar sig ju hela tiden då de belastas olika i olika hastigheter med olika moment.
Att bromsa med tåghjul och stumt chassi vore bäst mao.
Praktiskt omöjligt, men då närmar vi oss iaf.

Re: Lite info om rullar

Postat: sön dec 27, 2015 11:08 am
av Matti johansson
Det är sant kadett. Men alla som har bänkar påvisar inte vad du säger heller. Jag har en Maha lps13 (gissar folk att den heter, jag vet faktiskt inte). Dubbelrulle utan sammankopplad fram o bakrulle. 318mm i diameter. Ja jag har däckdeformationer. Har egna däck jag kör med, helst med bara nån mm mönster kvar för fästets skull. Jag kör mest rallybil men nån gatbil, rallycrossbil slinker in. Jag har kommit fram till inertiavärdet 8 på min bänk, genom vikter och lastcellsprov. Och tills nån bevisar/övertalar mig om att det är fel kör jag på det. Säger inte att min är rätt, men skiter också i att andras visar ofta mer.(ibland mindre eller likvärdigt) jag kör med sportdevices sp5 vilken jag känner är rätt överlägsen vad gäller vad man får för pengen (inkl support o hjälp). Frågan är ju vad man använder bänken till. jag kommer aldrig köra emissionstester så tiondelar kvittar i stort. Med defekterna du anser jag har på min bänk till trots så repeterar det bra o jag kan göra mina kunder nöjda. Jag kikar mest på kurvorna utseende, var man vinner och förlorar. Och ser till att kundernas motorer går bra o förhoppningsvis inte pajjar. Siffrorna(maxeffekt o vrid) är ju bara 1 mätt punkt/st o säger rätt lite som ensamma siffror. Ihop med graphen så får man dock en referens. Har testat några ggr med samma bilar, samma däck fast en tid emellan. Allt från några dagar till några månader o det kan skilja på drivhjulseffekt pga uppspänning, krokiga axlar, olika temp i transmissionen osv. Men efter utrullning så skiljer det sällan mer än nån hk i "beräknad motoreffekt" så till det jag använder den till funkar det bra! Deformation o andra defekter som sker, sker ju lika repa efter repa så det blir just repeterar! Klart som korvspad att en motorbänk är exaktare o bäst på framförallt låsta varvtal. Erlands förslag om ren inertia på en motorbänk är ju klart bäst vid acctest. Alla pratar så väl om navbänkar, o vist har de inga däcksförluster, men du vet ju heller inte transmissionsförlusterna alls!!??

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Lite info om rullar

Postat: sön dec 27, 2015 12:10 pm
av Pacman
Kadett4wd skrev:
Mattias J skrev:

Så du tror på fullaste allvar att du har 99.9% repeterbarhet i en motordyno? Märks att du tillbringat för lite tid där med :roll:
Istället för att försöka sitta och dumförklara,, förklara istället.
så tillsvidare ignorerar jag dig.

Vad gör du om dagarna Patrick??
Mattias sitter 8-10h om dagen i sin dyno och mappar bilar, 6-7 dagar i veckan!! Han har gjort så i ett par år nu.
Att ignorera den nivån av erfarenhet är bara precis stenkorkat och säger mer om dig än något av det du skriver!!

Mattias och Erland har ju sagt åtskilliga ggr att det är just däcken som sväljer bort 70-80% av den energin som kallas "drivlineförluster" och som räknas bort genom utrullning i sådana bänkar. Mattias har även förklarat att hans utrullade siffror, sk "Motorhästar" väldigt ofta stämmer bra överens med de siffror samma bilar får som navhästar i en navdyno. Det slår på runt 10% vilket faller inom ramen för väderlek etc dvs de faktorer du nämner, som kan påverka ALLA bromsbänkar, inte bara rullar.

Med detta som bakgrund så tycker du det är konstigt att Mattias kräver friska däck på bilarna av sina kunder???
Han gör det av ERFARENHET av att spränga däck i dynon. Har du gjort det nån gång Patrick? Har du städat en chassiedyno efter en däcksprängning nån gång?

Ett gott råd framöver Patrick: Prata om saker du VET med självsäkert förtroende. Var ödmjuk med saker du TROR!

Re: Lite info om rullar

Postat: sön dec 27, 2015 1:44 pm
av super7
Matti johansson skrev:Har egna däck jag kör med, helst med bara nån mm mönster kvar för fästets skull.
Det där har kompisen som haft en rullande landsväg också kommit fram till efter många bilars bromsningar.
Gamla hockeypuckar typ.... lagom bredd och inga lågprofilare.

Re: Lite info om rullar

Postat: sön dec 27, 2015 2:10 pm
av Kadett4wd
Pacman skrev:

Vad gör du om dagarna Patrick??
Mattias sitter 8-10h om dagen i sin dyno och mappar bilar, 6-7 dagar i veckan!! Han har gjort så i ett par år nu.
Att ignorera den nivån av erfarenhet är bara precis stenkorkat och säger mer om dig än något av det du skriver!!

Mattias och Erland har ju sagt åtskilliga ggr att det är just däcken som sväljer bort 70-80% av den energin som kallas "drivlineförluster" och som räknas bort genom utrullning i sådana bänkar. Mattias har även förklarat att hans utrullade siffror, sk "Motorhästar" väldigt ofta stämmer bra överens med de siffror samma bilar får som navhästar i en navdyno. Det slår på runt 10% vilket faller inom ramen för väderlek etc dvs de faktorer du nämner, som kan påverka ALLA bromsbänkar, inte bara rullar.

Med detta som bakgrund så tycker du det är konstigt att Mattias kräver friska däck på bilarna av sina kunder???
Han gör det av ERFARENHET av att spränga däck i dynon. Har du gjort det nån gång Patrick? Har du städat en chassiedyno efter en däcksprängning nån gång?

Ett gott råd framöver Patrick: Prata om saker du VET med självsäkert förtroende. Var ödmjuk med saker du TROR!
yada yada yada.
Var väl inte höga odds på att du skulle vädra dina tankar,, jag ignorerar dem med.
ja,, jag har en dyno i källaren...........

Re: Lite info om rullar

Postat: sön dec 27, 2015 2:11 pm
av Kadett4wd
super7 skrev:
Matti johansson skrev:Har egna däck jag kör med, helst med bara nån mm mönster kvar för fästets skull.
Det där har kompisen som haft en rullande landsväg också kommit fram till efter många bilars bromsningar.
Gamla hockeypuckar typ.... lagom bredd och inga lågprofilare.
Ja bäst är som jag skrev tåghjul.. men praktiskt omöjligt.
Dynokillarna försöker ju efterlikna detta i den mån det går med stenhårda gamla däck.

Re: Lite info om rullar

Postat: sön dec 27, 2015 2:30 pm
av Matti johansson
nja lokhjul skulle funka om bettet fanns så att säga, men vi har ju lite fler parametrar att ta hänsyn till. fälgar som sällan är 100 runda, fjädring, rörelser i bilen osv. så därför normalprofil. lågprofil funkar sämre, hänger i sämre. är väl för lite "kompromiss" i dom.

Men saken är den att det funkar!